اخبار اخبار فرهنگی

طلب اخلاق ستوده در نیایش بیستم صحیفه سجادیه

تبلیغات بنری

به گزارش خبرگزاری رابو، دعای مکارم الاخلاق بیستمین دعا از کتاب الصحیفه السجادیه است که مجموعه ای از ادعیه و مناجات امام چهارم شیعیان زین العابدین علی علیه السلام است. بن الحسین (علیه السلام) که در آن امام چهارم شیعیان به پرشورترین وجه از خداوند متعال درخواست می کند و اخلاق را ستوده و صفاتی را تحسین می کند که از اخلاق و رذیلت هایی که واقعاً می تواند منجر شود، دوری کند به سعادت انسان
اولاً این دعا به دلیل انتصاب به مقام والای امامت و سرازیر شدن از دهان امام سجاد (علیه السلام) از زیبایی خاصی برخوردار است. زیبایی‌هایی که در اوج آن به چشم می‌خورد، در آرزوها و درخواست‌های امام سجاد (علیه السلام) به عنوان نماینده خلق خدا در زمین است که از خداوند برای همه مردمش می‌خواهد:
دستگاه! نیت مرا به فضل خودت برکت ده و یقین مرا به آنچه در دست توست بهبود بخش و به قدرتت خرابی و تباهی مرا اصلاح کن.
دستگاه! تمام مشغله هایم را در خودت مرتب کن، کاری را که فردا از من می خواهی به من محول کن، و زندگی مرا برای هدف خلاقانه ام مناسب ساز.
از سوی دیگر ذکر شده است که دعای مکارم الاخلاق برنامه ای برای رشد انسان است و امام سجاد با خواندن این دعا فهرستی زیبا و عرفانی از فضایل و صفات انسانی بیان می کند و آن را بیان می کند. می گویند تأثیر این دعا به قدری است که اگر انسان با صفات مشخص شود، در این دعا به او الهام می شود به بالاترین مقام خود می رسد.
انتشارات نستان در جلد نهم از مجموعه ادعیه و حج، ترجمه این دعا را توسط آقای مهدی شجاعی در بازار نشر منتشر کرد که شجاعی متن این دعا را با بیانی شاعرانه ترجمه کرد.

اگرچه آقای مهدی شجاعی قبلاً این نوع ترجمه را در قالب کتاب های دیگری به مخاطبان خود ارائه کرده است، اما ویژگی اساسی کار ایشان در هر یک از این آثار، انتخاب کلمات و تنظیم روح متن ترجمه شده متناسب با فضا است. . ساختار این اثر در نظر گرفته شده است.
وی در این ترجمه با الفاظ و اصطلاحات متناسب با شأن این دعا، مخاطب خود را با عالم دعای امام سجاد آشنا می کند. سخنانی که همراه با تضرع و اظهار حقارت انسان در وجود جاودان، از ساده ترین راه های ممکن و برای عملی ترین خواسته ها و نیازهای انسان از خداوند یاری می طلبد:
دستگاه! تکبرم را ببخش و بنده کامل خودت قرار ده و درخت عبادتم را با اپیدمی تکبر و تکبر نابود مکن و توفیق کار نیک مردم را به دست من بسپار و اساس آن اعمال را ویران کن. با سیل عذاب، و پاهای جانم به بلندی های بلند. به من اخلاق عطا کن و مرا از اپیدمی فخر فروشی حفظ کن.
استفاده از عبارات و جملات ساده و احساسی یکی از ویژگی های اصلی این ترجمه است که در کنار ویرایش و ساخت کتابی ارزشمند، بر اثربخشی آن افزوده است. ترکیب متن عربی دعا و ترجمه های متعدد شجاعی از متن دعا، علاوه بر روان بودن متن و روان بودن روایت، از مهم ترین ویژگی های این ترجمه شجاعی است.

245220

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *