اخبار اخبار فرهنگی

سه دفتر «اقاصیص بیهقی»؛ از ۴۶ شخصیت کلیدی تا تمامی وقایع ترکمانان

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینکتاب «عقیس بیهقی» بر اساس گزارش تنظیم و مقایسه محسن فتحی شامل سه کتاب درباره تاریخ بیهقی است: «کتاب مذکور» شامل چهل و شش شخصیت مهم و بزرگ تاریخ بیهقی است، «کتاب مسعود»: زندگی مسعود را در بر می گیرد. . الغزنوی از آغاز جوانی تا وفات، «دیوان ترکمن» این پادشاه: شامل تمام وقایع مربوط به ترکمن در تاریخ بیهقی است.

سه کتاب از عقیس بیهقی بر اساس تاریخ البیهقی دکتر فیض تهیه شده است. این امر از طریق مقابله، تطبیق و مقایسه با نشریه ارائه شده توسط دکتر یاحقی و سیدی انجام می شود. این نسخه از «عقیص» نیز با نسخه های مورلی (کلکته)، ادیب پیشاوری (تهران)، سعید نفیسی و فیض/غنی مقایسه شده است.

متن پشت جلد این کتاب به شرح زیر است:

وصف و بیان و افزودن شکر، شیرین کردن نان در واقع همان کاری است که در گذشته انجام می دادند، القصص جمع داستان است و بیهقی در تاریخ خود سه بار این کلمه را ذکر کرده است، او قصص می داند. تاویل واقعیت باشد و هنر شگفت انگیز او این است که خود را در حوادث بپیچد و به شیرین ترین شکل ممکن بیان کند. کار بیهقی و در عین حال از دست ندادن تاریخ.

ابوالفضل بیهقی برای ساخت این بنای بزرگ جان خود را فدا کرد. آن جان عزیزی است که صدها هزار تقدیر باید به او قدر دانست تا بادی بر معرفت شخصیت آدمی بیفتد تا کلمه را به یک جمله وصل کند تا هزار باد و طوفان پاره نشود.

259

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *