اخبار اخبار فرهنگی

روزشمار بازگشت از «اطلاعات» به «فرهنگ»/ سید عباس صالحی در دوره وزارتش برای فرهنگ‌وهنر چه کار کرد؟آرامش فرهنگی بر مدار شفافیت

تبلیغات بنری


مهسا بهداری: آقای عباس صالحی در سال 1343 در مشهد متولد شد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی است. آقای عباس صالحی از علمای حوزوی است و در دانشگاه نیز در رشته فلسفه تحصیل کرده است و در حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید الخراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی تحصیل کرده است. میرزا علی آقا والصفی و دیگران. صالحی نمی پوشد در مباحث فلسفی نیز از ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جواد آملی و حسن زاده آملی بهره می برد. از سال 1370 به تدریس دروس فقه و فلسفه و کلام اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخت و از سال 1401 پس از درگذشت محمود دایی به عنوان رئیس دانشگاه مذاهب و علوم اسلامی مشغول به کار شد. . نماینده رهبر انقلاب در موسسه اطلاعات.

وی همچنین از سال 1355 (5 دوره) عضو هیأت مدیره و هیأت امنای اداره تبلیغات اسلامی و از سال 1364 تا 1366 عضو شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) بوده است. و او یک عضو واقعی است. عضو شورای کل فرهنگ، مدیر مسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی البلاد و کارگزار فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

در 28 مهر 1395 علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد. حسن روحانی بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، آقای عباس صالحی را به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد. صالحی تا کسب اطمینان از مجلس نمایندگان در راس این وزارتخانه باقی ماند. با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، حسن روحانی وی را به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد و توانست از مجموع 288 رای ماخوذه 242 رای موافق، 25 رای مخالف و 21 رای ممتنع کسب کند. وی در دولت دوازدهم مورد استقبال وزیر فرهنگ قرار گرفت و در دولت اول حسن روحانی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. عملکرد او در دوران معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و اهل قلم را بسیار راضی کرد. مشارکت با اهالی فرهنگ و نشر و نیز تقویت مشارکت با سازمان انتشارات مدنی در اجرای رویدادهای فرهنگی به ویژه مشارکت در سیاست گذاری و اجرای امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران برای موسسات نشر را باید از نکات مثبت در این زمینه دانست. سفر صالحی.

تعامل با رسانه ها و ناشران

از آنجایی که تعامل با ناشران یکی از مهم‌ترین کارهای صالحی به شمار می‌رود، اولین گام این بررسی را با وی آغاز می‌کنیم: تعامل با همکاران فرهنگی و انتشاراتی و نیز افزایش مشارکت نهادهای انتشاراتی مدنی در اجرای رویدادهای فرهنگی. به ویژه مشارکت در سیاست گذاری و واگذاری امور عملیاتی نمایشگاه کتاب تهران به صورت فیزیکی و مجازی به موسسات انتشاراتی را باید از نکات مثبت کارنامه صالحی دانست. مثلا نمایشگاه مجازی کتاب که در دوره ایشان اجرا شد توانست 40 میلیارد تومان در استان ها بفروشد.

آقای عباس صالحی در انجام وظایف خود اصل شفافیت را مد نظر قرار داده و انتشار اسناد و مدارک مربوط به هزینه های انجام شده توسط این نماینده و اعلام عمومی مصوبات سازمان خرید کتاب یکی از اقداماتی است که انجام می دهد. در این راستا اتخاذ شده اند.

وی همچنین به صورت دوره ای از کتابخانه ها بازدید می کرد. او همچنین با اصحاب رسانه ارتباط خوبی داشت، علیرغم عدم مصاحبه، ارتباط مستمر و صادقانه ای با خبرنگاران و فعالان رسانه ای در حوزه کاری خود داشت.

از دیگر اقدامات صالحی می توان به اجرای درخواست کتابفروشان برای معافیت مالیاتی و حمایت از کتابفروشان در قالب طرح های عید، تابستان و پاییز اشاره کرد. همچنین نباید از اجرای طرح های نوآورانه در زمینه تشویق به مطالعه غافل شد. از جمله این رویدادها می توان به جشنواره دوستداران کتاب و روستاهای بادیه نشین، طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، راه اندازی باشگاه های کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان و برپایی جام باشگاه های کتابخوانی اشاره کرد.

شفافیت در راس کارنامه صالحی قرار دارد

آقای عباس صالحی نیز از پیشگامان شفافیت بود و در ایام معاونت دفتری علی جنتی کلیه اسناد و مدارک مربوط به هزینه ها و مصوباتی را که در معاونت ایشان انجام شده بود منتشر کرد.
شعار او در دوران وزارتش «ایران فقط تهران نیست» بود، شعاری که با هدف مخالفت با تمرکز و علاقه به سایر شهرها و استان های کشور انتخاب شد. در همین راستا آقای عباس صالحی به استانداری ها سفر می کرد و با توانمندی های مختلف کشور آشنا می شد.

آقای عباس صالحی در انجام وظایف خود اصل شفافیت را مد نظر قرار داده است چرا که انتشار اسناد و مدارک مربوط به هزینه های انجام شده توسط این نماینده و اعلام عمومی مصوبات شورای خرید کتاب یکی از اقدامات تلقی می شود. در این راستا اتخاذ شده است. از سوی دیگر سعی کرد از چرخه نشر، ناشران و اهل قلم و انتقادات و مشکلات و پیشنهادات آنها فاصله بگیرد. نمونه آن بازدیدهای صالحی از دوره هایش است که با حضور او در کتابخانه ها صورت می گیرد و به همین دلیل نزدیک به 400 ناشر فعال و شناخته شده برای ادامه حضور وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند. او همچنین ارتباط خوبی با اصحاب رسانه دارد و همیشه در چند مصاحبه با خبرنگاران و فعالان رسانه ای مستعد ارتباط برقرار می کند.

شعر و ادب در برنامه صالحی

صالحی روزی در مصاحبه ای اعلام کرد: «گروهی با انرژی و انگیزه جوانی و کم هزینه و سربار کم، به نظر می رسد که شاهد عملکرد جوانان ملت در عرصه شعر و ادب هستیم این گروه طبیعی است که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، گام دوم انقلاب است و یکی از نکات مهم در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. در مورد ارتقای کیفیت محصولات این گروه، هر میزانی که سرمایه گذاری تجاری را در این زمینه علمی اعطا کند، ماندگاری طولانی تری در سطح ملی و جهانی خواهد داشت و همچنین بخش هایی از حوزه هایی که در آن شهرهای ادبی وجود دارند، دارای افق های جدیدی هستند. یکی از این عرصه‌ها موسیقی است که ما در کنار نیروها و استعدادهای جوان به موسیقی انقلاب و ایران نیاز داریم و به برکت ارزش‌های اصیل و اخلاقی خود، امیدواریم بتوانیم محصولات بهتری در این زمینه ارائه دهیم.

صالحی تصریح کرد: شهر ادبیات و داستان نویسی اتفاقات خوبی را شاهد بوده و اخیرا وارد عرصه موسیقی نیز شده است و این حوزه بر اساس آمار سرانه فرهنگی برای کشور، نظام و انقلاب بسیار مهم است. در کشور.» در سال 2018 مصرف موسیقی. در ایران ۷۲ درصد مردم ۱ ساعت و ۶۳ دقیقه موسیقی گوش می دهند و این آمار در مقایسه با سینما و تئاتر است که نشان دهنده علاقه مردم به این رشته برای مخاطب ۲۳.۴ درصدی است. مسیری که باید در فضای موسیقی بیش از گذشته جدی گرفته شود توجه به این نکته است که زمینه ها و کاربری ها مصرف خود را نیز مصرف می کنند و مصرف می کنند.

صالحی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بودجه این دوره از جشنواره موسیقی جوانان را افزایش داد، گفت: به نظر می رسد برای افزایش بودجه جشنواره باید به دنبال راه ها و ایده های جدیدی باشیم و البته در این زمینه. بخش.” سرمایه گذاری تنها بخشی از کارهایی است که باید در قالب این بسته انجام شود که باید انجام شود. به همین منظور در روزهای آتی جلساتی فوری برگزار خواهیم کرد تا اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای افزایش بودجه جشنواره انجام شود.

افزایش علاقه به هنرهای نمایشی

در دوره آقای عباس صالحی شرایط عمده ای در زمینه هزینه ها وجود داشت و تورم، شرایط سخت منابع مالی کشور، کرونا و … بر آن تاثیر گذاشت. به عنوان مثال، وقتی از منظر مقایسه ای به آمار نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بین سال های 2017 و 2019 تفاوت زیادی وجود دارد. در حوزه هنرهای نمایشی در سال 1396 تعداد مجوزهای اجرا به 7196 نمایش رسید و این تعداد در سال 1398 به 1265 نمایش رسید و حتی در حوزه تماشاگر نیز تأثیرگذار بود به عنوان مثال در سال 1396 تعداد تماشاگران 8 میلیون و 200 هزار و در 2019 1,176,000 بود. در عرصه های مختلف موسیقی، سینما و… همینطور بوده است.

یکی دو ماه بیشتر از نوروز 1398 نگذشته بود که سندیکای صدا و سیما با رئیس سازمان سینمایی جلسه ای برگزار کرد و مقرر شد سامانه جامع فروش بلیت سینمای ایران راه اندازی شود تا همزمان شروع به کار کند. با بازگشایی تئاترها نام این سامانه سیمفا بود و اولین مزیتی که به صدا و سیما ارائه کرد، توزیع خودکار پول بلیت بین صاحب سالن و پخش کننده در همان لحظه خرید اینترنتی بلیت بود. صدا و سیما مدت هاست اعتراض می کند که چرا سالن داران در پرداخت سهم خود از فروش بلیت تاخیر دارند و این سیستم مشکل آنها را حل می کند. پس از آن پرونده دوباره برگشت تا قدرت فروش اینترنتی بلیت در سینمای ایران چهار برابر شود.

در واقع راه اندازی سامانه سامفا از دیگر اقداماتی بود که در دوره ریاست حسین تعظمی بنیاد سینمایی و وزارت آقای عباس صالحی در رویکرد شفاف سازی انجام شد.

بسیاری از اتفاقات مربوط به روزهای پرتلاطم سال های 1395 و 1397 و همچنین روزهای شیوع کرونا می توانست نشانه بدترین دوران وزارت فرهنگ به ویژه در حوزه سینما برای کشور باشد، اما صالحی انتخاب چهره ای مانند داروغ زاده تا حدودی از این اتفاق جلوگیری کرد و باعث شد اتفاقات مهم فرهنگی در کشور از جمله جشنواره فیلم فجر با حداقل هزینه های سیاسی و اجتماعی رخ دهد که از نکات قابل توجه آقای عباس است. شغل صالحی.

چهار سال آرامش نسبی در وزارت فرهنگ

وزارت فرهنگ در دوره چهار ساله 1396 تا 1400 سالهای نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت. سال‌هایی که دولت دوازدهم علاوه بر نابسامانی‌های شدید اقتصادی، نیازمند آرامش و سکوت فراوان در عرصه فرهنگ بود تا تاریخ ذهنی مردم با همسویی نسبتاً بیشتر جامعه هنرمند با جامعه هنری خدشه‌دار نشود. اصلاح طلبان دولت ها و رویکرد نسبتاً باز آنها و طبق معمول فرهنگ و هنر به عنوان ابزاری آرامش بخش و به عنوان عاملی تثبیت کننده در عرصه اقتصاد و سیاست استفاده می شود.

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *