اخبار اخبار فرهنگی

«سنگ هایی در جیبم» شنیدنی شد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، ایدیمی، نویسنده الجزایری که در فرانسه و در میان مهاجران آفریقایی زندگی می کند، از زبانی دوستانه برخوردار است و به تمام نوشته هایش در بیان ساختار فرهنگی و زیستی کشورش علاقه دارد تا روایت های زیبا و روانی را در خود بیان کند. داستان ها، آن را به زبانی مشترک و جهانی برای مردم سرزمینش تبدیل می کند.
ایدمی هم مانند دیگر نویسندگان آفریقایی قلم زیبایی دارد و جملات عمیقی دارد که گویی مخاطبان مقابلش نشسته اند و با او صحبت می کنند. ایدمی در منطقه ای بزرگ شد که شاهد نسل کشی و تبعیض نژادی بود و در نتیجه تاثیر چنین مسائلی بر اکوسیستم کشورش در داستان هایش منعکس شده است.
داستان این رمان رمانی از ترس و امید برای دختر جوان الجزایری مهاجر ساکن فرانسه است. دختری با رهایی از بافت سنتی فرهنگی و زیستی الجزایر تلاش می کند دنیای جدیدی را برای خود بسازد، اما خانواده و تفکر زیستی سنتی او او را رها نمی کنند و تنه او را مانند ریشه درخت در آغوش می گیرند.

راوی داستان دختر جوانی است که در آستانه سی سالگی قرار دارد و چند سالی است که در فرانسه زندگی می کند. زندگی او با یک تماس تلفنی از سوی مادرش که خبر ازدواج خواهر 26 ساله اش را می دهد، با چالش جدی مواجه می شود. او تضاد بین سوابق فکری و شخصی خود و واقعیت زندگی در کشورش را تجربه می کند و به این فکر می کند که آیا زندگی خود را در مسیر درستی قرار داده است یا خیر؟

نگارنده کوشیده است نشان دهد که چگونه تفکر سنتی به ویژه در مورد ازدواج در جوامعی مانند الجزایر که ریشه در باورهای قومی مردم دارد، همه وضعیت شغلی، تحصیلی و استقلال دختر را نادیده می گیرد. خانواده راوی فقط نگران مجرد بودن دختر هستند و به او می گویند اگر تنها بماند و تنها بمیرد چه اتفاقی می افتد؟ از سوی دیگر ذهن دختر با دوگانگی واقعیت زندگی در دنیای مدرن و واقعیت زندگی درون خود و انتخاب مسیر درست برای ساخت آن مواجه می شود و در نهایت این دوگانگی با روایتی تلخ طنز در کتاب به پایان می رسد.
شایان ذکر است نسخه فیزیکی این کتاب نیز با ترجمه آذر نورانی از انتشارات نیستان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

22057

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *