تینا مزدکی: در نقطه ای که رودخانه مروارید به دریای چین جنوبی می ریزد، یکی از متراکم ترین نقاط جهان در این منطقه به چشم می خورد هنگ کنگ، ماکائو و 9 شهر بزرگ استان گوانگدونگ که به طور کلی 86 شهر را در خود جای داده است. میلیون نفر. این منطقه از دیرباز با چالش های حمل و نقل روبرو بوده است.
جاده تازه افتتاح شده ای که استان های شنژن و ژونگشان را به هم متصل می کند شامل یک تونل زیر آبی بین دو جزیره مصنوعی و پل هایی است که جزایر را به شهرها متصل می کند. این زیرساخت دارای هشت خط با سرعت 100 کیلومتر در ساعت است. لین فیمینگ، رئیس اداره حمل و نقل استان گوانگدونگ، معتقد است که بازسازی طراحی شبکه جادهای رودخانه مروارید را تغییر خواهد داد و بر توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه خلیج بزرگ تأثیر زیادی خواهد گذاشت.
این سازه زمان سفر را از دو ساعت به تنها 30 دقیقه کاهش میدهد و آنقدر هیجانانگیز بود که در روز افتتاحیه، وسایل نقلیه زیادی ظاهر شدند و کنجکاو شدند که ببینند پلها و تونلهای جدید پس از هفت سال طولانی کار ساختوساز چگونه به نظر میرسند.
بخش تونل زیر آب به طول 6.8 کیلومتر سخت ترین و گران ترین قسمت این پروژه عظیم مهندسی است که سیستم های ایمنی پیشرفته ای دارد. این سیستم های ایمنی شامل سیستم های اطفاء حریق پیشرفته و اگزوز دود و تیمی متشکل از 14 روبات در حال گشت زنی در تونل است. این رباتها لولهها و کابلها را کنترل میکنند و همچنین میتوانند تصادفات اتومبیل را شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند.
علاوه بر این، یک سیستم روشنایی با کد رنگی در امتداد دیواره های تونل می تواند شرایط ترافیکی را نشان دهد یا افراد را در شرایط اضطراری راهنمایی کند. در میان دو جزیره مصنوعی این پروژه، جزیره غربی به شکل الماس در دریا است. در ضمن قسمت شرقی مساحتی معادل 48 زمین استاندارد فوتبال را در بر می گیرد.
گذرگاه بزرگ شنژن ژونگشان آخرین مجموعه از پروژه های زیرساختی موفق چین است. در سال 2018، این کشور یک پل 20 میلیارد دلاری به طول 55 کیلومتر را افتتاح کرد که هنگ کنگ و ژوهای را به هم متصل می کند. این طولانی ترین گذرگاه دریایی در جهان است که تنها چند کیلومتر از کانال مانش در باریک ترین نقطه آن واقع شده است.
این پروژه که به پل هنگ کنگ ژوهای-ماکائو (HZMB) معروف است، برای مقاومت در برابر زلزله 8 ریشتری، طوفان قدرتمند و حمل و نقل کشتی های باری فوق العاده طراحی شده است. این پل حاوی 400000 تن فولاد است که 4.5 برابر میزان فولاد موجود در پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو است. HZMB مانند لینک شنژن ژونگشان دارای یک تونل زیر آب به طول 6.7 کیلومتر است.
پل جدید، همراه با سازههای موجود مانند پل هنگ کنگ-جوهای-ماکائو، شبکه گستردهای از گذرگاههای دریا و رودخانه را تشکیل میدهد که برای تقویت ارتباط بین شهرهای اطراف خلیج طراحی شده است.
ممنوع: zmescience
227323
khabaronline به نقل از رابو