اخبار اخبار سیاسی

سکوتِ پایداری ها در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات /اسماعیل خطیب با رأی بالا، در ساختمان شهید عراقی ماندگار می شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش -، صحن علنی مجلس امروز نیز مانند روز گذشته میزبان مقامات دولتی بود که تعدادی از آنها معاونان رئیس جمهور و برخی از آنها وزرای پیشنهادی بودند.

پزشکیان امروز به بهارستان نیامدند تا عارف معاون اول رئیس جمهور در مجلس باشد.

دومین روز و سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با بررسی صلاحیت وزیر امنیت همراه بود. سید اسماعیل الخطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات امروز (۸ مرداد) زیر ذره بین نمایندگان مجلس قرار گرفت تا صلاحیت خود را برای تصرف صندلی مهم در ساختمان امنیتی خیابان الشهید عراقی بررسی کند.

قرعه به نام نخست وزیر افتاد

هرچند در روزهایی که مسعود مازیکیان در حال بررسی و نهایی کردن لیست پیشنهادی دولتش برای انتقال به بهارستان بود، نام هایی مانند احمد شفیعی، مصطفی پورمحمدی، محمود علوی و حتی محسن اسماعیلی شنیده ها حاکی از آن بود که وی در راس وزارت اطلاعات قرار دارد اما در نهایت قرعه این وزارتخانه مهم بار دیگر به دست اسماعیل الخطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم افتاد.

222 رای برای الخطیب آیا باز هم اتفاق می افتد؟

این دومین بار است که صلاحیت اسماعیل الخطیب برای کسب رای اعتماد از نمایندگان زیر ذره بین نمایندگان قرار می گیرد و وی توانست 222 رای موافق، 48 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجلس کسب کند. مردم بهارستان

کسب رای خطیب در شهریور 1400 کار آسانی نبود و در همان زمان با مخالفت شدید اصطبل ها مواجه شد و مخالفانش ادعاهای عجیبی را علیه او مطرح کردند. اگر، حسین جلالی نماینده وقت رفسنجان به نمایندگی از اسماعیل الخطیب گفته شد: حوزه علمیه قم مرکز انقلاب و قیام امام (ره) است و انقلاب از قم شروع شد. علت انقلاب قم این است که دشمن در سال 70 به دستور مقام معظم رهبری برعکس انقلاب را از قم شروع کرد. علت انقلاب هم باید دلیل بر بقای آن باشد، همانطور که حضرت آقا فرمودند، نظریه انقلاب در قم بود و طلاب حوزوی باید مراقب باشند که انقلاب را شروع نکنند. مقابل از آنجا . او گفت که میدان باید انقلابی بماند. آقای الخطیب در سال 70 مدیرکل اطلاعات قم شد و همزمان این توطئه ها چه در عرصه غیرانقلابی و چه در نقطه مقابل انقلاب توسط دشمن در حال راه اندازی بود. منطقه انتظار داشت که آقای الخطیب پیش بینی، پیشگیری و شناسایی کند.»

ایشان گفته بودند: «گروه‌های سکولار در قم با مواضع و رفتارهای مختلف سیاسی، مخالف اصل نظام و مرجعیت قانونی هستند و با افراد ذی‌نفوذ نظام ارتباط دارند، چرا این موارد به مراجع تقلید نمی‌شود؟ چه کسانی می فرستند؟» اخبار هر روز؟» من حساب می‌کردم، اما هیچ‌وقت توضیح داده نمی‌شد، طبیعتاً فتنه‌گران و انقلابیون برجسته همیشه در حال از بین رفتن بودند و در فتنه 88 تلاش کردند نظام را براندازند، نگذاشتند انقلابیون بروند. خبرگان، سکولارها را رها کردند پیش خبرگان «آقای خطیب در قم بیکار بود و انقلابیون با تشکیل پرونده به دادسرا احضار شدند».

حسین میرزایی نماینده اصفهان و غلامحسین رضوانی نماینده تهران از مخالفان او در آن سال بودند. مجتبی ذوالنوری نماینده قم، امیرقلی جعفری بروگن نماینده بروژن و محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز از حضور وی در وزارت اطلاعات حمایت کردند.

تصویب کمیته ها و شوراهای امنیت ملی زیر نظر الخطیب

اما در جلسه امروز طبق روال رای اعتماد به وزرا ابتدا کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی وی گزارش خود را از صلاحیت سید اسماعیل الخطیب و برنامه های وی قرائت کرد و ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون نظرات مثبت اکثریت اعضای کمیته را به وزیر دارو ابلاغ کرد.

سپس نوبت به گزارش می رسد اداره شوراها و امور داخلی تصمیم بر این شد که مجلس نمایندگان برای دومین بار بر حضور الخطیب در وزارت اطلاعات مهر تایید بزند.

یک بر 2 به نفع

مجلس پس از قرائت گزارش ها، بررسی نظرات مخالفان و موافقان را آغاز کرد. اگرچه در جلسه بررسی صلاحیت الخطیب در دولت ریاست جمهوری، 3 مخالف و 3 موافق پشت تریبون قرار گرفتند تا نظرات خود را بیان کنند، اما در این مدت تنها یک مخالف و 2 موافق پشت تریبون قرار گرفتند.

مجتبی زارعی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات روی تریبون رفت. او چندین بار در اظهارات خود حملات تند را انجام داد اسحاق جهانگیری، سید محمد خاتمی، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی او مخالفت خود را با واعظ نشان داد و گفت:من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می دهم اما رای من نمادین استمن نمی خواهم اینجا از عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد شفاف سازی دارم. من هم از هیچ یک از نمایندگان دعوت نمی کنم که به آقای خطیب رای ندهند.»

نماینده تهران پرسید: آیا اطلاعات شکست نخورد؟ وی گفت: او شکست خورد، اما پیروزی های سازمان اطلاعات بیشتر از شکست ها و شکست های آن است.

وی افزود: امام خامنه ای 12 استاندارد را برای هیات وزیران تعیین کردند و سیاست کار با این 12 استاندارد را نیز ابلاغ کردند. وی گفت: مجلس باید با دولت همکاری کند و دولت باید حساسیت های مجلس را در نظر بگیرد.

هر چند جلسه بررسی صلاحیت های وزیر پیشنهادی اطلاعات با سخنرانی تا حدودی غافلگیرکننده مجتبی زارعی آغاز شد، اما با حضور … احمد الجعبری نماینده بندرلنگ و یکی از حامیان اسماعیل الخطیبپشت تریبون فضای دادگاه ساکت شد.

این نماینده مجلس به نفع وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات گفت: الخطیب در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بود چرا پزشکیان او را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دولت چهاردهم به مجلس معرفی کردند؟ ” زیرا مطابق با معیارها و معیارهایی است که رهبر گفته است.»

وی افزود: الخطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است و این افتخار را به دست آورد که از جانبازان دفاع از اسلام باشد. وی همچنین برادر شهید فلا مقام است. وی افزود: «الخطیب همچنین مسئولیت حفاظت از قوه قضائیه را بر عهده داشت».

الجعبری همچنین اظهار داشت: وزیر پیشنهادی اطلاعات تمامی فعالیت ها و عملکرد خود را در ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور دارد. وی گفت: الخطیب یک شخصیت غیرحزبی است و به هیچ حزب، گروه و جناح سیاسی وابسته نیست، دیروز برای دفاع از الخطیب به عنوان وزیر اطلاعات، نزدیک به 150 نماینده از کردها و بلوچ ها ثبت نام کردند. از لرها و فارس‌ها، از اهل سنت و شیعه، از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، و از استقلالی‌ها برای دفاع از خطیب و بعد برنامه‌هایش این است که دفاع کردند.»

علاءالدین بروجردی نماینده لارستان در مجلس دوازدهموی در موافقت با آقای اسماعیل الخطیب گفت: «دوستان در مصوبه مجلس نمایندگان در سال 62 با چهار شرط برای وزارت اطلاعات موافقت کردند شرط دوم این است که به تقوا معروف باشد و شرط سوم این است که دارای سوابق سیاسی و اداری مشخص باشد.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات درگیر جنگی چند جانبه است و نیازمند توانمندی های ویژه است. این سربازان به خاطر امام خمینی (رضی الله عنه) سربازان گمنام امام زمان (عج) نامیده می شدند و در خانواده های خود محروم و مظلوم و گمنام بودند. آگاه باشید که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات و بسیاری از دسیسه های دشمن قابل علنی نیست. ده ها حادثه ناامید کننده در کشور وجود دارد که نمی توان آنها را اعلام کرد. وی افزود: وزارت اطلاعات باید با قدرت حرکت کند و در مقابل نقشه های دشمن با قدرت حرکت کند.

پاسخ الخطیب به البهارستانی

بعد از نمایش سخنرانی نمایندگان و حامیان اپوزیسیون سید اسماعیل الخطیب وزیر پیشنهادی اطلاع رسانی پشت تریبون قرار گرفت و برنامه های خود را ارائه کرد. وی درباره مقابله با تروریست ها و گروه های ضد امنیتی گفت.

وزیر پیشنهادی اطلاع رسانی گفت: در منطقه ای هستیم که با جنگ و تنش های زیادی از جمله ایجاد غارتگرانه ترین نمونه تروریسم تکفیری تحت عنوان داعش مواجه بوده ایم.

خطیب گفت: رویارویی دشمن با انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون وجود داشته است و امروز دشمن جنگ مشترک را آغاز کرده است. امروز زیر نظر سرویس های اطلاعاتی در 53 کشور ایران دفتری وجود دارد و در بسیاری از سازمان های ضد امنیتی تقسیم کار انجام شده است.

به گفته وزیر اطلاعات در دولت سیزدهم، «اما به لطف خدا، تدبیر حکیمانه رهبری و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج)، جمهوری اسلامی همچنان در مسیر پیشرفت امنیتی حرکت می کند. ” نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح توانستند امنیت را تامین کنند و این عملیات ادامه خواهد داشت.»

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات به عنوان مادر اطلاعاتی کشور توانست با همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور برای خنثی سازی اقدامات تروریستی دشمن و اقداماتی برای مقابله با متخلف گام بردارد. وی افزود: وزارت اطلاعات با اقدامات ضد تروریستی نقشه های دشمن را خنثی کرد.

آیا الخطیب باز هم آرای بهارستانی ها را به دست می آورد؟

انتظارات در هفته ای که در آن برنامه وزرای پیشنهادی کمیته ها بررسی شد، اظهارنظرهای سراسر مجلس حاکی از آن است که اگرچه یکی از اصلی ترین انتقادات مطرح شده از سوی پزشکیان از سوی حامیان وی به کابینه، حضور وزیر اطلاعات کلیدی دولت بوده است. در لیست شانس الخطیب در آرای مجلس اصولگرایان زیاد است و او یکی از کسانی است که چهارشنبه به عنوان «وزیر اطلاعات چهاردهم» نزد کشیشی از بهارستان می رود. دولت”.

27215

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *