اخبار اخبار جهان

عباس عراقچی انتخابات۸۸ کجا بود؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: از فردای انتخابات 88 این اتفاق و صف بندی های آن که منجر به حوادثی پیرامون صحت و سقم نتایج انتخابات شد، سیاستمداران و شخصیت های سیاسی ایران را در تنگنا قرار داده است به گونه ای که میزان وفاداری آنها به مواضع خود در قبال این انتخابات باعث شده است. افزایش یافت. انتخابات قابل ارزیابی است. از میان همه سیاستمداران آن زمان، این دیپلمات های وزارت خارجه بودند که با تمرکز بر منافع ملی و خاستگاه قدرت ملی، تلاش کردند مشارکت در انتخابات را به عنوان راهبرد اصلی دنبال کنند.

سید عباس عراقچی، دیپلمات برجسته کشورمان که در آن روزها سفیر ایران در ژاپن بود، در خاطرات خود که در روزنامه ایران تایشی در صفحات 171 تا 172 منتشر شد، از چگونگی برگزاری انتخابات در سال 2088 و … تلاش های سفارت ایران برای افزایش مشارکت در آن سال، خاطره ای عجیب در رابطه با اخذ رای از زندانیان ایرانی زندانی در زندان های ژاپن ذکر می کند که خواندن آن خالی از لطف نیست.

عراقجی می نویسد برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008، ما برای اولین بار از طریق تلفن همراه پول جمع آوری کردیم و به شهرهای اوزاکا، ناگویا و سندای فرستادیم که می دانستیم تعداد ایرانیان بیشتری دارد. در اطلاعیه قبلی مبنی بر راه اندازی صندوق سیار توسط همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در نقطه ای از شهر، چهار صندوق سیار نیز به چهار زندان فرستادیم و دولت ژاپن در مقابل این امر مقاومت زیادی کرد، اما گفتیم که رای دادن حق دموکراتیک هر ایرانی است و موضوع را علنی می کنیم حدود 450 ایرانی در 16 یا 17 زندان ژاپن زندانی بودند و متأسفانه از نظر امکانات و محدودیت زمانی، انتخابات باید در یک زندان برگزار می شد. روزی و ما نتوانستیم امکان حضور بیش از چهار زندان را ایجاد کنیم. این خبر مانند بمب در زندان ها منفجر شد و حتی زندانیان ایالتی از اینکه چگونه دولت ایران شرایط مناسبی برای رای دادن شهروندان خود ایجاد می کند شگفت زده شدند. ما با کمک همکاران خود در برخی از ایرانیان مقیم کشور، شوراهای اجرایی و نظارتی را برای تمامی شعب اخذ رای ثابت و سیار ایجاد کردیم، انتخابات به خوبی برگزار شد و با حضور گسترده مردم ایران که کل آرا را از همه صندوق ها کسب کردند. که 1050 بود یک صدا یک عدد هشدار محسوب می شود. برای مقایسه، در انتخابات 2013 در مجموع 244 رای و در انتخابات 2016 ژاپن در مجموع 505 رای داده شد، البته باید وضعیت سیاسی در زمان هر انتخابات را نیز در نظر گرفت.

عباس عراقچی در انتخابات 88 کجا بود؟

عراقچی با اشاره به رویکرد جامع خود در ارتباط با همه ایرانیان خارج از کشور، به چگونگی ارتباط با ایرانیان در ژاپن می پردازد و می نویسد:

«ارتباط قوی با جامعه ایرانیان مقیم ژاپن یکی از اهدافم در ماموریتم در ژاپن بود که با هدف حمایت از شهروندان که یکی از وظایف اصلی سفارتخانه هاست و با هدف ارزش گذاری انجام می دادم. و هویت برای ایرانیان مقیم ژاپن، علاوه بر این، فرصتی برای استفاده از قدرت ایرانیان مقیم ژاپن برای تسهیل وظایف سفارت بود، اگرچه افراد بسیار کمی هستند که بتوان بر دو یا سه نفر به قدرت نفوذ یا لابی گری آنها تکیه کرد. در زمینه کسب و کار و تعداد کمی از افراد تأثیرگذار در عرصه دانشگاهی، توانایی این گروه کوچک را نادیده گرفتم و با استفاده از توان آنها با همه ایرانیان از هر قشری و در سفارت ارتباط داشتم ما با هر کسی مطابق خلق و خوی خود رفتار می کردیم، می دانستم که ارتباط با جامعه ایرانی باید جامع باشد و با همه ایرانی ها ارتباط داشته باشد، طبق شرایط آنها، قانون این بود که هرکس به سفارت می آید، شایسته احترام است و باید به امور او احترام گذاشت. و این امر باعث می شد ایرانیان با احترام و احترام به آداب و رسوم سفارت وارد شوند.

عباس عراقچی پس از سال 1385 برکنار شد و با تصمیم احمدی‌نژاد مبنی بر پاکسازی تمامی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و جایگزینی آنها با سایر اعضای هیئت دیپلماتیک، مأموریت وی به سفارت ژاپن محول شد.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *