اخبار اخبار ورزشی

عقب‌گرد به سبک لژیونرهای ایرانی؛ حالا فقط طارمی مانده است!

تبلیغات بنری


سفر پر ستاره: فوتبال ایران روز گذشته شاهد انتقالی غیرمنتظره بود و سامان قدوس بازیکن لیگ برتر انگلیس و لیگ فرانسه در اقدامی عجیب راهی باشگاه الاتحاد امارات شد. ستاره تیم ملی ایران که از زمان حضور امیر قلعه نویی در خط میانی تیم ملی ایران حضور ثابتی پیدا کرده بود، پس از جدایی از برنتفورد برای مدتی بدون تیم بود و حتی پیشنهاد استقلال و پرسپولیس را رد کرد. اما پس از پایان مهلت نقل و انتقالات در کشورهای مختلف، او به عنوان بازیکن آزاد با اتحادیه کولپا قرارداد بست. تیمی که در فوتبال امارات جایگاه خاصی ندارد و در سال های اخیر همواره در نیمه انتهایی جدول بوده و یکی از رقبا به حساب می آید. القدوس قرار است در اتحاد کلبه در کنار مهدی قیدی و شهریار مقانلو بازی کند و آخرین نماینده فوتبال ایران در لیگ امارات به حساب می آید.

طارمی آخرین نماینده ایران در لیگ های معتبر اروپایی است

با جدایی قطعی سامان قدوس از فوتبال اروپا و انتقال سردار آزمون به شباب الاهلی امارات، مهدی طارمی اکنون تنها نماینده فوتبال ایران در 5 لیگ معتبر اروپایی است. فصل گذشته سردار آزمون در رم و سامان قدوس در برنتفورد حضور داشتند و گمان می رفت با حضور طارمی در اینتر تعداد بازیکنان ایرانی در معتبرترین لیگ های اروپایی به 3 نفر برسد اما هافبک و مهاجم تیم ملی. این تیم در انتقالی بسیار عجیب و غیرمنتظره راهی فوتبال امارات شد و شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کرد. از سوی دیگر مهدی طارمی 32 سال سن دارد و در آستانه بازنشستگی است. این بدان معناست که فوتبال ایران در خطر حذف دائمی از سطح اول باشگاه های اروپایی قرار دارد و شاید در سال های آینده رویای حضور بازیکنان ایرانی در 5 لیگ معتبر تبدیل شود.

انتقال سردار آزمون به شباب الاهلی یکی از اتفاقات غیرمنتظره فوتبال ایران بود و سامان قدوس تصمیم گرفت راه خودش را طی کند. سعید عزت الله سال گذشته پس از سال ها حضور در اروپا راهی فوتبال امارات شد و شاید علیرضا جهانبخش به زودی راهی فوتبال آسیا شود.

گولان ستاره کره ای و ژاپنی در فوتبال اروپا است

برخلاف فوتبال ایران که این روزها نمایندگانش در لیگ های معتبر در پایین ترین سطح خود قرار دارند، ژاپن و کره جنوبی در سال های اخیر بازیکنان زیادی را به فوتبال اروپا صادر کرده اند. ژاپن در حال حاضر 21 بازیکن در 5 لیگ معتبر اروپایی دارد که اکثر آنها از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم های خود هستند. کره جنوبی در این پنج لیگ 8 بازیکن دارد و با اینکه از ژاپن عقب است اما شرایطش خیلی بهتر از ایران است. این روزها تیم های معروف و بزرگی مانند بایرن مونیخ، پاری سن ژرمن و تاتنهام بازیکنانی از کره جنوبی دارند و همگی بازیکنان کلیدی تیم خود هستند که شانس حضور در مسابقات مهم را پیدا می کنند.

موج بازگشت لژیون ایرانیان در سال های اخیر

چند سال پیش بازیکنان ایرانی ترجیح می دادند حتی با دستمزد کمتر در کشورهای اروپایی بازی کنند، این روند در سال های اخیر تغییر کرده و بازیکنان زیادی به فوتبال ایران بازگشته اند. مهرداد محمدی، شهاب زاهدی، محمدحسین کنعانی زاده، امیرحسین حسین زاده، شجاع خلیل زاده، محمد نادری، میلاد محمدی، محمدامین هضباوی، سعید مهری و عارف غلامی از جمله بازیکنانی هستند که در دو فصل به فوتبال ایران بازگشتند. طبیعتا برخی از این بازیکنان در تیم های خارجی چندان موفق نبودند و نمی توان حضور آنها را در آن سوی مرز موفق تلقی کرد.

از سوی دیگر، در این فصل تنها محمدرضا آزادی، سعید سحرخیزان و محمدجواد حسین نژاد سه انتقال تابستانی به لیگ برتر ایران هستند که اولین نفر به تیم تازه وارد در لیگ امارات و دو نفر دیگر به تیم تازه وارد لیگ امارات می روند. او به اورنبورگ روسیه و دینامو ماخاچکالا روسیه پیوست. غیبت هر سه بازیکن در فهرست نهایی تیم ملی هم اتفاق عجیبی بود و گمان می رفت حسین نژاد و سحرکایزن با توجه به عملکرد خوبشان مورد توجه قلانیوی قرار بگیرند.

عقب نشینی به سبک لژیون ایرانی; الان فقط طارمی مونده!

بازگشت لژیونرها به لیگ برتر روسیه

لیگ روسیه که چند سال پیش یکی از مقاصد مورد علاقه ستاره های ایرانی بود، سال گذشته به این وضعیت بازگشت. محمد محبی، محمد قربانی، سعید سحرخیزان، محمدجواد حسین نژاد، کاصری طاهری و امیرحسین ریوندی 6 لژیونر ایرانی حاضر در لیگ برتر روسیه هستند که البته همگی در تیم های هافبک حضور دارند. پیش از آن سردار آزمون، سعید عزت الله، علیرضا حقیقی، میلاد محمدی و رضا شکاری به فوتبال روسیه رفته بودند و حضور محمدی قابل قبول بود، اما سایر بازیکنان شرایط مساعدی را در لیگ روسیه تجربه کردند که به دست نیاوردند.

نکته نگران کننده موج جدید حضور بازیکنان ایرانی در لیگ روسیه عدم حضور تیم های این کشور در رقابت های اروپایی به دلیل مسائل سیاسی است و همین موضوع فرصت حضور را از بازیکنان ایرانی سلب می کند. این نشان می دهد بازیکنان جوانی که در این سال ها به روسیه رفتند کار بسیار سختی برای انتقال به معتبرترین لیگ ها دارند و باید دو بار بدرخشند.

کاهش تدریجی تعداد رزمندگان در فهرست تیم ملی

امیر قلانویی از زمان حضور در تیم ملی ایران نشان داده که اعتقاد خاصی به بازیکنان لیگ برتری ایران دارد و از نظر او حضور در کشورهای خارجی چیز بدی محسوب نمی شود. این موضوع تا حدودی بر تصمیم لژیونرها برای بازگشت به فوتبال ایران تأثیر گذاشت و باعث شد 16 بازیکن از لیگ برتر ایران و 8 لژیونر در اردوی دوم در لیست حضور داشته باشند.

این اتفاق در حالی رخ داد که در جام جهانی 2022 قطر 16 بازیکن از لژیون و 9 بازیکن از لیگ برتر انگلیس حضور داشتند و تعداد لژیون ها 14 به 12 نفر دیگر در جام ملت های آسیا بود. آخرین باری که تعداد بازیکنان لیگ برتری بیشتر از بازیکنان لژیون بود، بازی ایران و عراق در مقدماتی جام جهانی 2022 بود که مارک ویلموتس هدایت تیم ملی را برعهده داشت و از 10 بازیکن لیگ برتری و 13 بازیکن لیگ برتری در فهرست خود استفاده کرد.

258 258

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *