به گزارش الخبرآنلاین، 1. پارکینگ پارک شهید حاجی در جنوب تهران این روزها به قبرستان صدها دوچرخه نارنجی رنگ تبدیل شده است. دوچرخه هایی که قرار بود نمادی از انقلاب سبز در حمل و نقل شهری باشند، اکنون زیر آفتاب داغ و در میان درختان سرسبز پارک رها شده اند. این دوچرخه ها متعلق به سامانه اشتراک دوچرخه «بدود» است که در سال ۱۳۹۶ با هدف ترویج استفاده از دوچرخه در تهران راه اندازی شد. اما بعد از چهار سال کار به دلایل مختلف متوقف شدم و دوچرخه ها را به حال خود رها کردم.
دیجیاتو نوشت: 2. سرویس دوچرخه اشتراکی بدون دود در ایران به ویژه در بین بانوان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. از آنجایی که دختران به طور فزاینده ای از دوچرخه های بدون دود استفاده می کنند، مخالفت برخی از گروه های افراطی تشدید شده است. استفاده از این سرویس در مشهد ممنوع شد و در تهران حکم قانونی علیه ثبت نام زنان صادر شد. از طرفی اختلافات با شورای شهر و شهرداری بیشتر شد. شورشهای نوامبر ۲۰۱۸ به دوچرخههای بدون دود آسیب رساند و منجر به جمعآوری آنها از تهران شد. سرانجام با شیوع کرونا، فعالیت های بدود ال پایان یافت.
3. محسن العریفی، مدیر روابط عمومی Bedwood در اولین سال راه اندازی می گوید: «در آن زمان شهرداری احساس مالکیت می کرد و سهم می خواست. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی شد که بستر را فراهم می کند و طبیعی است که به دنبال سهم خود باشد. به این ترتیب درخواست های مشارکت و موانع آغاز شد. متأسفانه ادعاهای موجود در مورد سهام و موانع سرعت Bedoud را کند کرد و وقایع نوامبر 2018 سرانجام ما را مجبور کرد برای مدتی دوچرخه ها را از شهر جمع آوری کنیم. اعتراض زنان به استفاده از دوچرخه نیز جدی بود و به این برند آسیب زد.
4. عمار بزورفر، مدیر عامل سابق بیدود، معتقد است که چالش های داخلی و خارجی باعث ناکامی بیدود شده است: «دوچرخه برای ورود به شهر نیاز به زیرساخت دارد، اما جاده های تعیین شده برای دوچرخه سواری در شهر مناسب نیستند از دسترسی به این دوچرخه ها “نیمی از جامعه از مزایای این دوچرخه ها محروم بودند. ما مجبور شدیم از دسترسی زنان محروم شویم. مردم این را نمی دانستند و به همین دلیل محبوبیت ما به تدریج کاهش یافت.”
5. در ابتدا بادود با سرعت خوبی حرکت کرد و قصد داشت با معرفی اسکوترها و دوچرخه های برقی دامنه فعالیت خود را گسترش دهد. اما چالش ها اجازه روانکاری زنجیر دوچرخه را به بیدود نداد و سرانجام در اسفند ماه 1401 شرکت پاک چخ ایرانیان (صاحب برند بیدود) اعلام کرد که بیدود به دلیل عدم همکاری شهرداری تهران و تهران برای همیشه تعطیل شده است. . شیراز.
6. میزان خسارت ناشی از انبار دوچرخه و سایر تجهیزات متعلق به شرکت دوچرخه اشتراکی بدد هنوز مشخص نیست و تلاش ما برای گفتگو با مسئولان این شرکت هنوز به نتیجه نرسیده است. گفته می شود حدود 5 میلیارد تومان از سپرده های پرداختی مشترکان بادیه نشین همچنان در اختیار این شرکت است و تاریخ مشخصی برای بازگشت این مبالغ به مشترکان اعلام نشده است.
7. پروژه «بدود» که با هدف ارائه خدمات نوآورانه در ایران آغاز شد، با شکست مواجه شد. این اتفاق نه تنها برای تیم بادود، بلکه برای استارتاپ هایی مانند زیرو و سرمایه گذاران این حوزه هشداری جدی است. شکست بیدود نشان می دهد که موفقیت کسب و کارهای نوآور در ایران نیازمند حمایت همه جانبه دولت، تامین زیرساخت های مناسب و فرهنگ عمومی و حضور ایده های خلاقانه و تیم های کاری قوی است.
4747
khabaronline به نقل از رابو