اخبار اخبار فرهنگی

«روضه بهشت» از پیوند تفکر و احساس هنرمندان نگارگر می‌گوید

تبلیغات بنری


به گزارش – از حوزه هنری، این دیدار با قرائت پرده و رونمایی از سفره نماز حضرت زینب (سلام الله علیها) و ورود اهل بیت امام حسین (علیه السلام) آغاز شد. به دست حسن اسماعیل زاده و راهنما و محسن میرزا علی برای تشییع جنازه سیدالشهدا علیه السلام دعای عاشورا خواند.

این نمایشگاه با ورود بزرگان عرصه هنرهای تجسمی افتتاح شد و بازدیدکنندگان توانستند پیوند تفکر و احساسات برگرفته از باورهای عاشورایی نقاشان را مشاهده کنند.

در میان انبوهی از طرح‌ها و رنگ‌ها که در هر کدام بر عبارت «زیبا ندیده‌ام» زینب (سلام الله علیها) تاکید شده است، تابلویی از شاهزاده حسین اغمیری بر دیوار است که به گفته خودش برخاسته از عشق حسین بن علی (علیه السلام) است و در قاب تابلو عکسی از کاروان اسرای کربلا به چشم می خورد.

صبر اسرای کربلا

الغمیری درباره این اثر می گوید: زینب (سلام الله علیها) گفت: «جز زیبایی ندیدم» جمله ای است که همیشه در ذهنم ثبت می کردم و این باعث شد که سعی کنم ارزش هایی را به تصویر بکشم. در نهضت عاشورا و نهضت عاشورا بودند. یکی از آثار من در روز عاشورا، تابلوی «اسیران کربلا» است که نشان دهنده صبر و استقامت اهل بیت امام در این سفر طولانی و میزان صبر اسرای کربلا با وجود تمام آزمایشات است. و بلاهایی که بر خاندان امام وارد شد.

این نقاش می افزاید: در تابلوی اسرای کربلا تلاش کردم صبر اهل بیت امام حسین علیه السلام و راه طولانی و تحمل سختی های اسرا را به نمایش بگذارم. در این اثر می خواستم با انتخاب رنگ به سخنان حضرت زینب (سلام الله علیها) اشاره کنم.

او معتقد است که برای خلق یک اثر آشوری در ابتدا باید قلب هنرمند آشوری باشد و می گوید: ما در فرهنگ آشوری بزرگ شده ایم و از کودکی در محیطی مذهبی با این فرهنگ آشنا شده ایم. جامعه پس طبیعی است که بعد از مدتی همه ما این فضای ادای دین را احساس کنیم و فکر کنیم که وظیفه داریم و باید برای نهضت عاشورا کاری انجام دهیم. این هنرمند در این میان وظیفه خود می داند که با عکاسی جنبه ای از ارزش های کربلا را به نمایش بگذارد.

آقای مری در بیان خود بر این نکته تاکید می کند: معتقدم ارزش های عاشورا باید در اعمال عاشورا ظاهر شود نه مصیبت هایی که اشقیا به وجود آورد، زیرا نمایش و اعلام معصیت بدتر از ارتکاب آن است و ما هم نیستیم. خون لشکر یزید را ببینیم مگر اینکه ما را سنگدل کند.

تصویر حضرت عباس در فن شعر

حسین عصمتی که اثرش با عنوان «حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام» در مجلس چهارم روضه بهشت ​​به نمایش گذاشته شده است، درباره آثارش توضیح می دهد: این تابلو را در سال 1380 کشیدم و از آن زمان تاکنون بر اساس آثار نقاشی قدیمی بود. در نقاشی قدیم تکنیکی به نام مو وجود دارد که به عنوان حاشیه استفاده می شد و جنبه تزئینی و محتوایی داشت. در این تکنیک معمولاً از رنگ طلایی در اطراف تصویر روی یک رنگ تیره استفاده می شود تا درخشندگی بیشتری به تصویر بدهد.

وی ادامه داد: در تابلوی حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) لحظه ای را به تصویر کشیدم که حضرت عباس (علیه السلام) برای آوردن آب می رود و بچه ها دور ایشان جمع می شوند و من. سعی در ایجاد فضای عاطفی و معنوی، فضای لطافت با حضرت عباس (علیه السلام) در میانه است. تصویر حضرت در این تابلو دارای ویژگی‌های نقاشی کافه‌ای مانند ابروهای کمانی، صورت گرد و چشم‌های بادامی شکل است و مانند شمعی که اقیانوس را روشن می‌کند، با سادگی خاصی به تصویر کشیده شده است.

مجلس علی اکبر علیه السلام; تصویر ارائه در سمت راست است

در بخشی دیگر از این نمایشگاه تابلویی وجود دارد که لحظه ورود حضرت علی اکبر (علیه السلام) به صحنه را نشان می دهد. این اثری از خشایار قاضی زاده است که با تلفیقی از نقاشی و طراحی کافه ای خلق شده است. پیراهن سفیدی که تیرهای قرار گرفته بر پیکر پیامبر را نشان می‌دهد، تصویری آشنا در نقاشی‌های کافه است، چرا که هنرمند آن را با چهره‌ای آرام و لبخندی کم‌رنگ ترکیب کرده تا جایگاه رضایت و خضوع حضرت علی اکبر (ع) را به مخاطب منتقل کند. درود خدا بر او) به حق.

قاضی زاده درباره کار خود می گوید: در این تابلو به ظلم و شجاعت و جوانی حضرت علی اکبر (علیه السلام) نگاه کردم و فرشتگانی را که اطراف آن حضرت را احاطه کرده بودند نشان دادم.

وی بیان می کند: 23 سال پیش این اثر را خلق کردم و در آن زمان حال خود را به عنوان یک عزادار در محرم به تصویر کشیدم. این اثر تلفیقی از اکرلیک، گواش و آبرنگ است و بر روی مقوا کار شده است و حال و هوای غم و اندوه را در چهره ملائکه و آرامش و تسلیم حق را در چهره حضرت علی اکبر (علیه السلام) نشان می دهد. ).

حداد عکس شام غریبان و آغوش حضرت زینب سلام الله علیها

مهدی فاروخی، صاحب تابلوی «سوگ» در چهارمین نشست نمایشگاه «روضه بهشت» درباره اثری که در سال 1383 خلق کرده است، می گوید: هنرمندان نگاه ویژه ای به موضوع عاشورا دارند و این حماسه مفهومی و مفهومی است. عینی و عظمت عاطفی و شرایطی هر هنرمندی را ترغیب می کند که از یک سو به آن نزدیک شود و از این جهت هر اثر با دیگری متفاوت است. او در تابلوی «عزا» از شام غریبان می‌گوید که مانند کوهی استوار در میان نخل حضرت زینب(سلام الله علیها) گذاشته شده و اعضای خانواده را در آغوش او گرفته بودند.

در مراسم افتتاحیه چهارمین انجمن نمایشگاه های گروهی «روضه بهشت» هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و پیشکسوتان عرصه نقاشی از جمله محمدعلی رجبی دیوانی، عبدالحمید قدیریان، حشمت الله نوروزی و پیشکسوتان. در این نشست، محمد خراسانی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران حضور داشت.

یادآور می شود، چهارمین گردهمایی نمایشگاه های گروهی روضه بهشت ​​تا 10 مرداد از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 در نگارخانه ابوالفضل حوزه هنری واقع در خیابان سمیه میزبان بازدیدکنندگان است. نرسیده به خیابان حافظ.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *