اخبار اخبار جهان

رییس‌جمهور اصلاح‌طلب دنبال تنش صفر خواهد بود / اگر نامزد محافظه‌کاران پیروز شود، مقداری اوضاع کشور یا منطقه بی‌ثبات‌تر می‌شود

تبلیغات بنری


زینب اسماعیلی: اگر بخواهیم وضعیت کنونی سیاست خارجی کشور را به اختصار بررسی کنیم، تحولات منطقه ای و انتخابات آمریکا نقشی بی بدیل خواهد داشت. نصرت الله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن، معتقد است که دیپلماسی ایران می تواند «با جنگ اسرائیل و حزب الله از گسترش درگیری ها در منطقه جلوگیری کند» و در این راستا، «برقراری تماس های دیپلماتیک با آمریکا می تواند یکی از این اقدامات باشد. ” وی در مورد دولت بعدی معتقد است «سیاست مدیریت یا کنترل سطح تنش باید از طریق روابط دیپلماتیک دنبال شود». وی در سیاست خارجی و حتی وضعیت تحولات منطقه معتقد است که تاثیر انتخاب رئیس جمهور از دیدگاه اصلاح طلبان با رئیس جمهور با نگاه محافظه کار متفاوت است.

گفت و گو با نصرت الله تاجیکستان را در زیر بخوانید:

1- اهمیت سیاست خارجی در انتخابات آینده را چقدر می دانید؟ آیا برخی معتقدند در این انتخابات مسائل اقتصادی مهمتر است؟

پس از عملیات 7 اکتبر و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، مسائل حقوقی در این زمینه و همچنین افکار عمومی و تحولات دریای سرخ، شاهد تنش‌هایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی هستیم که می‌تواند دامنه را گسترش دهد. دامنه درگیری ابعاد درگیری ها در سطح منطقه ای.

با توجه به تحولاتی که در پرونده هسته ای رخ داد و منجر به تخریب روابط ایران با آژانس و شورای حکام شد و کشورهای اروپایی نیز علیه ایران بیانیه صادر کردند، سیاست خارجی در مرحله کنونی وزن و وزن بیشتری پیدا کرده است. . مهمتر از گذشته برای دستیابی به ثبات. این در حالی است که ایران که از اقتصاد سیاسی ضعیف رنج می برد، بحث فروش نفت و عرضه کالا را در دستور کار خود دارد و البته تغییر در سیاست خارجی می تواند این وضعیت را یا از بین ببرد یا بهبود بخشد. در چنین شرایطی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم با توجه به وزن و اهمیت سیاست خارجی، نقش اساسی و اساسی در دولت خواهد داشت.

2- با توجه به اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری کنونی از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. دانستن دیدگاه بحران اسرائیل و فلسطین در این زمینه حائز اهمیت است که در مواجهه با بحران مقاومت، مسئله فلسطین و اسرائیل، چه رویکردی در دیپلماسی منطقه ای باید دنبال کرد تا شاهد بهبود اوضاع باشیم. وضعیت؟ تنظیم سیاست خارجی؟

اوضاع منطقه پس از طوفان الاقصی شاهد تغییرات اساسی بود. جنایات اسرائیل در غزه، ملتهب کردن افکار عمومی و مشروعیت زدایی از این رژیم، شرایط را برای تل آویو و حامیان آن به ویژه آمریکا بسیار سخت خواهد کرد و طبیعی است که معادلات تغییر کند. می بینیم که تحولات دریای سرخ نیز بر تنش ها تأثیر گذاشت، چرا که آمریکا خواسته یا ناخواسته وارد درگیری با انصارالله یمن شد، در حالی که سعودی ها به شکلی گستاخانه از این موضوع عقب نشینی کردند. با توجه به وضعیت جنگ غزه و درگیری احتمالی بین لبنان و اسرائیل، به نظر می رسد که ما با ادامه تنش مواجه هستیم. باید اشاره کنیم که ایران و اسرائیل نیز درگیری مستقیم داشتند. در چارچوب عملیات وعد الصادق، ایران با ارسال پیامی غیرمستقیم به ایالات متحده تلاش کرد تنش ها را محدود نگه دارد. معتقدم در ادامه تحولات منطقه باید چنین رویکردی مورد توجه قرار گیرد و ایران با جنگ اسرائیل و حزب الله از گسترش درگیری ها در منطقه جلوگیری کند. ممکن است برقراری تماس های دیپلماتیک با آمریکا یکی از این اقدامات بوده باشد، کاری که مصری ها نیز انجام دادند. ایجاد چنین فضایی می تواند بر بازار انرژی، وضعیت داخلی کشورها و همچنین انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد. به طور کلی، سیاست مدیریت یا کنترل سطح تنش باید از طریق روابط دیپلماتیک دنبال شود.

3- این استراتژی بدون توجه به انتخابات آمریکا تصویر اشتباهی خواهد داشت. به نظر شما پروژه نتانیاهو و رئیس جمهور آینده ایالات متحده چیست؟

انتخابات ایالات متحده از این نظر مهم خواهد بود که کدام حزب یا نامزد در کاخ سفید حضور خواهد داشت. طبیعی است که هر حزب یا نامزدی رویکرد خاص خود را به سیاست خارجی دارد. همانطور که بسیاری از مفسران بر این باورند، احتمال بازگشت ترامپ به قدرت و رسیدن او با تقویت موقعیت نتانیاهو و رژیم اسرائیل وجود دارد.

از سوی دیگر اسرائیل نیز مملو از حوادثی است و می توان گفت با گذشت 8 ماه از آغاز جنگ غزه، تقریباً به اهداف خود نرسیده و این موضوع به تنش دائمی تبدیل شده است. موضوع داخلی و خانواده گروگان ها به عامل فشار بر نتانیاهو تبدیل شده است. مخالفان سیاسی نتانیاهو در داخل و خارج از دولت از جمله عوامل تغییر وضعیت هستند. باید دید مجموع این عوامل چگونه وضعیت سیاسی نخست وزیر اسرائیل را تغییر می دهد. بنابراین همانطور که اشاره کردم باید به عوامل تنش، وضعیت اسرائیل و انتخابات آمریکا به عنوان سه عامل مهم توجه کرد. اگر وضعیت کلی به موازنه قوا برسد، منطقه شاهد صلح خواهد بود. اما در غیر این صورت تنش دیگری به منشا تنش اضافه می شود و اوضاع منطقه بحرانی و ملتهب می شود. این وضعیتی است که بر مسائل داخلی کشورها و سیاست خارجی آنها تأثیر خواهد گذاشت.

4- برای یافتن یک استراتژی صحیح در سیاست خارجی، چه کسی در پاستور است یا چه کسی در کاخ سفید می نشیند؟

مهم این است که چه کسی در کشیش می نشیند. افرادی که در انتخابات شرکت می کنند استانداردهای متفاوتی در قبال سیاست خارجی دارند. شرایط بحرانی منطقه، وضعیت روابط ایران با آژانس، اروپا و آمریکا و همچنین برنامه جامع اقدام مشترک مهم است. اگر کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات پیروز شود و دولت چهاردهم را تشکیل دهد، طبیعی است که به دنبال سیاست آرامش، کاهش تنش و رسیدگی به شرایط باشد. در صورت پیروزی کاندیدای اصولگرا، طبیعی است که اوضاع کشور یا منطقه متلاطم تر می شود و در این صورت این موضوع بر ابعاد زندگی مردم تأثیر می گذارد. انتخابات آمریکا نیز در این زمینه مهم است و البته همه چیز به سیر تحولات بستگی دارد و نمی توان نظر قاطع داد. مردم باید به مسائل مهمی که در سیاست خارجی داریم و تاثیرات آن در داخل کشور در این شرایط فکر کنند و اقبال باید به سمت کاندیدایی حرکت کند که بتواند تنش ها را کاهش دهد یا از بین ببرد.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *