اخبار اخبار جهان

سفر عراقچی به منطقه پیام اقتدارآمیزی از ایران صادر کرد/ «جمعه نصر» فضا را به نفع محور مقاومت تغییر داد

تبلیغات بنری


مهسا مجذی: همزمانی سفر عباس عراقچی به لبنان و سوریه با پیام سران کودتا در نماز جمعه 22 مهر سال گذشته باعث شد که این دو واکنش ایرانی به همبستگی با محور مقاومت تعبیر شود. از سوی دیگر، به نظر می رسد عراقچی در جریان سفر خود به لبنان در زمان جنگ، پیام دیگری را به طرف اسرائیلی فرستاد و قدرت ایران را نشان داد.

در رابو با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه درباره نتایج سفر عراقچی به سوریه و لبنان گفت و گو کرده ایم:

سفر عراقچی به لبنان و سوریه با توجه به شرایطی که جنگ عملاً لبنان و تا حدودی سوریه را در برگرفت چه پیامی دارد؟

پس از عملیات تاریخی الصادق 2 که علیه رژیم صهیونیستی انجام شد و باعث سردرگمی این رژیم شد. تحرکاتی را علیه ایران و محور مقاومت آغاز کرده اند. نتانیاهو مدعی شد که شهرهای ایران را بمباران می کند. آنها حتی تهدید کردند که هر هواپیمای ایرانی که وارد لبنان شود را ساقط خواهند کرد. دو واقعه جاودانه نشانه صلابت ایران بود، یکی نماز جمعه آخر و خطبه های قدرتمند سرانقلاب و دیگری سفر عراقچی به لبنان و سوریه. ازدحام بی‌سابقه‌ای در نماز جمعه شرکت کردند و همه مقامات عالی رتبه و بلندپایه جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند و رهبری با سخنان تند خود به اسرائیل پیام هشدار دادند که اگر سیاست ماجراجویانه جدیدی را در پیش بگیرد، جمهوری اسلامی ایران قوی تر و دشوارتر می شد و از عملیات وعد الصادق 2 پاسخ می داد. این هشداری بود برای رژیم صهیونیستی. موضوع بعدی مربوط به خطبه های نماز جمعه این بود که مقام معظم رهبری کشورهای عربی را به زبان عربی خطاب کردند. این سخنرانی تأثیر روانی بزرگی بر ملت‌های عربی و اسلامی گذاشت و ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا در مقابل رژیم صهیونیستی و متحدانش ایستادگی کرد.

سفر آقای عراقچی به بیروت در راس یک هیأت سیاسی در شرایطی انجام شد که وی با هواپیماهای نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران همراه بود که با ارسال پیامی رسمی از سوی ایران به اسرائیل مبنی بر اینکه در صورت انجام اشتباه، ایران برای حذف رژیم صهیونیستی از نقشه جغرافیایی منطقه تلاش می کند، هواپیمای وزیر امور خارجه در فرودگاه رفیق حریری در بیروت به زمین نشست و اسرائیل جرات پاسخگویی به آن را نداشت. این نشان از اقتدار اسلامی و ملی در ایران است که در واقع توانسته رژیم صهیونیستی را وادار به عقب نشینی کند و نشان دهد که تهدیدات پوچ تاثیری بر مردم ایران نداشته است.

به نظر می رسد بخشی از سفر عراقچی به موضوع آتش بس در منطقه مربوط باشد. از این منظر، این سفر را می توان مکمل سفر پزشکیان به قطر و حضور وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که برای پایان دادن به جنگ غزه و جلوگیری از گسترش جنگ در لبنان تلاش می کنند، دانست. آیا سفر عراقچی می تواند در این زمینه موثر باشد؟

در واقع سفر آقای عراقچی به لبنان و سوریه برای ارسال پیام همبستگی دولت و ملت ایران به دولت و مردم لبنان و سوریه بود. این در واقع گواه حمایت ایران از کشورهای محور مقاومت است. موضوع دیگر بحث در مورد آتش بسی است که قرار است در لبنان و غزه انجام شود. بستگی به این دارد که نتانیاهو آن را بپذیرد یا نه. اما به نظر می رسد اگر اسرائیل دست به ریسک نزند، در آینده در منطقه آتش بس حاصل خواهد شد و جنگ پایان خواهد یافت. اما نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد نتانیاهو آتش بس را نخواهد پذیرفت.

خبرگزاری ها یکی از اهداف این سفر را اعلام همبستگی ایران با محور مقاومت اعلام کردند. این اعلام همبستگی در سخنان روز جمعه رهبران قلب اسلامی نیز مشهود بود. تاثیر این پیام و سفر عراقچی بر محور مقاومت چیست و در شرایط کنونی چه تاثیری بر وضعیت منطقه دارد؟

با توجه به اینکه محور مقاومت به ویژه حزب الله پس از ترور دردناک شهید سید حسن نصرالله در شرایط سخت روحی و روانی قرار داشت، این پیام و پیام خطبه های نماز جمعه رهبران قلب اسلامی تأثیر مثبتی بر روحیه داشت. از مقاومت محور و رزمندگان. سفر عراقچی و دیدار او با سران حزب الله و محور مقاومت توانست شرایط و فضا را به نفع محور مقاومت تغییر دهد و روحیه رزمندگان را بازگرداند.

311312

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *