اخبار اخبار تکنولوژی

سرعت این قطار چینی از جنگنده‌ها بیشتر است

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و به نقل از گجت نیوز، چین طی دهه گذشته در بسیاری از زمینه ها پیشرفت شگفت انگیزی داشته و توانسته نام خود را در هر فهرست مهم و برتری قرار دهد. یکی از مهمترین دستاوردهای مهندسان این کشور در چند سال گذشته طراحی و توسعه قطارهای سریع السیر است که می تواند از هواپیماهای جنگنده سریعتر باشد!

سرعت قطار جدید چین چقدر است؟

پس از آزمایش یک قطار مگلو در یک لوله خلاء، ایشم بادامیس گام مهمی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی پرسرعت برداشت. آخرین تحولات در این زمینه نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور قطارها به سرعتی فراتر از هواپیماها خواهند رسید و بهترین جنگنده های جهان را به چالش خواهند کشید! شرکت علوم و فناوری هوافضای چین در این توسعه پیشگام است و هدف آن گسترش فناوری حمل و نقل پرسرعت برای دستیابی به سرعت 4000 کیلومتر در ساعت است. (البته در تئوری)

اگر محصول نوآوری و خلاقیت چینی به درستی عمل کند، می تواند منجر به تحول عظیم صنعت حمل و نقل داخلی و بین المللی شود و ضمن کاهش زمان رسیدن به مقصد، دستاوردهای مهم زیست محیطی را برای طبیعت به ارمغان بیاورد. با وجود تمام مزایا و پتانسیل چنین پروژه موفقی، چالش هایی مانند نیازهای زیرساختی، تامین انرژی و بودجه وجود دارد.

توسعه چنین قطاری نشان می دهد که چینی ها در زمینه سیستم های حمل و نقل آینده دست بالا را دارند. بهره برداری موفق از این قطار را می توان رونق بزرگی برای سایر مناطق جهان دانست.

سرعت قطار جدید چینی

قطار سریع السیر ماگلو چگونه کار می کند؟

قطار Magilou از شناور مغناطیسی برای پشتیبانی از بدن خود استفاده می کند. بنابراین در مسیر تقریباً بدون هوا (خلاء) حرکت می کند و نیاز به چرخ را بی نیاز می کند. در نتیجه اصطکاک قطار کاهش یافته و سرعت و کارایی آن افزایش می یابد. ماگلو در آزمایش های انجام شده توانست به حداکثر سرعت 623 کیلومتر در ساعت دست یابد که بسیار سریعتر از نسل فعلی ناوگان حمل و نقل ریلی سریع السیر جهان است.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین این قطار را در یک لوله خلاء آزمایش کرد و با کاهش نیروی مخالف، که مقاومت هوا است، قطار را سریعتر کرد. در دراز مدت سرعتی که رئیس این پروژه قصد دارد به آن دست یابد 4000 کیلومتر در ساعت است که از نظر تئوری بیشتر از جنگنده SR-71 Blackbird خواهد بود.

سرعت قطار جدید چینی

موانع مهم قطار مگلو

اگرچه بسیاری از قطارهای برقی پتانسیل زیادی برای تغییر ناوگان حمل و نقل ریلی دارند، ساخت شبکه ای برای این قطارها دشوار است. در مقایسه با سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی سنتی، فناوری ماگلو به زیرساخت‌های کاملاً جدیدی از جمله تونل‌های خلاء نیاز دارد. اما مشکل اینجاست که این تونل ها گران هستند و باید در مناطق وسیع با منابع فراوان ساخته شوند.

علاوه بر این، زیرساخت‌های ریلی فعلی نمی‌توانند از قطار مگلو پشتیبانی کنند. بنابراین ما نیاز به توسعه زیرساخت های جدید داریم. تحلیلگرانی مانند پروفسور اندرو مک ناتون توضیح می دهند که ساخت و راه اندازی سیستم های مورد نیاز Magloo نسبتاً گران تر از ساخت و راه اندازی سیستم های دیگر است. مشکل عمده دیگری که این قطار با آن روبرو خواهد شد مصرف انرژی است، زیرا سیستم های مغناطیسی که قطار را به حرکت در می آورند به انرژی زیادی نیاز دارند. با این حال، چنین زیرساختی باعث می شود حمل و نقل با سرعت بالا در مناطق کم جمعیت فراموش شود، زیرا مقرون به صرفه نخواهد بود.

سرعت قطار جدید چینی

اثرات زیست محیطی قطارهای ماگلو چیست؟

قطار ماگلو بسیار کارآمد است و تاثیر مثبتی بر محیط زیست دارد. این قطار زمان رسیدن به مقصد را به نصف کاهش می دهد و در کمترین زمان ممکن شما را به مقصد می رساند. برای مثال، شما یک سفر معمولی 400 کیلومتری را تنها در 30 دقیقه یا کمتر طی خواهید کرد.

علاوه بر این، قطار پرسرعت مزایای اساسی بسیاری دارد. اول، می تواند با پروازهای هواپیماهای مسافت کوتاه رقابت کند و به طور بالقوه ردپای کربن کشورهای مجهز به چنین قطارهایی را پاک کند. بر اساس ارزیابی جاناتان کولدریک، استفاده از قطارهای ماگلو می تواند میزان انتشار کربن را در برخی کشورها 3 تا 4 درصد کاهش دهد.

سرعت قطار جدید چینی

این قطار همچنین به جای استفاده از سوخت جت با نیروی محرکه الکترومغناطیسی تمیز حرکت می کند که در مقایسه با حمل و نقل هوایی سازگارتر با محیط زیست است. به طور کلی می توان گفت که ماگلو در زمینه ناوگان حمل و نقل سریع به پیشرفت های زیادی دست یافته است.

با وجود نگرانی ها در خصوص تامین زیرساخت ها، انرژی و بودجه مورد نیاز، مزایای کاهش زمان سفر، کاهش انتشار کربن و … می تواند جنبه مثبت این پروژه باشد. اگر چین بتواند موانع توسعه این نسل از قطارهای سریع السیر را برطرف کند، می تواند قطارهای شناور مغناطیسی را به طرز شگفت انگیزی توسعه دهد.

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *