اخبار اخبار تکنولوژی

عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران: امنیت داده در کشور فشل است/ خواسته ما رفع فیلترینگ، تحریم‌ها و قانون‌گذاری است!

تبلیغات بنری


نجار علیستار الهاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادی رئیس جمهور در دولت چهاردهم است که در انتظار رای اعتماد است. وی در برنامه خود با شناسایی چالش های موجود، راهکارهایی را برای حل آنها پیشنهاد کرد که کلی تر بود و وارد جزئیات نمی شد.

همانطور که در متن برنامه الهاشمی آمده است، استراتژی اصلی آن «تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندی» است.

رابو مهم ترین چالش های پیش روی فعالان این حوزه و مطالبات آنان از وزیر آینده در زمینه گفت و گو با فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار داد. رابو در کانون این گفت وگوها با علی رضا مسلمی، مدیرعامل دمسان کامپیوتر و از اعضای اتحادیه صنف رایانه در تهران گفت و گو کرد تا مسئولان را در جریان مهم ترین چالش های حوزه امنیت داده ها در کشور و خواسته های آنها قرار دهد. از وزیر آینده ارتباطات و فناوری اطلاعات. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

قانونگذاری و استانداردسازی دو خواسته اصلی فعالان امنیت داده است

علیرضا مسلمی در پاسخ به این سوال که درخواست اصلی شما از وزیر آینده چیست، گفت: به عنوان یکی از اعضای فعال حوزه امنیت کشور می توانم بگویم که حوزه امنیت داده ها در ایران یک شکست بزرگ است در سرتاسر کشور روی امنیت خود کار می‌کنند، اما این کار را نمی‌کنند. در حوزه امنیتی دقت بیشتری خواهد داشت و خواسته ای که فعالان این حوزه از وزرای آینده خواهند داشت نیز همین است.»

وی ادامه داد: باید در این زمینه قانون‌گذاری و یکسان‌سازی شود و شرکت‌ها بر اساس اصول و قوانین خاصی کار کنند: در حال حاضر حوزه امنیت داده‌ها در کشور به صورت تصادفی اجرا می‌شود و مدل و استاندارد خاصی وجود ندارد. برای آن.”

فیلتر کردن امنیت داده ها را تهدید می کند

مسلمی ادامه داد: یکی از مشکلات ما تحریم است. تحریم ها باعث شده است که ارتباط ما با منابع اصلی کاملا قطع شود. در واقع نمی توانیم با شرکت هایی که منبع هستند ارتباط برقرار کنیم و برای دور زدن تحریم ها باید با شرکت های واسطه کار می کردیم. “این هزینه های ما را افزایش داده و ارتقاء را برای ما دشوار کرده است.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر تحریم ها، فیلترینگ نیز برای ما مشکل به روز رسانی کرده است، گفت: فیلترینگ سرعت آپدیت را تا حد زیادی کاهش داده است و کاری که قبلا در دو ساعت انجام می شد، اکنون دیرتر شده است. فیلتر کردن 6 ساعت طول می کشد. “این زمان می برد.”

این عضو نظام صنفی رایانه ای تهران با بیان اینکه تحریم و انحلال از مشکلات اصلی صنعت امنیت است، گفت: انحلال در کنار تحریم ها امنیت را به خطر می اندازد.

یک بحران جدی کمبود نیروی کار متخصص در حوزه امنیت سایبری است

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار کار در حوزه امنیت داده ها در کشور گفت: با بحران نیروی کار ماهر در این حوزه مواجه هستیم. وقتی نیروی کار از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، دانش کافی دارد اما تجربه لازم را ندارد، اما حقوق مورد نیاز آنها بالاست و جذب این افراد برای شرکت ها به صرفه نیست. برای رفع این مشکل، آکادمی ایجاد کردیم تا فاصله دانشگاه تا بازار کار را کاهش دهیم. امیدواریم این آکادمی به ما کمک زیادی کند.»

مسلمی افزود: در حوزه فعالیت ما علاوه بر تعداد بسیار کم نیروهای متخصص، پراکندگی آنها نیز بسیار زیاد است، به عنوان مثال اکثر شرکت های فعال در این حوزه در تهران مستقر هستند، اما نیروهای متخصص پراکنده هستند در شهرهای سراسر کشور

چرا اطلاعات دولتی به بیرون درز می کند؟

علیرضا مسلمی همچنین در پاسخ به این سوال که در زمینه مشاوره چه اقداماتی انجام داده اید، گفت: همانطور که می دانید یکی از وظایف ما مشاوره به سازمان ها و شرکت ها در حوزه حراست است و بسیاری از سازمان های دولتی با مشکلات بودجه ای مواجه هستند؟ علاوه بر این که آنها قدرت کارشناسی را هم ندارند، در مورد این کار دانش پایینی دارند و در نهایت منجر به آسیب رساندن به این سازمان ها می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسترهای جمع آوری داده ها در کشور شکل گرفته است که نیاز به امنیت بالایی دارد؛ به عنوان مثال سامانه مودیان که حاوی اطلاعات زیادی از تمامی شرکت های سراسر کشور است.

و وزارت ارتباطات و هوش مصنوعی را فراموش نکنید

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای در ادامه به گسترش صنعت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هوش مصنوعی در کشورهای دنیا قوت گرفته است و میزان گسترش آن به حدی است که کشور ما را در سطح جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد. دنیا.” چند سال بعد. پیش بینی می شود تا دیر نشده وزیر ارتباطات جایگاه کلیدی هوش مصنوعی را در دولت در نظر بگیرد.

موضوع امنیت داده ها باید جدی گرفته شود

وی ادامه داد: در حوزه داده، امنیت آنچنان که باید رواج ندارد و انتظار می‌رود شرکت‌ها و سازمان‌ها بودجه بیشتری به این کار اختصاص دهند کارکنان باتجربه و به طور مستمر آنها را در زمینه زیرساخت ها آموزش دهند.

هکرها آپدیت می کنند، اما ما این کار را نمی کنیم!

علی رضا مسلمی در پایان با اشاره به اینکه رفع تحریم ها و رفع فیلترینگ باید جدی گرفته شود، گفت: هکرها روز به روز در حال بروز رسانی هستند اما فیلترینگ و تحریم ها ما را از دسترسی به تجهیزات و تجهیزات مناسب باز داشته است. نرم افزاری برای مقابله با آنها پیش بینی می شود که با رفع تحریم ها بتوانیم به تجهیزات و نرم افزارهای به روز برای مقابله با حملات سایبری دسترسی داشته باشیم.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *