اخبار اخبار تکنولوژی

ساخت بتن با ضایعات برنج! / عکس

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، در این تحقیق از هوش مصنوعی برای توسعه مدل هایی برای پیش بینی مقاومت بتن خاکستر پوسته برنج (RHA) استفاده شد که جایگزینی سریع تر و مقرون به صرفه تر برای روش های سنتی است.

به گزارش اسنا، این گروه متشکل از محققان 10 دانشگاه مدعی هستند خاکستر پوسته برنج که سرشار از سیلیس است، دارای ترکیب شیمیایی است که آن را جایگزین خوبی برای سیمان در بتن می کند.

به منظور توسعه مدل‌هایی برای پیش‌بینی مقاومت فشاری بتن خاکستر پوسته برنج (RHA)، این مطالعه از روش‌های یادگیری ماشینی (ML) استفاده کرد. در مقایسه با روش های سنتی که اغلب پرهزینه و زمان بر هستند، این استراتژی موفق تر و مقرون به صرفه تر است.

هدف از این مطالعه کاهش اثرات منفی زیست محیطی مرتبط با تولید بتن بود. در بیانیه یکی از اعضای شرکت کننده در این تحقیق آمده است: کارشناسان محیط زیست به شدت معتقدند که سیمان باید با ماده ای با ردپای کربن کمتر جایگزین شود.

هوش مصنوعی ربات ها را بهبود می بخشد

صنعت ساخت و ساز به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ پلاستیک در جهان شناخته می شود و مسئول بیش از یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با مصرف انرژی در سراسر جهان است.

تولید بتن که سهم قابل توجهی در انتشار CO2 دارد، به دلیل تاثیرات زیست محیطی آن بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. سیمان که یکی از اجزای اصلی بتن است، نقش عمده ای در انتشار این گازها دارد.

با توجه به ویژگی های اتصال سیمان، سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) تخمین می زند که سالانه چهار میلیارد تن سیمان در سراسر جهان تولید می شود که هفت درصد از کل انتشار دی اکسید کربن را تشکیل می دهد. به طور دقیق تر، به ازای هر تن سیمان تولید شده، 0.9 تن دی اکسید کربن در جو آزاد می شود.

با هدف یافتن راه حل، این مطالعه از روش های هوش مصنوعی (AI) برای توسعه مدل هایی برای پیش بینی مقاومت فشاری بتن ساخته شده از خاکستر پوسته برنج استفاده کرد.

این گروه ادعا می کند که این مطالعه اطلاعات مفیدی را در اختیار دانشگاهیان و سازندگان قرار می دهد و به آنها کمک می کند تا مقاومت فشاری بتن خاکستر پوسته برنج را تخمین بزنند.

در مرحله دوم این تحقیق که منحصراً در دانشگاه آمریکایی راس الخیمه انجام شد، این تیم اثرات آزمایشگاهی استفاده از خاکستر پوسته برنج را به عنوان جایگزینی جزئی برای سیمان مورد مطالعه قرار دادند. مخلوط بتن با 5%، 10% و 15% خاکستر پوسته برنج ایجاد شد. استحکام و دوام این مخلوط ها در هر دو حالت تازه و سخت شده در سنین مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

نوآوری سازگار با محیط زیست

نتایج آزمایش نشان داد که معرفی RHA برای جایگزینی جزئی سیمان باعث افزایش چندین ویژگی بتن می شود. برخی از این موارد عبارتند از: استحکام فشاری در سنین بالاتر، مقاومت در برابر سایش، و خواص مانع رطوبت.

علاوه بر این، انقباض به طور قابل توجهی خشک شدن را کاهش می دهد که عامل مهمی در تعیین دوام است. این تحقیق نوید توسعه بتن پایدارتر با آسیب کمتر به محیط زیست را می دهد.

راز الدین نصار از گروه مهندسی عمران و زیرساخت دانشگاه آمریکایی راس الخیمه در امارات متحده عربی و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: نتایج آزمایش نشان دهنده امکان استفاده از خاکستر پوسته برنج در بتن است. مخلوط بتن مقرون به صرفه، بادوام و سازگار با محیط زیست تولید کنید. این مخلوط ها گام مهمی در جهت تغییر شیوه های ساختمانی پایدار هستند.

5858

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *