اخبار اخبار فرهنگی

روز حمله‌ی متفقین به ایران در مجلس شورای ملی چه گذشت؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین، ساعت 4 بامداد روز دوشنبه 12 شهریور، ارتش شوروی از شمال و ارتش انگلیس از غرب و جنوب غرب به مرزهای ایران حمله کردند.

بعدازظهر همان روز مجلس شورای ملی به ریاست اسفندیاری جلسه فوق العاده ای تشکیل داد و سپس رجب علی منصور، نخست وزیر، وضعیت را برای نمایندگان توضیح داد. آنچه در ادامه می خوانید خلاصه ای از جلسه آن روز مجلس ایران به نقل از بولتن هفتگی 7 شهریور 1320 است:

آقای رئیس جمهور [اسفندیاری]: به خاطر شما آقایان، قرار بود جلسه ما یکشنبه نهم شهریور برگزار شود، اما چون آقای نخست وزیر باید گزارشی را به مجلس شورای ملی اعلام کند، جلسه به شکل غیرعادی برگزار شد و هیئت دولت هم اکنون حاضر می شود. و اظهارات خود را به مجلس ارائه خواهند کرد.

آقای رئیس جمهور: آقای نخست وزیر دستوری دارد.

آقای نخست وزیر [رجبعلی منصور]: مطالبی که اکنون به اطلاع نمایندگان رسیده است صرفا جهت گزارش وقایع و رویدادهای اخیر است. اگر نمایندگان نظری در این مورد دارند، لطفا آن را به جلسه بعدی موکول کنید.

به طوری که از آغاز جنگ حاضر و با فرمان شاهنشاهی، حکومت شاهنشاهی بی طرفی ایران را اعلام کرد، این سیاست را با تمام امکانات و نیروها دنبال کرد و به موقع و با رویه ای صریح و صریح به اجرا گذاشت. برای حفظ کشور از خطر آلودگی جنگی و حفظ حقوق مشروع همه کشورهایی که با ایران در ارتباط هستند، به ویژه کشورهای همسایه، چرا که ایران شاهد هیچ گونه تهدیدی از طرف هیچ یک از آنها (عمومی) نبوده است. بازیگران: درست است)

اما دولت انگلیس و پس از آن واقعه دولت و دولت شوروی در خصوص حضور عده ای از آلمانی ها در ایران بیانیه هایی صادر کردند و نمایندگان آنها با توجه به اظهارات مذکور دو بار در روزهای 7 تیر و 5 مرداد یادداشت هایی را ارائه کردند. آنها خواستار اخراج بخش بزرگی از آلمانی های مقیم ایران بودند. وی در پاسخ به این اظهارات، چه شفاهی و چه با یادداشت‌های مورخ 7 و 30 اوت، در مورد نگرانی دولت ایران در مورد رفتار همه اتباع خارجی و عدم امکان خطرات ناشی از تعداد محدودی از آلمانی‌ها، اطمینان کافی داد. که در ایران به فعالیت‌های خاصی می‌پردازند و برای اطمینان بیشتر دو دولت، اقدامات مقتضی برای کاهش تعداد آلمانی‌ها انجام شده است، بارها در تهران، مسکو و لندن به مقامات مربوطه بریتانیا و شوروی اشاره شده است. دولت‌ها، آنچه می‌توانست تضمین شود، تلاش کردند تا نظریه خود را توضیح دهند.

متاسفانه با تمام تلاشی که دولت ایران برای حفظ امنیت و آسایش کشور و رفع نگرانی دو دولت همسایه انجام داد، به جای درک خوب و حل مسالمت آمیز موضوع، نتیجه این شد که شوروی و نمایندگان انگلیس ساعت چهار صبح امروز به اقامتگاه نخست وزیری رفتند و هرکدام یادداشتی نوشتند که موارد قبلی را که با تدابیر اطمینان بخشی پاسخ داده شد را تکرار کردند و در این یادداشت ها نسبت به پناهندگی هشدار دادند. به ارتش.

بر اساس گزارش های دریافتی، مشخص شد که نیروهای نظامی آنها همزمان با مذاکره نمایندگان در اقامتگاه نخست وزیر از مرز ایران عبور کرده اند، نیروی هوایی شوروی شهرهای باز و بی دفاع آذربایجان را بمباران کرده و نیروهای زیادی از جلفا به تبریز اعزام شده اند. . در خوزستان نیروهای انگلیسی به بنادر شاهپور و خرمشهر حمله کردند و کشتی های ما را غافلگیر کردند و به آنها آسیب رساندند و نیروی هوایی آن دولت بر اهواز بمب ریخت. نیروهای انگلیسی نیز با تعداد زیادی خودروی موتوری از طریق قصرشیرین به سمت کرمانشاه پیشروی می کنند.

هر جا که متجاوزان با نیروهای ارتش شاهنشاهی روبرو می شدند، درگیری و زد و خورد رخ می داد.

دولت برای روشن شدن علت و هدف این حملات، مذاکرات و تدابیر عاجل انجام داده و منتظر نتیجه است که البته به مجلس شورای ملی احضار خواهد شد.

به دلیل اینکه در حال حاضر منتظر نتیجه مذاکرات هستیم، وی درخواست کرد در این جلسه به جز استماع گزارش بحثی صورت نگیرد و در فرصت مناسب به مجلس اطلاع دهیم تا نتیجه مذاکرات را یادآوری کرده و تصمیم گیری کنیم. .

دولت لازم می داند به مردم کشور توصیه و اطمینان دهد که در این زمان باید آرامش و خونسردی کامل را رعایت کرده و با آرامش عمل کنند. “بازیگران حق دارند”

پایان جلسه

در ساعت 15:35 مجلس نمایندگان به پایان رسید و جلسه بعدی به یکشنبه نهم شهریور موکول شد و ترتیب لوایح موجود مشخص شد.

25957

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *