پریسا ساسانی: به غیر از ایرج راد که 17 سال این انجمن صنفی را اداره کرد، بقیه مدیرانی که وارد شدند، مدت تصدی آنها بین یک تا سه سال بود. آخرین مدیر تئاتر پس از استعفا به اختلافاتش با هیات مدیره اشاره کرد.
کل داستان به این تفاوت بستگی نداشت. چرا که بسیاری از اعضای خانه تئاتر به عملکرد این صنف اعتراض کردند و همچنان معترض هستند. بنابراین گزارش، مقصود نعیمی ذاکر به دعوت خبرگزاری الخبر آنلاین توضیحات مفصل و تکمیلی درباره دلایل استعفای خود با توجه به تخلفات مالی، عدم شفافیت وضعیت سند مالکیت این اتحادیه، اختلاف نظر ارائه کرد. بین اداره خانه تئاتر و اعضای هیئت مدیره و عدم اعطای کمک مالی به هنرمندان تئاتر در دوران کرونا و غیره.
اما آنچه در صحبت های این کارگردان جای سوال داشت این بود که سند مالکیت خانه تئاتر به نام یک شخص حقیقی به نام ایرج راد ثبت شده است و چرا به این موضوع حقوقی رسیدگی نشد این اتحادیه با طرح مسائل مربوط به خانه تئاتر و گفتگو با کارشناسان این حوزه.
*آقای النعیمیرا در ابتدا و با توجه به شناختی که از خانه تئاتر دارید مطالعه کنید. از مشکلات اساسی این اتحادیه صحبت کنید.
مقصود نعیمی ذاکر، مدیرعامل سابق خانه تئاتر: در مورد خانه تئاتر نکات اساسی وجود دارد و یکی از مهم ترین نکات، جایگزینی نیروهای جوان برای مدیریت این تشکل صنفی به جای افراد از جمله آقای ایرج راد است. نکته دوم این است که افرادی که به امور اداری و مالی آشنایی دارند و علایق غیر از مسائل غیر هنری دارند به امور صنفی خانه تئاتر بپردازند. در این میان، جوانان و هنرمندان باهوش و خلاق پشت درهای بسته و منسوخ تصمیم گیری رها می شوند. در دریافت سیستم هنری و درمانی مناسب تردید نکنید. ما از جابجایی هنری رنج می بریم و این به همه مراکز مرتبط با هنرهای نمایشی مانند کانون پرورش فکری، بنیاد صوت و تصویر، بنیاد سینمایی و سایر مراکزی که در حوزه هنر هستند مربوط می شود. متاسفانه در خروجی های این مراکز اثری از گروه های سنی و نخبگان مختلف دیده نمی شود. حتی این نتیجه نشان می دهد که به تمدن این کشور و شاخص های مختلف آن توجهی نشده است و شاهد هجرت هنری و فرهنگی هستیم.
*چطور به عنوان کارگردان تئاتر دعوت شدید؟
جلسات متعددی برگزار شد و سوالات زیادی مطرح شد. در سه ماه اول، جلسات ساختاری فشرده ای با من در بخش های مختلف برگزار شد. در عین حال، وقتی وارد یک محیط مدیریتی جدید می شوم، بسیار صبورانه منتظرم. من با دقت به آنچه گفته می شود گوش می دهم و در صورت لزوم نکاتی را نیز یادداشت می کنم و در کل برای رسیدن به تفاهم معقول هیچ برخوردی ندارم. در دوره ای که مسئولیت مدیرکلی خانه تئاتر را بر عهده داشتم، ارزیابی هایی از خانه تئاتر انجام دادم و متوجه شدم که در بخش های مختلف، چه در درون هنرمندان و چه در هیات مدیره، نیاز به تغییر نگرش ها و مولفه ها وجود دارد. . . بنابراین باید به صورت ساختاری به مسائل نگاه کرد; در غیر این صورت هر لحظه مجبور به استفاده از اقامتگاه خواهیم بود. تجربه حضور در تئاتر و اتفاقاتی که شاهد آن بودم چندین موضوع را برایم به وجود آورد. از این به بعد به دانشجویی نگاه می کنم که بعد از دو سال از تئاتر فارغ التحصیل می شود. یک استاد باید خود را چگونه ببیند و چه نسبتی با بزرگسالان این رشته دارد؟ خانه تئاتر به عنوان یک نهاد صنفی تا چه اندازه به این جوان فارغ التحصیل اجازه سفر می دهد؟ آیا حتی اجازه ورود به تئاتر را دارند؟
*منظورتان این است که تئاتر در را به روی مردم بست و به سوراخی برای برخی افراد، گروه ها یا جریان ها تبدیل شد؟
منظورم دقیقاً آینده نگری و داشتن برنامه و هدف برای جوانانی است که تازه وارد این عرصه می شوند و متأسفانه این استحکامات برای آینده در این تشکل صنفی که باید امید جوانان باشد وجود ندارد.
* مدیریت شما 17 یا 18 ماه طول کشید. بزرگترین مشکلی که با خانه تئاتر مواجه بودید چیست؟
در سمت هایی که تاکنون داشته ام به شدت در مقابل تخلفات می ایستم و روحیه ام آنقدر بالاست که تحمل تخلف را ندارم و سعی می کنم مشکلات را به بهترین شکل ممکن حل کنم و اگر فردی اصرار به تخلف داشته باشد و مقاومت کند، انجام می دهم. قطعا این کار را انجام دهید من به عامل جنایت نمیپیوندم یا در بازی او حضور ندارم. از زمانی که وارد خانه تئاتر شدم اولین کاری که انجام دادم این بود که با همه انجمن ها و هیئت مدیره خانه تئاتر (به جز کانون کارگردانان تئاتر که هیچ وقت اجازه جلسه نمی داد. اساسا تیم مدیریت جدید را به رسمیت نمی شناخت). دلیلش هم این است که گل آبادی قهر کرده بود و چهار ماه بود که آنجا نبود و رئیس هیئت مدیره اداره امور را بر عهده داشت و من هم نمی دانستم که با هم دعوا کرده اند و متوجه شدم مشکلاتی پیش آمده و باعث ناراحتی شده است. و دلخوری
* بقیه انجمن ها چطور بودند؟
همکاری خوب بود. در ابتدا مضامین مختلفی را مطرح کردم و تصورم این بود که خانه تئاتر به تنهایی می تواند محصول باشد و در این بهره وری از تداعی ها به شکل های مختلف استفاده کند. به این معنی که همکاری مشترک بین انجمن ها و استعداد یابی باید در زمینه های مختلف صورت گیرد و بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از این هنر فراهم شود و اقتصاد ضمنی از درون آن پدید آید که بتواند برای خانه درآمد و هزینه ایجاد کند. در صورتی می توان این کارها را انجام داد که خانه تئاتر در سیستم اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی و هنری تعریف شود و به نوعی بتواند برای خود درآمدزایی کند. در این راستا قرار بود پروژه مدرسه در ساختمان آل مظفر آغاز شود که در ابتدا با موانعی مواجه شد.
*موانع چیست؟
حقیقت این است که اساساً هیچ تمایل و اراده ای برای رشد تئاتر وجود ندارد.
*چرا؟
چون عده ای در را بستند و جلسه داخلی خود را در خانه برگزار کردند که برای برخی مطلوبتر بود. زیرا باید کار جدیدی انجام می شد. باید نقد شود اما متاسفانه نشد. زیرا اعتبار چندین ساله و بیست رکنی که برخی بر آن تکیه می کنند; کردند، تکان خوردند و در نتیجه مستعمره و خانه امن خود را از دست دادند و متأسفانه بدنه خانه تئاتر سازماندهی لازم برای ایستادگی و مقابله با این هیئت مدیره قدیمی را ندارد.
* بیشتر مسائل صنفی مربوط به مسائل مالی است که عموماً نیاز به امضای مدیرعامل دارد. بر این اساسراشما گفتید که روحیه مقابله با تخلف را دارید. در تئاتر با تخلف مالی مواجه شدید یا فقط مسائل صنفی بود؟
من آدم پنهانی نیستم و معتقدم هرکس به جایی میرود و هر جا میرود باید از فعالیتهای دوران کاری خود گزارش کار ارائه دهد و این موضوع بیش از هر عنوانی در پستهای بالاتر ظاهر میشود و مدیرعامل یکی از افرادی است که مواضع حساسی در این زمینه است و آن رابطه است. خوب، زمانی که به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر شروع به کار کردم، خیلی از مسائل را بررسی کردم، مسائلی مثل این که تئاتر چقدر پول دارد؟ تا چه حد متعهد بود؟ چه نوع معاملات مالی با کدام مراکز انجام می داد؟ یا پولی که در این زمینه گرفته شده و خرج شده، از بازرس خانه تئاتر گزارش هایی دریافت کرده ام.
* نتایج گزارش های بازرس و بررسی های شما چیست؟
در دوره مدیریت خانه تئاتر قبلی با بنیاد مصطفان توافق شد که دو و نیم میلیارد کارت هدیه یک میلیون تومانی برای ایام کرونا دریافت کردند و علاوه بر آن هفتصد میلیون دریافت کردند. برای 140 نفر و برای هر نفر 5 میلیون تومان و طبق قرارداد فی مابین باید ظرف دو هفته تخصیص این پول را گزارش دهند، با توجه به اینکه هر نفر 2500 عضو اعلام کردند، 2 و نیم میلیارد است. کمک هزینه یک میلیون تومانی برای این مدت؛ چون فعالیت نمایشی کم شد و من در اسناد از تخصیص این دو و نیم میلیارد چیزی ندیدم. زمانی که مبادله مالی از یک سازمان به یک مرکز یا مؤسسه در قالب سند ارائه می شود، طبیعی است که مؤسسه پذیرنده گزارش کتبی مبنی بر اتخاذ رویکرد صحیح ارائه کند. خب این گزارشی که درخواست کردم باعث ناراحتی دوستان شد و گفتند چرا در تصمیمات هیئت مدیره دخالت می کنید؟ در واقع گفتند به شما ربطی ندارد. این در حالی است که هرکس در جایی سمت مدیر عاملی را بر عهده بگیرد و در جایی به مقام مسئول تبدیل شود، توانایی مقابله با این موضوع را دارد.
تفاوت اصلی از کجا شروع شد؟
تفاوت اصلی که از اینجا شروع شد این است که دوستانم می خواستند من مجری انحصاری مصوبات هیئت مدیره باشم. چرا که معتقد بودند اختیارات کامل را به مدیریت قبلی داده اند و از نظر هیات مدیره مدیرعامل سابق از اختیارات خود بیش از حد استفاده کرده و می بینند که هیات مدیره عملا بی فایده شده است. به همین دلیل، آنها می خواستند با من به عنوان مدیر عامل بعدی قاطعانه رفتار کنند.
* این شیوه کار را پذیرفتید؟
مصوبات هیات مدیره باید در چارچوب اساسنامه باشد که طبیعتا باید در جهت توسعه زندگی هنرمندان تئاتر باشد و من نخواستم جز با استفاده از اختیارات خاص عمل کنم. اما نظر هیئت مدیره این بود که اگر بخواهم به عنوان مدیرعامل گزارش بدهم، ابتدا باید تاییدیه هیئت مدیره را بگیرم. یعنی من صلاحیت ارائه گزارش را نداشتم. در عین حال اساساً نمودار مدیریتی و وظایف ذاتی مدیرعامل را درک نکردند. هنگام انجام کار جدید، باید تأییدیه هیئت مدیره اخذ شود. اما وقتی کاری انجام می شود و نیاز به گزارش دارد، نیازی به تایید هیئت مدیره ندارد و من به عنوان مدیرعامل باید در پایان سال هم به هیات مدیره و هم به مجمع عمومی گزارش می دادم. اما دوستانم از من انتظار داشتند که گزارش حاوی تخلف را ارائه ندهم. خوب، در این صورت من قانون را زیر پا می گذارم، و اگر این کار را انجام دهم به منزله چشم پوشی از تخلف است.
*آیا از مسائل حقوقی اطلاع نداشتند؟
فکر می کنم هیات مدیره خانه تئاتر با مدیریت سازمان آشنایی ندارند و نمی دانند که نهاد فرهنگی در یک طرح مستقل و یک طرح مرتبط با وزارتخانه دو نوع جایگاه دارد. یعنی یک نمودار مستقل مربوط به موسسه و یک نمودار وابسته متعلق به وزارت ارشاد وجود دارد، زیرا ملک متعلق به شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
* حتماً یک ردیف بودجه از شهرداری و جهت دارند. این بودجه چگونه صرف امور صنفی شد؟
بله، شما سالانه از آنها پول می گیرید و به شما می گویند این پول را برای کلاس های خاص خرج کنید. اما در آن ردیف ها خرج نمی شود. خب طبیعتاً مدیر عامل مسئول است. اما هیات مدیره گزارشی نداد که هفتصد میلیون تومانی که در سال 1401 به هنرمندان تئاتر داده شد برای کرونا چگونه خرج شد و در پایان اقامتم در خانه تئاتر در یک گروه تلگرامی دیدم که خانواده های هنرمندان که بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند، گفتند که از خانه تئاتر پولی برای درمان دریافت نکرده اند. بنابراین برای 2500 کارت هدیه 700 تومان ارائه نشد و گزارشی ارائه نشد.
* آیا آنها سازگار هستند؟راآیا در خصوص عدم ارائه گزارش مالی از سوی هیئت مدیره از بنیاد مصطفان شکایتی دارید؟
بله، من هم مکاتباتی با بنیاد مستضعفان داشتم و درخواست تحقیق و تفحص در این زمینه را داشتم، اما اتفاقاً هیئت مدیره از این مکاتبات خیلی اذیت شد.
*پاسخ بنیاد مستضعفان چه بود؟
او با هیچ چیز سر و کار نداشت. من حتی با نمایندگان سازمان هم ملاقات داشتم اما آنها موضوع را پیگیری نکردند.
* در صحبت هایتان اشاره کردید که مدام به مسائل حقوقی اشاره می کنید. کدام قسمت از نظرات شما درباره خانه تئاتر مهمتر بود؟
سند مالکیت خانه تئاتر.
* چگونه؟
در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی مبلغ هنگفتی برای ساخت ساختمان تئاتر اختصاص یافت که بر اساس اسناد و مدارک، ساختمان این موسسه صنفی معادل سه و نیم میلیون دلار است. تئاتر.” خانه تئاتر این موضوع برای خیلی ها سوال بود: چگونه مالکیت قانونی می تواند به نام شخص حقیقی باشد؟
* این موضوع را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نکردید؟
چرا با اداره کل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردید و پرسیدید که آیا وزارت ارشاد این ملک را برای آقای راد ساخته است؟ ساخت ملک قانونی برای شخص حقیقی یعنی چه؟! آیا به این فکر کرده اید که این انتقال در آینده چگونه خواهد بود؟
*پاسخ اداره کل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد به ابلاغ قانونی شما چیست؟
چیزی نگفتند که آقای راد را می شناسند. گفتم من از مالکیت ملکی صحبت می کنم که اساساً متعلق به دولت است و موجودی آن را از اعضای خانه تئاتر می گیرد، پس چگونه می توان این مکان را به نام ایرج راد ساخت و سند کرد؟ حالا شاید راد این ملک را پیمانکار ساخته باشد، اشکالی ندارد، می تواند سهم پیمانکارش را بگیرد. اما چرا سند به نام شخص است؟
*شما به خود آقای راد گفتید؟
بله، اما ایشان گفتند من کاری به این مسائل ندارم و من متذکر شدم که روش قانونی را می دانم و نمی توانم این موارد را گزارش نکنم اما با بی تفاوتی مواجه شدم و اکنون کار به جایی رسیده است که مالکیت مشخص شده است. خانه تئاتر از جمله مطالبات جدی اعضاست و مسئول باید پاسخ دهد که چرا مالکیت خانه تئاتر در خیابان ویلا به نام شخص است؟
*طبق قانون این ملک متعلق به چه کسانی است؟
وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست جمهوری است و برای روشن شدن مالکیت این ملک با سه عامل مکاتبه کرده است. با این حال، زمانی که من آن سمت را ترک کردم، همه چیز به آرامی پیش رفت. یا حداقل من از آن بی خبرم.
24357