اخبار اخبار اقتصادی

صف‌های طویل برای خرید طلا؛ شبکه‌های اجتماعی مردم را راهی بازار طلا کردند/ ماجرای ۱۳ صفر چه بود؟

تبلیغات بنری


زهرا علی اکبری بازار طلای ایران در سیزدهمین روز از ماه صفر با اقبال عجیبی از سوی خریداران مواجه شد. خریداران می گفتند طبق سنت دیرینه خرید طلا در روز 13 صفر به فال نیک گرفته است و برخی معتقدند هرکس حاجتی داشته باشد می تواند با خرید طلا آن را برآورده کند.

مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که در گذشته این سنت ها مردم را به خرید طلا در این روز ترغیب می کرد. بسیاری از آنها منبع اطلاعات این سنت را در شبکه های اجتماعی اعلام کردند.

شروع داستان چه بود؟

شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران از جمله تلگرام، اینستاگرام و توییتر در روز سیزدهم صفر اطلاعاتی در مورد فضیلت خرید طلا منتشر کردند تا مشتریان پس از مدت ها رکود در بازار طلا، وضعیت را برعکس کنند. دیروز

از اولین لحظات دیروز حضور مشتریان در بازار غیرعادی و غیرعادی بود تا جایی که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حکایت از تشکیل صف های طولانی در مقابل طلافروشی های بازار و مرکز شهر داشت. .

محمد کاشتی آرای از فعالان قدیمی بازار طلا که 63 سال است در این بازار فعالیت می کند، گفت: اتفاق دیروز برای من هم عجیب بود. من از 11 سالگی در این بازار کار می کردم. شاید باور نکنید که هرگز در تاریخ ذهنی من چنین چیزی وجود نداشته است. اتفاقاً اکثر مردم در ماه محرم و صفر مخصوصاً تا آخر 13 صفر دست نگه داشتند. این باور وجود داشت که این ماه ها سنگین است، اما ناگهان دیروز با این موج عجیب خریداران مواجه شدیم و حتی حباب در بازار شکل گرفت و روند قیمت ها افزایش یافت.

در پاسخ به این سوال که آیا در مورد اینکه آیا خریداران علاقه خود را برای خرید طلا افزایش می دهند یا خیر سوالی داشتید؟ گفت: سرچشمه همه چیز فضای مجازی بود. من نه به صورت سنتی و نه مذهبی و نه تاریخی چنین صحبتی نشنیده ام و این اصلا سنت نیست. با خودم فکر می کردم که شبکه مجازی چقدر قدرت حل یک مشکل را دارد و چقدر خوب است که از این قدرت برای چیزهای مثبت استفاده کنیم.

این فعال صنفی گفت: وقتی به راحتی می توان به دلیل کنار گذاشتن حرف های بی اساس، حرف های مفید را کنار گذاشت.

یکی از طلافروشان منطقه مرکزی شهر در پاسخ به سوال نویسنده مبنی بر اینکه آیا انتظار چنین شانسی را دارید یا خیر گفت: برای من خیلی عجیب بود. من از چند روز گذشته مواردی را در این زمینه در فضای مجازی دیده ام اما مبنایی پیدا نکردم. من فکر می کنم این یک افسانه است. فکر نکنم مدرک داشته باشه اما با موج عجیبی از خریداران مواجه شدیم. اکثر آنها طلاهای کوچک را با عوارض ناچیز و حتی مستعمل سفارش می دادند و معتقد بودند که با خرید این محصول نیازهایشان برآورده می شود و زندگی شان خوش شانس می شود.

جستجو در احادیث و روایات راه به جایی نبرد. در اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی در این خصوص جزئیاتی از داستان و راوی این رمان ها و دیگر رمان ها وجود نداشت.

یک فعال بازار طلا گفت: اتفاق روز گذشته نشان می دهد که مانورهایی برای شکستن رکود در بازار وجود دارد. خیلی وقت است حتی در ماه محرم و صفر طلا نمی فروشیم اما دیروز عده ای طلا خریدند. امیدوارم خرید کفش، پوشاک، کیف، مایحتاج و … از سوی ر. زهایی اعلام شود تا جلوی این رکود بازار گرفته شود.

خرافات یا سنت ها

در حالی که فعالان بازار طلا معتقدند چنین اتفاقی تاکنون در بازار طلا رخ نداده است و تنها در روز نوزدهم وروردین هر سال با درخواست خرید آبروی خورشید مواجه می شوند، اما خریداران معتقدند این اقدام بی ضرر است و حتی اگر این داستان ها درست نیست، پس چیزی اشتباه است

در غیاب رسانه های آزاد و جامع، شبکه های اجتماعی به مرجعی مهم برای کسب اطلاعات از مردم عادی و بدنه جامعه تبدیل شده اند. آنچه مهم است این است که این شبکه ها در ایران منحل شدند، اما با اتفاقی که در آن روز رخ داد، مشخص شد که ضریب نفوذ بالای آنها برای حل چنین مواردی را نباید نادیده گرفت.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *