اخبار اخبار اقتصادی

شمارش معکوس برای استقرار دوازدهمین سکاندار وزارت نیرو / بحران آب و برق همزمان رفع خواهد شد؟ 

تبلیغات بنری


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رابو، واقعیت این است که هر فردی که ریاست وزارت نیرو را برعهده بگیرد با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. در حال حاضر تنش ها، ناهماهنگی ها و قطعی برق ناشی از آب، شرایط نامساعدی را برای شهرها و کارخانه های صنعتی و تولیدی کشور ایجاد کرده است. این وضعیت منجر به کاهش ساعات کار ادارات دولتی در تابستان و در نهایت کاهش تولید و کاهش رشد اقتصادی شده است.

این در حالی است که در سال های اخیر به دلیل شکست دیپلماسی آب، عدم سرمایه گذاری در جمع آوری آب های سطحی، توقف پروژه های سدسازی و افزایش میانگین عمق چاه ها در تمام مناطق کشور، در سال های اخیر به دلیل عدم موفقیت در زمینه جمع آوری آب های سطحی، پروژه های سدسازی نیز افزایش یافته است. چالش ها و مشکلات اقتصادی پیش روی کشور بدتر شده است.

عباس علی آبادی اگرچه از سوی دولت سیزدهم رد شد و پس از برکناری فاطمی امین، وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفت اما اکنون از سوی پزشکیان به عنوان کاندیدای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی شده است.

این گزارش نگاهی به رهبری وزارت انرژی در چهار دهه گذشته دارد.

اولین وزیر نیرو بعد از انقلاب

عباس تاج کاشانی اولین وزیر نیرو پس از انقلاب اسلامی در دولت موقت مهدی بازرگان به شمار می رود که از بهمن 1357 تا آبان 1358 به مدت 9 ماه در این سمت خدمت کرد متولد 1296 در کاشان و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه تهران.

کاشانی از بنیانگذاران جامعه اسلامی مهندسین در سال 1336 بود و در سال 1357 به پیشنهاد مهندس بازرگان به عنوان وزیر نیرو انتخاب شد. وی در دولت موقت و دولت موقت شورای انقلاب نیز حضور داشت و در سال های بعد به عنوان معاون برخی از وزرا در حوزه نیرو ادامه داد. مهندس عباس تاج کاشانی در دی ماه 1376 درگذشت و برای حج در چیهیلتون به خاک سپرده شد.

وزیر نیرو که شهید شد

مدت زیادی از پایان دوره دولت موقت نگذشته بود که شورای انقلاب حسن عباسپور تهرانی فرد را به عنوان وزیر نیرو منصوب کرد. وی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران بود و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی از لندن در رشته الکترومکانیک اخذ کرد.

از جمله دستاوردهای وی در طول 9 ماه حضور در این وزارتخانه، تأسیس دانشگاه صنعت آب و برق بود. فراد تهرانی همچنین توانست با افزایش 7.6 درصدی انرژی تولیدی نیروگاه ها را به 155.5 میلیون کیلووات ساعت برساند که دستاورد بزرگی برای سال 59 محسوب می شود.

اما انفجاری که در تیرماه 1360 در دفتر حزب جمهوری اسلامی رخ داد، امکان تصدی وزارت نیرو را از تهرانی سلب کرد و او را به مرز شهادت رساند.

وزیر نیرو استعفا داد

پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، حسن غفوری فرد به عنوان وزیر نیرو منصوب شد. تنها یک ماه از آغاز نمایندگی خود در پارلمان می گذرد و در سن 38 سالگی به این مقام رسید و دارای مدرک دکتری در رشته فیزیک ذرات هسته ای از دانشگاه کانزاس در ایالات متحده آمریکا است. وزارت نیرو در دوران حکومت چهار ساله وی (1360 تا 1364) با چالش های زیادی مواجه شد و به دلیل همین مشکلات نتوانست به دستاوردهای چشمگیری دست یابد. سرانجام غفوریفرد پس از چهار سال از این سمت استعفا داد.

وی در تشریح دلایل استعفای خود به چالش هایی اشاره کرد که مانع از عملکرد صحیح وزارت نیرو شده است. غفوری‌فرد گفت: نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما در نهایت محدودیت‌های غیرضروری و شاید عمدی برخی ارگان‌های دولتی باعث شد که از وزارت نیرو استعفا بدهم. من یک بار به آقای مهندس موسوی نامه زدم و گفتم سازمان برنامه قصد دارد به من آسیب بزند اما در واقع این وزارت نیرو بود که آسیب دید. حالا که بودجه وزارتخانه را تامین نکردند، کنار می‌روم و فردی که با او دشمنی ندارم، جای من را می‌گیرد… شرایط کار مناسب نبود و برخی از سیاست‌های حاکم بر سازمان برنامه به شدت منجر شد. تضعیف وزارت نیرو و صنعت و انرژی کشور به صورت سیاسی مدیریت شد.

وی همچنین افزود: شاید برخی از اعضای سازمان قصد تضعیف گووری فرد را داشتند که منجر به تضعیف وزارت نیرو می شود. برنامه‌هایی که در شرایط جنگ می‌توانستیم به سرعت اجرا کنیم، با تأخیرهای طولانی در تخصیص بودجه مواجه شد. خیلی از بودجه های مصوب سازمان برنامه تخصیص نداد و بعد از ما سکه های سریالی تخصیص یافت.

میرحسین موسوی وزیر نیرو معرفی شد

محمدتقی بانکی در دولت دوم میرحسین موسوی مسئولیت وزارت نیرو را بر عهده داشت. وی در سن 39 سالگی به این سمت منصوب شد و دارای مدرک دکترای مهندسی عمران و مدیریت ساخت از دانشگاه میسوری آمریکا است.

در مدیریت بانکی، وزارت نیرو شاهد تغییرات عمده ای نبود. اما ناظران معتقدند که این وزارتخانه در تامین اعتبارات و زیرساخت های لازم برای پروژه های مختلف با چالش جدی مواجه نشده است. به نظر می رسد تداوم اختلافاتی که منجر به استعفای غفوری فرد شد، مانع از عملکرد مطلوب این وزارتخانه در دوره بانکی شد.

در سال 1346 بیژن نامدار زنگنه متولد 1331 در کرمانشاه مدیر وزارت نیرو شد و فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه تهران گرفت و عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه ناصرالدین طوسی بود. فناوری.

زنگنه در آخرین سال دولت دوم موسوی و 8 سال ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی، مسئولیت وزارت نیرو را بر عهده داشت.

ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سازمانی وزارت نیرو یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریت زنگنه بر این نهاد بود. در این زمینه می توان به تاسیس گروه مبنا در سال ۱۳۷۱ اشاره کرد که درصد بالایی از ظرفیت نصب شده را به شبکه برق ایران اختصاص داد.

شیخ الوزیری وزیر نیرو شد

در سال 1367 بیژن نامدار زنگنه متولد 1331 در کرمانشاه، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان وزیر نیرو منصوب شد. 1367 تا 1376.

زنگنه در آخرین سال دولت دوم موسوی و همچنین در هشت سال ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی مسئولیت وزارت نیرو را بر عهده داشت. یکی از مهمترین دستاوردهای مدیریت زنگنه در این وزارتخانه ایجاد تغییرات در ساختار تشکیلاتی آن است. در این راستا می توان به تاسیس گروه مبنا در سال ۱۳۷۱ اشاره کرد که سهم زیادی از ظرفیت نصب شده را به شبکه برق ایران اختصاص داد.

آب جیره بندی شد

پس از استعفای زنگنه، پایان دولت پنجم و تشکیل دولت اصلاحات، حبیب الله بترو ۴۱ ساله به عنوان کاندیدای پیشنهادی وزارت نیرو از مجلس رای اعتماد گرفت. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران و سابقه اجرایی موفق، به مدت 8 سال در وزارت نفت بوده است.

در این مدت توجه ویژه ای به رسانه و فرهنگ سازی در زمینه مصرف آب و برق شد که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف داشت. در این زمان ظرفیت تولید برق کشور به طور متوسط ​​4.7 درصد در سال رشد کرد، طول خطوط انتقال و توزیع فوق العاده 3.5 درصد افزایش یافت و ظرفیت ترانسفورماتورهای توزیع به 6.5 درصد رسید.

از جمله دستاوردهای وی طی هشت سال حضور در وزارت نیرو می توان به تامین آب سالم و پایدار برای 10 میلیون شهرنشین و 8800 روستا، افزایش سه هزار میلیون مترمکعبی ظرفیت آبرسانی و افزودن 18 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق اشاره کرد.

تأسیس مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران، تأسیس مرکز بین المللی قنات ها و سازه های آبی تاریخی، تأسیس کمیته ایرانی انجمن بین المللی نیروگاه های آبی، مشارکت در ایجاد و توسعه شبکه جهانی اطلاعات آب. و توسعه آن در مناطق خشک و همکاری در ایجاد سازمان بین المللی آبهای مرزی و منابع آب مشترک از دیگر اقدامات بی طرف قابل توجه در این وزارتخانه است. همچنین برخی از پروژه های آب و برق که در سال های بعد از وزارت وی به بهره برداری رسید در دوران حکومت ایشان بود.

اما در کنار این دستاوردها باید توجه داشت که در دوران وزارت بی طرف، آب جیره بندی شد و چندین بار قطعی برق درازمدت رخ داد. همچنین اختلافات بین وزارتخانه های نفت و نیرو در مورد تحویل سوخت به نیروگاه ها افزایش یافته است.

فتاح وزیر احمدی نژاد شد

با شروع دولت احمدی نژاد تغییراتی در وزارت نیرو رخ داد. سید پرویز فتاح که دارای مدرک کارشناسی ارشد صنایع از دانشگاه امیرکبیر است، تا پایان اولین دوره دولت بیهار این وزارتخانه را بر عهده گرفت.

به گفته ناظران، فتاح را می توان به عنوان یکی از کم حاشیه ترین وزرای اقتصادی دولت نهم معرفی کرد. در حالی که سایر وزرا مرتباً تغییر می کردند، او موفق شد چهار سال کار خود را در وزارت نیرو با آرامش پشت سر بگذارد.

در دوران مدیریت وی، وزارت نیرو با چالش های مالی زیادی مواجه بود. کمبود منابع مالی باعث توقف بسیاری از پروژه های آب و برق شد. فتاح دلیل بدهی های زیاد وزارت نیرو را عدم واریز تمامی منابع حاصل از وصول قبوض برق عنوان کرد. وزارت نیرو تمام اعتبارات خود را به پروژه های مختلف اختصاص داد و حتی پس از مصوبات، اقداماتی در سطح این وزارتخانه انجام شد.

وزیر نیرو در دولت احمدی نژاد برکنار شد

فتاح در پایان دوره نهم از سمت وزارت نیرو استعفا داد و این وزارتخانه در دولت دوم احمدی نژاد به مجید نامجو سپرده شد. نامجو که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران در رشته سازه های هیدرولیکی از دانشگاه شهید بهانار کرمان است، پیش از این به مدت سه ماه سرپرستی وزارت نیرو را بر عهده داشت.

او اولین وزیری بود که یک بار استیضاح شد و توانست با رای مخالف در سمت خود باقی بماند. نامجو نیز نزدیک بود برای بار دوم استیضاح شود، اما در نهایت این پرونده منتفی شد. «عدم مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح وزارتخانه»، «عدم عدالت و تبعیض در حوزه‌های مختلف»، «تطویل در اجرای مصوبات و تعهدات دولتی وزارت نیرو» و «غیبت» از جمله محورهای برکناری وی است. از برنامه ریزی.» تعیین اولویت در پروژه‌های آب و برق، «توسعه اجرای طرح‌های سدسازی و آب‌رسانی»، «تضادهای درون وزارتخانه» و «عدم اجرای تعهدات».

چالش های وزیر نیرو در دولت روحانی; از کم آبی اصفهان تا گرد و غبار خوزستان

با آغاز به کار دولت یازدهم حسن روحانی، مدیریت وزارت نیرو به حمید چیت چیان واگذار شد. وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتری مهندسی صنایع را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد. وی در سن 56 سالگی به این سمت منصوب شد.

در سال اول دولت یازدهم تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی وزارت نیرو به پایان رسید و نتایج آن به دستگاه های تابعه ارسال شد. در پی این ابلاغ، اجرای این سند در اولویت وزارت نیرو قرار گرفت.

در ابتدای کار کیقیان، وزارت نیرو با چالش های جدی از جمله وضعیت بد دولت قبل، بدهی های سنگین و پروژه های عمرانی کم بازده مواجه بود. همچنین مشکلاتی چون کم آبی در اصفهان، چالش دریاچه ارومیه، ریزگردهای جزئی در خوزستان و قطعی آب و برق در این استان از موضوعات اصلی وزیر در دولت یازدهم بود.

امضای قرارداد ساخت نیروگاه 6000 مگاواتی در ایران با یک شرکت ترکیه ای، کاهش تعرفه ها برای تضمین خرید برق تجدیدپذیر، تفاهم نامه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 5000 مگاواتی با مپنا، افزایش تخصیص گاز به نیروگاه ها و تعدیل قیمت آب برای مشترکین بر اساس … الگوی تدریجی و تدریجی و امضای موافقتنامه افزایش صادرات برق به پاکستان.

با پایان دولت یازدهم، حمید چیچیان از وزارت نیرو استعفا داد و رضا اردکانیان به عنوان آخرین وزیر شرعی در این وزارتخانه منصوب شد. وزیر نیرو در دولت دوازدهم که دارای مدرک دکتری مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا است در سن 59 سالگی به این سمت برگزیده شد و در تاریخ 16 آبان 1395 با اکثریت 225 رای مخالف و با اکثریت آراء مخالف و با 225 رای مخالف به این سمت برگزیده شد. 38 مخالف 13 رای ممتنع از مجموع 276 رای ماخوذه برای انتخاب وی به عنوان وزیر نیرو در دولت دوازدهم وجود داشت. موضوع قطعی برق و اعتراضات مربوط به آن یکی از مهم ترین چالش های دوران مدیریت اردکانیان بود.

وزیر احمدی نژاد وزیر شهید رئیسی شد

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در دولت سیزدهم پیش از این در دولت های نهم و دهم مسئولیت هایی مانند وزارت صنایع و معادن را بر عهده داشت. وی همچنین به عنوان مشاور رئیس جمهور و عضویت در شورای پول و اعتبار فعالیت داشته است. محرابیان در سال 1348 در خوانسار متولد شد و مدرک مهندسی عمران را از دانشگاه علم و صنعت ایران و فوق لیسانس اقتصاد را از دانشگاه تهران دریافت کرد. می توان در سوابق اجرایی وی به مدیریت وزارت صنعت و معدن در سال نهم اشاره کرد.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *