اخبار اخبار عمومی

رویکرد دولت پزشکیان به روش برگزاری کنکور چیست؟/ «اجحاف در حق دانش‌آموزان، وقت سر خاراندن نداشتیم»

تبلیغات بنری


تظاهرات گودرزی: ارزشیابی دانشجویان برای ورود به دانشگاه پس از سال ها آزمون سراسری تغییر کرده و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه کنکور سراسری کاهش می یابد و در عوض این سهمیه کاهش یافته به مدارس و نتایج آن تعلق می گیرد. . امتحانات نهایی پذیرش دانشگاه ها با نرخ 60 درصد برگزار شد که تأثیر مشخصی بر 40 درصد نمرات مدارس داشت 60 درصد آزمون سراسری سهم 40 درصدی در پذیرش دانشجو خواهد داشت ضمناً دیگر آزمون های موضوعی عمومی در کنکور وجود ندارد و تأثیر آن ها به اندازه میانگین نهایی است و کنکور سالی دو بار برگزار می شود.

اقدامات وحشیانه علیه دانش آموزان

روش جدید ارزشیابی و پذیرش در دانشگاه ها موافقان و مخالفانی دارد، علی امرایی، از اعضای سازمان نظارت بر شفافیت و عدالت آموزش و پرورش در این باره به رابو گفت: در روش جدید، کنکور یک یا دو آزمون شده است. 30 و در حالی که هدف از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش تنش بود، در واقع دانش آموزان از پایه نهم به دنبال کتاب ها و کلاس های تقویت کننده برای کسب نمره خوب هستند.

صبا معصوم نیا که در کنکور 1403 رتبه اول را در گروه آزمایشی کسب کرده بود به رابو گفت: هر جلسه امتحان نهایی برای ما مثل یک کنکور بود و به نظر من استرس داشتیم از میانگین تجمعی قطعی نتایج، شرایط را سخت کرده است، این روش برای یک نوجوان پانزده ساله که باید در امتحان نهایی کلاس دهم، یازدهم و دوازدهم شرکت کند، واقعا ناعادلانه است و ممکن است بسیار ناعادلانه باشد. در آینده دچار اشتباه می شود اما اینکه کنکور سالی دو بار برگزار می شود خوب است، زیرا “هر اتفاق غیرمنتظره ای ممکن است در یک جلسه کنکور اتفاق بیفتد. من خودم توانستم بهترین عملکردم را در کنکور فروردین ماه ارائه دهم. اما در آزمون ورودی که در تیر برگزار شد، عملکردم بسیار پایین‌تر از آن چیزی بود که انتظار داشتم.»

آن طور که آیدا دیوانی راطیح که در سال 1403 هجری شمسی در آزمون زبان ارجه قبول شد، به رابو می گوید: «این تغییرات از همان سال اول شروع شد و در سال دوم به آن عادت کردم در هر تستی که می دادیم انگار داشتیم “فشار کنکور. برای همین خرداد اعصابم خورد بود و وقت نداشتیم تفریح ​​کنیم و این خیلی ما را اذیت می کرد.”

ایمرای پیش از این به رابو گفته بود: «روش جدید فشار مالی بیشتری بر خانواده ها ایجاد کرد و گردش مالی را در آموزش و پرورش افزایش داد و آموزش کالای اقتصادی نیست به همین دلیل تا زمانی که به مدارس دولتی و غیردولتی کمتر توجه کنیم موسسات انتفاعی شکوفا می‌شوند، هزینه‌های تحصیل افزایش می‌یابد، زیرا دانش‌آموزان به دنبال آموزش بهتری هستند تا نمرات بهتری کسب کنند، چیزی که در مدارس غیرانتفاعی و خصوصی کسب می‌کنند و اکنون با این سیاست جدید، آن‌ها را می‌گیرند.» برای ثبت نام در مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی میداس در نوبت هستند و اگر مدارس دولتی کیفیت لازم را داشتند به دنبال دانش آموزان و اولیا به مدارس غیردولتی نبودند.

وی ادامه داد: امروز برخی از مدارس دولتی کیفیت لازم را ندارند، از سوی دیگر کتاب های درسی ما ضعیف شده و برعکس شاهد فربه شدن کتاب های کمک آموزشی هستیم و از کمبود کتاب درسی نیز رنج می بریم. ” معلمان همه این عوامل باعث ضعف تحصیلی دانش آموز در آینده می شود و تبدیل به مدارس دولتی می شود.

فقط بچه پولدارها در دانشگاه تهران قبول می شوند

در عین حال احمد نادری، نماینده مجلس نیز پیشتر به دیده بان ایران گفته بود: «مافیای کنکور بیش از هشت هزار میلیارد درآمد داشت. این چیزی است که من در سه سال گذشته گفته ام. بله، از بین بردن این مافیا ارزشمند است، اما آیا به بهایی است که باید این مافیا را در مدارس منحل کنیم؟ قانونی که نوشتند و در مقابل مجلس ایستادند، این قانون را اجرا کردند که به دلایلی نتوانستیم آن را وضع کنیم، این قانون باعث گسترش این مافیا در آموزش و پرورش می شود.»

به گفته وی، «این روش سه سال به فرزندان مردم فشار می آورد و بین خانواده ها مسابقه می دهد که فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند، خانواده هایی که نان ندارند، خانواده هایی که به نان شب نیاز دارند، باید خود را بفرستند بچه‌ها به یک سازمان غیرانتفاعی می‌روند تا در دانشگاه به خوبی قبول شوند.

آیا روش جدید سنجش و پذیرش تغییر خواهد کرد؟

اما مجلس یازدهم در روزهای پایانی خود با مخالفت شورای نگهبان مصوبه ای را به صلاحدید نظام ارسال کرد. بر اساس این تصمیم، آموزش و پرورش باید تا سال 1406 زیرساخت های لازم را برای شیوه جدید ارزشیابی و پذیرش در دانشگاه ها آماده کند و تا آن روز آزمون باید به همان شیوه قبلی انجام شود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروبنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص گفت: به مردم اطمینان می دهم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور که سال گذشته اجرا شد. و در سال جاری اجرا شد و هنوز هم اجرا می شود، بنابراین مصوبه تغییر نمی کند و مصوبه قطعی است و امسال نیز وزارت آموزش و پرورش در حال اجرای آن است. با دقت و درایت حکم کنید.»

رویکرد دولت پزشکان برای برگزاری کنکور چیست؟

رویکرد جدید دولت به کنکور

پس از تشکیل دولت چهاردهم به نظر می رسد دیدگاه مسعود پزشکیان و وزیر آموزش و پرورش در دولت وی به روش و روند قبلی در برگزاری کنکور نزدیکتر باشد. رئیس جمهور همچنین در این شبکه اجتماعی نوشت

علی رضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز در اولین روزهای مسئولیت خود گفت: تاثیر معدل تجمعی در کنکور مایه نگرانی دانش آموزان است و من در این چند روز بارها گفته ام که فکر می کنم و پیگیری این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

احسان عظیمراد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز در واکنش به این موضوع گفت: وعده وفاداری با همکاری خوب وزیر جدید آموزش و پرورش جناب آقای دکتر کاظمی و اجرای وعده های داده شده بخشنامه؛ جلوگیری از بازنشستگی معلمان و جلوگیری از بکارگیری معلمان برای خرید خدمات آموزشی لغو شده است.

رویکرد دولت برای برگزاری کنکور چیست؟

پورعباس رئیس سازمان سنجش کشور با وجود همه واکنش ها در خصوص اصلاح روند کنونی کنکور گفت: اگر تغییراتی ایجاد شود که معدل تجمعی در کنکور را تحت تاثیر قرار دهد به کنکور سراسری 1404 فعلی نمی رسد. این قانون در حال حاضر لازم الاجرا است و داوطلبان می توانند نظرات خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند، از آنجایی که کنکور 1404 ابلاغ شده است، هر گونه تغییر برای کنکور 1405 خواهد بود.

اما دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات احتمالی کنکور گفت: تایید تاثیر معدل در کنکور وجود دارد و اصل تایید تاثیر معدل در کنکور خواهد بود. تغییر نمی کند و کنکور سال آینده نیز طبق همین مصوبه برگزار می شود.

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *