اخبار اخبار عمومی

شرایط معافیت از سربازی چگونه است؟/ برای معافیت کجا باید رفت؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت رابو مشمولان خدمت وظیفه که مادرشان همسر موقت داشته باشد نمی توانند از معافیت خدمت وظیفه بهره مند شوند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: مشمولانی که تحت تکفل مادر هستند، در صورتی که مادرشان در ازدواج موقت باشد، نمی توانند از شرط قانونی استفاده کنند. به این ترتیب بسیاری از مادران تشویق شدند تا شرایط معافیت فرزندان خود را از طریق طلاق رسمی تسهیل کنند. به این ترتیب طلاق گرفتند و با پدرشان ازدواج موقت طولانی مدت کردند. این بند در 21 تیرماه سال جاری (1403) توسط سرپرست رئیس جمهور اصلاح شد. به این ترتیب مادرانی که شوهرشان فوت کرده و یا ازدواج دائم با ازدواج موقت ندارند می توانند از خدمت معاف شوند. در اصلاحیه پیشنهادی، کلمه «دائمی» حذف شد. در این گزارش به معافیت مشمولان خدمت سربازی می پردازیم.

معافیت دائم

معافیت دائم به این معناست که با استفاده از یکی از روش های موجود در قانون می توان مشمول خدمت را قبل یا در حین خدمت معاف کرد. این معافیت به مواردی مانند مدرک تحصیلی، سن، بیماری و حتی ازدواج و داشتن فرزند مرتبط است. انواع معافیت دائم به شرح زیر است:

1- معافیت از خدمت سربازی

معافیت های پزشکی مربوط به بیماری هایی است که فرد را از کار می اندازد و به طور موثر او را از شرایط عادی زندگی خارج می کند. تقریباً هر بیماری توسط نظام وظیفه در 17 بند و بیش از 300 قلم طبقه بندی شده است که بر اساس آن می توان معافیت گرفت. در معافیت پزشکی شرط سن و غیبت وجود ندارد اما یکی از مهم ترین شرایطی که برای صدور معافیت در نظر گرفته می شود صلاحیت تحصیلی است. هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد امکان معافیت کمتر می شود. همچنین برای اکثر بیماری ها امکان ارائه درخواست معافیت از خدمت سربازی در حین تحصیل وجود ندارد. از جمله این موارد می توان به چشم، آلرژی، معافیت و یا حتی پزشک استخوان و استخوان که یکی از حساس ترین قسمت ها یعنی اعصاب و روان است اشاره کرد.

2- معافیت سربازی از کفالت

وقتی پدر و مادر شخصی به دلایل مختلف توانایی رسیدگی به امور خانواده را ندارند یا طلاق گرفته اند در این صورت شخص می تواند سرپرستی پدر یا مادر خود را بر عهده بگیرد. حصول ولایت منحصر به پدر و مادر نیست و شخص می تواند بر برادر، خواهر، مادربزرگ و جد خود سرپرستی کند و هر کدام دارای قوانین خاصی هستند. برخلاف معافیت پزشکی، صلاحیت تحصیلی ملاک کفالت نیست، اما شرایطی مانند غیبت یا وجود فرزند مجرد بالای 18 سال و البته زندگی با فرد مورد حمایت از مهم ترین و قابل توجه ترین شرایط است.

3- معافیت از خدمت سربازی

این معافیت سربازی شامل کسانی می شود که اعضای اصلی خانواده آنها برای مدت طولانی در مناطق رزمی و عملیاتی بوده یا به دلیل آسیب های جسمی یا روحی بازنشسته شده اند. رزمندگانی که مدتی در اسارت بوده اند نیز مشمول این قانون معافیت می شوند.

4- معافیت از خدمت سربازی در موارد خاص

همانطور که از نام آن پیداست، این کار به روش مینیمالیستی ممکن انجام می شود و در واقع تعداد کمی از افراد هستند که این موارد را شامل می شوند. با این حال، شرکت خدمات عمومی این شرایط را پیش بینی کرده است و در این موارد می توان معافیت هایی را دریافت کرد. هر کدام از این موارد دارای شرایط و کنترل های خاصی هستند که برای بهره مندی از معافیت از خدمت سربازی در موارد خاص باید رعایت شود.

5- معافیت سربازی برای زوجین

بر اساس قوانین جدید در خصوص معافیت از خدمت، متاهلین دارای فرزند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. این شرایط برای تمامی اتباع سرباز و یا حتی مخفی و متواری وجود دارد و اتباع به دلیل آن می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. طبق قانون متولدین قبل از سال 1355 به سادگی می توانستند از معافیت سربازی استفاده کنند. فرد تحت هر شرایطی از داشتن 3 فرزند و داشتن حداقل 40 سال سن معاف است. فرد تحت هر شرایطی از داشتن 4 فرزند زیر 40 سال معاف است.

6- معافیت از خدمت سربازی و عفو رهبران

یکی از قوانین معافیت از خدمت سربازی حداقل سن مشمولان است که دیگر داشتن یا نداشتن فرزند ملاک نیست. در حال حاضر متولدین سال 1354 به بعد حتی در صورت مجرد و بدون فرزند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. همینطور هرکس به پنجاه سالگی رسیده یا به آن رسیده باشد.

7- معافیت با خرید خدمت سربازی

در مقاطع زمانی خاص خرید خدمت سربازی با شرایط و مبالغ مختلف صورت می گرفت. آخرین بار در سال 95 بود که تا سال 97 با مبالغ مناسب و شرط غیبت 8 ساله امکان پرداخت خدمت سربازی حتی به صورت اقساطی وجود داشت.

8- معافیت از خدمت سربازی طبق مواد 6 و 9 بهزیستی

این معافیت شامل افرادی می شود که قصد نگهداری از مادر را دارند اما تنها فرزند نیستند و مادر به دلیل نقص شدید جسمی، ذهنی یا ذهنی تحت پوشش رفاه اجتماعی قرار می گیرد. مشمولانی که دارای خواهر و برادر از کارافتاده یا دو نفر از اعضای خانواده بهزیستی هستند نیز می توانند از این معافیت استفاده کنند.

9- کمیته امداد معافیت سربازی

این قانون در کمیته امداد امام خمینی (ره) وجود دارد و با عضویت دائم مادر در کمیته امداد می توان از معافیت سربازی بهره مند شد.

10- معافیت از خدمت سربازی در صورت وجود برادر از کار افتاده

یکی از معافیت هایی که در سال 1403 اصلاح شد، مربوط به متقاضیان تامین اجتماعی است. در این معافیت سربازی، طبق قانون جدید، چنانچه تنها فرزند ذکور بالای 18 سال دارای برادر یا خواهر معلول و جزو بهزیستی باشد، می تواند از خدمت معاف شود. این قانون قبل از سال 1403 هجری قمری مربوط به خانواده هایی با 3 نفر بهزیستی بود.

11: معافیت سربازی برای ساکنان جزایر خلیج عربی

مشمولانی که به مدت طولانی در یکی از جزایر خلیج فارس سکونت دارند با تایید سازمان نظام وظیفه استان هرمزگان و سایر نهادهای ذی صلاح می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. این قانون در تابستان 1403 هجری قمری به تصویب نیروهای مسلح رسید.

12- معافیت سربازی دو فرزند

قانون جدید زوجین و معافیت سربازی دو فرزند در تیرماه 1403 تصویب شد و بر اساس این قانون کلیه مشمولانی که دارای حداقل 35 سال سن و دارای دو فرزند باشند در صورت عدم غیبت از خدمت سربازی معاف می شوند. .

13- معافیت سربازی برای یک فرزند

بسیاری از افراد معتقدند به دلیل تک فرزند بودن از خدمت سربازی معاف هستند. اما پدر برای معافیت سربازی تک فرزند حداقل ۷۵ سال سن داشته باشد و یا برای معافیت یک فرزند کفالت از پدر بیمار یا کفالت مادر بدون شوهر بگیرد. بنابراین تنها پسر بودن کافی نیست و برای مشمول بودن باید شرایط مذکور و همچنین عدم غیبت سربازی ثابت شود.

معافیت موقت

1- معافیت تحصیلی

دقیقاً از 18 سالگی و از زمان ثبت نام فرد می تواند با ورود به دانشگاه و تعیین وضعیت خدمت وظیفه عمومی پس از اتمام تحصیل از معافیت تحصیلی استفاده کند. معافیت تحصیلی برای دانشجویان نوعی از معافیت موقت است.

2-معافیت موقت کفالت

برای دریافت نفقه همسر برای مادر باید 30 ماه از طلاق یا فوت پدر گذشته باشد تا مشمول معافیت دائم از خدمت شود. در صورت تکمیل نشدن این مدت، موضوع معافیت موقت تضمین می شود تا در این مدت غیبت نداشته باشد.

3- معافیت موقت پزشکی

در صورتی که طبق مقررات جاری پزشکی نیاز به انجام مراحل درمانی باشد و پس از آن شورای پزشکی تصمیم نهایی را اعلام کند، به فرد معافیت پزشکی موقت تعلق می گیرد. این معافیت پیش از خدمت و حین خدمت در فواصل 6 ماهه صادر می شود و برای دوره های متعدد برای کارکنان موقت پزشکی قابل اعطا می باشد.

مهم ترین بیماری های دارای معافیت موقت پزشکی:

بیماری واریکوسل

بیماری هیدروسل

بیماری های مرتبط با جراحی دیسک کمر

بیماری های مرتبط با مشکلات پوستی

بیماری های مرتبط با شکستگی استخوان

بیماری های عصبی

بیماری های غدد درون ریز

برای معافیت کجا میری؟

مراحل اخذ معافیت به شرح زیر است:

بازگشت به دفاتر پلیس +10

فرم ۳ صفحه +۱۰ پلیس را دریافت و تکمیل کنید

به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنید و فرم را مهر مرکز بگیرید

به پزشک معتمد نیروی انتظامی مراجعه کنید

به پلیس +10 برگردید و مدارک را تحویل دهید

ارسال پیامک کوتاه در مورد تکلیف کلی با تعیین زمان و محل کمیسیون

حضور در جلسه کمیته معافیت مورد نیاز و ارائه مدارک

30 تا 45 روز گذشت و دوباره پیامک توسط سرویس عمومی ارسال شد

در کمیته وظیفه عمومی شهرستان یا شهرستان شرکت کنید

پرداخت هزینه مصوب برای فسخ کارت خدمت در صورت معافیت از سوی سازمان

10 روز برای اعتراض در صورت رد معافیت

47236

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *