اخبار اخبار عمومی

سهمیه برای کنکور تبعیض مثبت است؟/ «نفع عمومی جامعه از نفع شخصی مهم‌تر است»/ اشتباه بزرگ ما دادن سهمیه از کنکور بود

تبلیغات بنری


تظاهرات گودرزی: بحث قبولی سهمیه داران در کنکور بحث امروز و دیروز نیست هر بار پس از اعلام نتایج نهایی کنکور این موضوع دوباره مطرح می شود، موضوعی که در طول این سال ها موافقان و مخالفانی داشته است. .

البته در سال های اخیر موضوع سهمیه پذیرفته شدن در کنکور تا حدودی کمرنگ شده است و شاید گذشت سال های بیشتر از جنگ تحمیلی یکی از دلایل آن باشد چرا که سن پذیرش تعداد تعداد داوطلبانی که می توانند از سهمیه استفاده کنند به دلیل حضور پدر و مادرشان در جنگ افزایش یافته است، آنها دیگر داوطلب آزمون سراسری نیستند، اما فقط در یکی دو هفته اخیر دوباره بحث انواع سهمیه ها مطرح شد. بدون در نظر گرفتن کیفیت و کمیت، نشان دهد که همچنان می توان به آنها توجه کرد و سهمیه هایی است که محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در پایان جلسه شورای دولت با حضور خبرنگاران تایید کرد. تصریح کرد: همه اذعان دارند که در سهمیه های پزشکی اغراق شده است و حتی این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد. رئیس جمهور دستور تشکیل کارگروهی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش و بررسی سهمیه ها را صادر کرد.

تبعیض مثبت گامی موثر در آموزش است

اما با چه رویکردی می توان وجود سهمیه آموزش مداوم را تایید کرد؟ سعید المندری، جامعه شناس در این خصوص به رابو می گوید: در جامعه شناسی اصطلاحی به نام تبعیض مثبت داریم، اگر چیزی تبعیض مثبت داشته باشد، برای ما مفید است. به عنوان مثال، جامعه برای مدت طولانی در آمریکا برای سیاه پوستان در رشته های پزشکی سهمیه خاصی داشت، یعنی به افراد محروم یا محروم جامعه کمک می کردند تا بتوانند مانند بقیه افراد جامعه درس بخوانند، بنابراین این سهمیه می تواند مفید باشد. اگر معنای تبعیض مثبت را داشته باشد.

وی می گوید: مثلاً اوایل انقلاب پیشنهاد کردند که دانش آموزان تیزهوش روستایی و دورافتاده را با دانش آموزان شهرهای بزرگ و پایتخت مقایسه نکنند و به همین دلیل طرح سهمیه بندی منطقه ای مطرح شد که تا حدودی این طرح برای پر کردن شکاف بین دانش‌آموزان مناطق محروم و سایر مناطق تأیید شد، اگرچه می‌دانند که این طرح آسیب‌هایی دارد، اما جنبه‌های مثبت آن ارزش آسیب‌هایی را دارد که به بار آورده است.

المندری ادامه می دهد: «اما بعد از جنگ، برخی از سهمیه ها در ابتدا 10 درصد بود، اما به 40 درصد و در برخی موارد به 25 درصد افزایش یافت که به نظر من در موارد زیر تا حدودی مضر بود. سال.» .

دانشجوی شایسته تر در دانشگاه کوچکتر!

در تمام سال‌های گذشته، منتقدان سهمیه‌بندی معتقد بودند که چنین سهمیه‌ای به دانشگاه، دانشجویان سهمیه‌ای و البته دانشجویان غیر سهمیه آسیب می‌زند. المندری درباره این آسیب ها به رابو گفت: اینطور نیست که همه کسانی که سهمی دارند لیاقت آن را نداشته باشند، اما به هر حال ممکن است روی صندلی بنشینند که نباید روی آن بنشینند. اگر گروهی که با سهمی از صلاحیت وارد دانشگاه می شوند و فارغ التحصیلان تحصیل کرده باشند، برای جامعه مفید هستند، اما اگر با پایه آموزشی ضعیف وارد دانشگاه شوند، ممکن است در کلاس درس منزوی شوند، زیرا نمی توانند مطالب را درک کنند. و برنامه های درسی دروس، این مقوله هم آسیب می بیند، چون برداشته می شود و باعث افت تحصیلی ترم می شود و به همین دلیل روند آموزشی در دانشگاه به طور کلی رو به افول است.»

همانطور که گفته شد، علاوه بر دانشگاه و دانشجویانی که سهمیه پذیرش دارند، برخی از دانشجویان دیگر نیز در این شرایط بازنده می شوند: «این وضعیت دو ایراد دارد که یکی از آنها نگرفتن است. دانش آموزان در این شرایط.» به عنوان مثال، دانشجویی که به جای دانشگاه های رتبه الف و شهرهای بزرگ، شایستگی بیشتری دارد، در دانشگاه های کوچکتر درس می خواند و طبیعتاً این دانشجوی با استعداد نمی تواند از مزایای آن استفاده کند توانایی او دومین عیب این است که این افراد احساس تبعیض و ناامیدی می کنند، همیشه تا آخر عمر معتقدند این وضعیتی که الان دارند مال آنها نیست، خورده شده است.»

سهمیه های کنکور تبعیض مثبت است؟

عواقب جبران ناپذیر قبولی در سهمیه دانشگاه

شاید یکی از سؤالات این باشد که رویکرد سایر کشورها در خصوص سهمیه دادن چیست؟ به افرادی که در شرایط جنگی بودند این کار را کردند، اما به جای اینکه سهمیه موفقیت در دانشگاه ها را به آنها بدهند، به فکر آموزش رایگان یا کلاس های تقویتی برای آنها افتادند، بنابراین این افراد را تقویت کردند و سهمیه ای وجود نداشت.» کنکور دانشگاه ها، از این رو این گروه جایگاهی برابر با سایر افراد در آزمون های ایران داشتند این است که برای برخی از گروه ها در کنکور سهمیه ای در نظر گرفته ایم.

وی ادامه می دهد: به نظر من مصلحت عمومی جامعه باید مهمتر از منافع شخصی افراد باشد، باید برای جامعه فکر کنیم، اگر واقعاً استثنایی وجود دارد، شاید سهمیه ای برای این استثنا در نظر گرفته شود، اما در صورت پذیرش. به دانشگاه از طریق سهمیه تبدیل به یک اپیدمی، عواقب آن را جبران خواهد کرد و هنوز هم “قاطعانه.”

233233

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *