اخبار اخبار تکنولوژی

ساخت گونه‌ای از سرطان با قابلیت انتقال به سایر افراد!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و به نقل از سایت گجت نیوز، یکی از موجودات دریایی وحشتناک که شبیه پری دریایی است در اقیانوس ها زندگی می کند و هیدرا نام دارد. هیدرا جاودانه است و از نظر تئوری می تواند برای همیشه زنده بماند. این چیزی است که دانشمندان را به مطالعه این حیوان علاقه مند کرد. اگرچه اکنون مشخص شده است که این حیوان از جنبه های دیگر نیز خاص محسوب می شود. زیرا این موجود جاودانه توانایی انتقال سرطان را دارد.

مکانیسم انتقال سرطان در این موجود جاودانه شگفت آور است

تحقیقات دانشمندان بر روی این پدیده عجیب باعث شد تا با جزئیات علت سرطان در این موجود جاودانه و نحوه انتقال آن آشنا شوند. چنین مطالعاتی می تواند درک ما را از سرطان هایی که ماهیت عفونی دارند افزایش دهد.

تاکنون انسان ها نتوانسته اند درمان قطعی برای سرطان بیابند. در نتیجه سالانه افراد زیادی بر اثر انواع مختلف سرطان جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که سرطان در انسان یک بیماری مسری محسوب نمی شود. اگرچه در همه حیوانات اینطور نیست. پیش از این، دانشمندان می دانستند که شیطان تاسمانی (نوعی کیسه دار گوشتخوار) می تواند به سرطان صورت مبتلا شود و آن را به جفت خود منتقل کند.

اتفاقی که منجر به کاهش چشمگیر تعداد شیاطین تاسمانی در یک منطقه در عرض 12 تا 18 ماه می شود. اگرچه پرونده هیدرا با پرونده شیطان تاسمانی کاملاً متفاوت است. دانشمندان در حال مطالعه هیدرا در آزمایشگاه بودند که متوجه شدند اگر غذای زیادی ارائه کنند، حیوان بلافاصله به سرطان مبتلا می شود. این موجود جاودانه می تواند سرطان را به فرزند خود نیز منتقل کند.

Hydra شبیه سازی شده است

ساخت نوعی سرطان با قابلیت سرایت به افراد دیگر!

کلون هیدرا

البته تولید مثل در هیدرا جنسی نیست، بلکه تولید مثل می کنند. در واقع قطعه کوچکی از بدنه هیدرا جدا می شود و کمی بعد موجودی دقیقاً مشابه شکل می گیرد. دانشمندان بر این باورند که مطالعه چگونگی انتقال سرطان در هیدرا می تواند به درک بهتر سرطان های عفونی کمک کند.

برای این منظور دانشمندان 50 هیدرا جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل کردند. در مرحله بعد، آنها از لارو میگوی آب نمک برای تغذیه هیدرا پنج بار در هفته استفاده کردند تا احتمال استعمار و توسعه سرطان را افزایش دهند. پس از دو ماه، بسیاری از هیدراها نه تنها سرطانی بودند، بلکه می خواستند مستعمره شوند. دانشمندان نمونه های سرطانی را جدا کرده و در جای دیگری قرار دادند.

آنها سپس پنج نسل از این موجود جاودانه را به دقت بررسی کردند تا نحوه انتقال سرطان را مشخص کنند. نتایج نشان داد که اگر هیدرا اصلی سرطان داشته باشد، احتمال این اتفاق در کلون چهار برابر بیشتر از یک هیدرا معمولی است. آنچه عجیب است این است که احتمال انتقال سرطان در این موجود جاودانه پس از گذشت زمان و ایجاد نسل های مختلف افزایش می یابد.

سمت چپ هیدرا سالم و سمت راست هیدرا مبتلا به سرطان

ساخت نوعی سرطان با قابلیت سرایت به افراد دیگر!

سمت چپ هیدرا سالم و سمت راست هیدرا مبتلا به سرطان

به طور طبیعی، به نظر می رسید که خود هایدرا از وضعیت آگاه بود. نسل‌های جدید هیدرا قبل از ظاهر شدن نشانه‌های سرطان تلاش کردند با سرعت بالا مستعمره شوند. اما پس از گسترش سرطان، سرعت آن کاهش یافت. کلون های جدید Hydra همچنین میزان مرگ و میر بسیار بالاتری پس از ابتلا به سرطان داشتند.

دانشمندان نگران روزی هستند که شرایط در اکوسیستم های مختلف تغییر کند و سرطان مانند یک بیماری عفونی گسترش یابد. پس از اپیدمی کرونا، احتمال ابتلا به سرطان عفونی در آزمایشگاه‌های پنهان را نمی‌توان رد کرد. آیا این امکان وجود ندارد که دولت بتواند از توانایی این موجود جاودانه در انتقال سرطان الگوبرداری کند و برای مواقع اضطراری و زمانی که موجودیت آن در معرض خطر است، سعی در ایجاد نسخه عفونی سرطان داشته باشد؟

متأسفانه همزمان با پیشرفت علم و تلاش دانشمندان برای بهبود شرایط انسانی، گزینه های نابودی تمدن بشری همواره در حال افزایش است.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *