به گزارش -، یکی از شعارها و وعده های مهم مسعود مادیقیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حل و فصل مسائل تحریمی و کارگروه ویژه اقدام مالی بود، موضوعی که باید دید به چه سمتی پیش می رود. به مخالفان تندروها در ایران و تغییرات در دولت آمریکا.
در همین رابطه عبدالرضا فرجی راد، استاد جغرافیای سیاسی و کارشناس مسائل بینالملل به – گفت: این امید وجود دارد که حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا پیروز شود. اگر چنین امیدی ایجاد شود، به احتمال زیاد حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری بعدی در آمریکا، یعنی قبل از 14 آبان، مذاکرات ایران و آمریکا جدیتر خواهد شد. اما اکنون فکر می کنم روند مذاکرات خیلی سریع نیست و همه منتظرند ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
به مشکل اشاره کرد گروه ویژه اقدام مالی وی ادامه داد: اگر مذاکره با آمریکا با جدیت دنبال شود، آن هم حل می شود. اتفاقاً در بحث گروه ویژه اقدام مالی موضوع نزدیک بود به توافق برسد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث هایی مطرح شد که بسیاری موافق و بسیاری مخالف بودند. من فکر می کنم اگر قرار باشد تحریم ها با مذاکره و توافق برداشته شود، مشکل است گروه ویژه اقدام مالی این نیز حل خواهد شد.»
در ادامه گفتگوی – با عبدالرضا فرجیراد سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان می خوانید:
**********
* آقای ورگراد! انتظارات شما از سیاست خارجی دولت چهاردهم چیست؟ با توجه به مطالب معدودی که آقای پزشکیان اخیراً نوشته اند و صحبت هایی که در جریان انتخابات داشتند، ارزیابی شما از دیدگاه ایشان در این حوزه دیپلماسی چیست؟
وی در خصوص بحث و گفتگوهای آقای پزشکیان و مسائل و مشکلات موجود در داخل کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم، اعلام کرد که به دنبال سیاستی هستیم که رابطه ایران با کشورهای شرق به ویژه چین و روسیه را حفظ کند. و با کشورهای غربی.
ایران بیشترین همکاری را با کشورهای شرق به ویژه چین که خریدار اصلی نفت ایران است دارد و با آنها قراردادی 25 ساله داریم که بر اساس آن چین می تواند مانند کشورهای عربی در ایران سرمایه گذاری های زیادی انجام دهد. . البته توسعه روابط با چین در گرو توسعه روابط با غرب است.
تا زمانی که تحریم های آمریکا برداشته نشود، رابطه با شرق توسعه نخواهد یافت
موضوع رابطه ایران با غرب دو موضوع مجزاست که یکی به رابطه با آمریکا و دیگری بحث اروپاست. در مورد آمریکا، رژیم در حال حاضر مناسب نمیداند که با این کشور رابطه برقرار کند، اما لازم است مذاکرات با جدیت بیشتری انجام شود تا بتوانیم به توافق برسیم و بر اساس آن توافق، تحریمها اعمال شود. تحمیل شده است. از ایران حذف خواهد شد. تا زمانی که این تحریم ها برداشته نشود، رابطه با شرق نمی تواند توسعه یابد.
بعد از بحث آمریکا که فقط منوط به مذاکره و لغو تحریم هاست، بحث اروپا است. در حال حاضر اروپا به دلیل دو موضوع آژانس و تحریم، روابط خود را با ایران قطع کرده است. اروپا بر این باور است که ایران سطح غنی سازی خود را افزایش داده است بررسی نشده است. آژانس پاسخ داد. همچنین بر اساس تحریم های آمریکا، اروپا نمی تواند با ایران همکاری کند.
بانک های منطقه از همکاری با ایران می ترسند
از این رو، با توجه به اینکه رابطه با شرق و غرب به بن بست رسیده است، آقای مدیشیان معتقد است که سیاست ایران باید اعتدال باشد تا با شرق و غرب، هم با شرق و هم با غرب گفت و گو کرده، روابط برقرار کند و فعالیت های اقتصادی را توسعه دهد. باید به فکر تدابیر لازم برای رفع این مشکلات باشیم.
علاوه بر این توجه ویژه ای به کشورهای همسایه دارد. در حال حاضر تقریباً همین روابط را با کشورهای همسایه داریم. در طول سه سال گذشته دولت فعلی تلاش زیادی برای گسترش این روابط داشته است، اما معتقدم شرایط این دولت تفاوت چندانی با دولت قبل ندارد و دلیل آن ترس کشورها و بانک های آنها از همکاری با ایران است. زیرا آمریکا آنها را تحریم کرده است. فقط عراق به دلیل برخی از کالاهایی که صادر می کنیم، مانند برق، هر سه یا شش ماه یک بار از آمریکا مجوز می گیرد.
بنابراین برخی از کالاهایی که حتی به کشورهای همسایه صادر یا وارد می شوند، بسیاری از آنها طبیعی نیستند و قاچاق هستند. از سوی دیگر نتوانستیم با ارزهای ملی با کشورهای همسایه کار کنیم.
بنابراین پزشکیان معتقدند رابطه معتدل شرق و غرب ما را کمی پیش می برد و در صورت رفع این تحریم ها می توانیم روابط خود را با همسایگان خود گسترش دهیم.
علاوه بر آن، ما در خاورمیانه سیاستی داریم که آقای مزیکیان قصد تغییر آن را ندارد و بارها اعلام کرده که با جبهه مقاومت کار می کنیم، یعنی همان سیاستی که در حال حاضر در مورد لبنان دنبال می شود. حزب الله و آرمان فلسطین در حال اجرا هستند و به دنبال آن خواهند بود.
بعید است ایران در این سه ماه بتواند با آمریکا به توافق برسد
* اشاره کردید که باید یک سری مذاکرات با آمریکا انجام شود، منظورتان همان مذاکرات غیر مستقیمی است که در امان در حال انجام است یا مثلاً آقای پزشکیان اجازه داده اند ظرف سه ماه آینده توافق کنند؟ محل؟ بایدن حضور دارد؟
بعید می دانم با توجه به سه ماه باقی مانده از دولت بایدن، ایران بتواند با دولت بایدن به توافق برسد. مذاکرات به صورت موردی انجام می شود و در حال حاضر مذاکرات کمی کاهش یافته است. آمریکایی ها مدعی هستند که ما کانال های ارتباطی خود را با ایران حفظ کرده ایم اما در حال حاضر مذاکره جدی صورت نمی گیرد.
با توجه به اینکه اکنون خانم کاملا هریس یا نامزد دیگری از حزب دموکرات نامزد شده است، این امر دموکرات ها را کمی امیدوار می کند. زیرا تا چند روز پیش تقریباً میتوان گفت که ریاستجمهوری ترامپ به دلیل ضعف جسمانی و امتناع بایدن از عقبنشینی تعیین شود و همه این تصور را داشتند که بایدن بازنده خواهد شد. البته در چند روز آینده یک نظرسنجی تلفنی انجام می شود اگر کامالا هریس در این نظرسنجی تلفنی خوب عمل کند، او می ماند، اما اگر وضعیت او خوب نباشد، شخص دیگری جایگزین او در کنگره حزب دموکرات خواهد شد. در آینده نزدیک برگزار می شود.
از این رو این امید وجود داشته است که حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 پیروز شود. اگر چنین امیدی ایجاد شود، به احتمال زیاد حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری بعدی در آمریکا، یعنی قبل از 5 نوامبر، مذاکرات ایران و ایالات متحده جدی تر خواهد شد. اما اکنون فکر می کنم روند مذاکرات خیلی سریع نیست و همه منتظرند ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
در دولت سیزدهم مذاکرات مستقیمی با طرف های آمریکایی انجام دادیم
بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا آقای مزیکیان مجوز مذاکره مستقیم را دریافت کرده است یا خیر. کابینه و وزیر خارجه دولت او باید مشخص شود و بعد از این مسائل مشخص می شود که آیا رژیم الان مستقیما مذاکره می کند یا به مذاکره غیرمستقیم ادامه می دهد. اما اگر بخواهند تحریم ها را لغو کنند، مذاکراتی که ما در 30 سال گذشته داشته ایم نتیجه ای نداشته است. و اینکه 6 میلیارد دلار پول ایران از این حساب به حساب دیگر برای خرید غذا و دارو منتقل شد. مشکل کشور را حل نمی کند. تحریم بانکی، تحریم کالایی، تحریم فروش نفت به هر جایی که مشتری داریم، اینها مسائل مهمی است که باید با رفع تحریم با آنها مقابله کنیم.
مسئله این است گروه ویژه اقدام مالی بحث مذاکره با آمریکا هم هست که هر دو باید حل شود. اکنون این تنها تحریم ها نیست که اقتصاد ما را مختل کرده است گروه ویژه اقدام مالی همچنین اگر ممنوعیت دوباره برداشته شود گروه ویژه اقدام مالی موانعی ایجاد می کند یا اگر آن عضو را بپذیریم گروه ویژه اقدام مالی بار دیگر تحریم ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین هر دو امر به معنای مسئله مجازات و موضوع است گروه ویژه اقدام مالی باید حل شود.
البته در دولت فعلی ما در نیویورک با طرف های آمریکایی مذاکره کردیم. یا همانطور که غیر مستقیم و از طریق کانال عمان بود. بنابراین آژانس ما مذاکرات مستقیمی را انجام داد، اما این مذاکرات گسترده نبود و مربوط به موضوعات خاصی بود. بنابراین، من فکر میکنم اگر بخواهیم کارها را تسریع کنیم، اگر بخواهیم دولت موفق شود و تحریمها برداشته شود، فکر میکنم مذاکرات مستقیم بهتر جواب میدهد.
بحث می کند گروه ویژه اقدام مالی موضوع در آستانه توافق بود
* انتظارات شما از سرنوشت گروه ویژه اقدام مالی در دولت چهاردهم چیست؟ آیا مخالفان این موضوع می توانند متحد شوند؟
به نظر من اگر مذاکرات با آمریکا با جدیت دنبال شود، حل خواهد شد. اتفاقاً در بحث گروه ویژه اقدام مالی موضوع نزدیک بود به توافق برسد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث هایی مطرح شد که بسیاری موافق و بسیاری مخالف بودند. من فکر می کنم اگر قرار باشد تحریم ها با مذاکره و توافق برداشته شود، مشکل است گروه ویژه اقدام مالی حل خواهد شد.
او ممکن است در سمتی مانند معاونت سیاسی یا مشاور سیاسی به ظریف کمک کند
* حضور آقای ظریف در کنار آقای مدزیکیان می تواند به دیپلماسی ایشان کمک کند؟
حالا بالاخره وزیر خارجه جدید می آید اما آقای ظریف وزیر خارجه نمی شود. بنابراین وزیر امور خارجه جدید، رهبر سیاست خارجی و وزارت امور خارجه بوده و دبیری شورای عالی امنیت ملی و پیگیری مسائل را برعهده خواهد گرفت. ممکن است آقای ظریف در سمتی مانند معاونت سیاسی یا مشاور سیاسی در این زمینه کمک کند اما نقش اصلی را وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و در نهایت رهبری خواهد داشت.
27215
khabaronline به نقل از رابو