علائم مسمومیت با محلول آلوده دیالیز صفاقی چه بود؟ / گفت‌وگو با خانواده یکی از بیماران/ ۱۰ نفر قربانی/ درخواست محاکمه برای عاملان
اخبار اخبار عمومی

علائم مسمومیت با محلول آلوده دیالیز صفاقی چه بود؟ / گفت‌وگو با خانواده یکی از بیماران/ ۱۰ نفر قربانی/ درخواست محاکمه برای عاملان

تبلیغات بنری


الهه جعفرزاده: پس از دریافت گزارشات اولیه مبنی بر آلودگی محلول دیالیز صفاقی تولید شده توسط یک شرکت داروسازی داخلی و بروز برخی عوارض داروها پس از مصرف آن، در تاریخ 27 خردادماه به فوریت رسیدگی و جوانب آن بررسی و قرار گرفت. بلافاصله دستور کار بنابراین سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکی قانونی و سایر نهادهای ذیربط موظفند تا روشن شدن دقیق جزئیات حادثه در این زمینه همکاری کنند.

برهمین اساس روابط عمومی سازمان غذا و دارو ابتدای هفته جاری از ورود محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری خبر داد و با دستور این مقام مسئول پیگیری فوری گزارشات مربوط به مشکلات با این محصول دارویی دارو رئیس سازمان غذا و دارو شخصاً به کارخانه آمد و پس از بررسی دقیق موضوع دستورات لازم را صادر کرد.

گستردگی کامل این پرونده هنوز به وضوح مشخص نیست و علیرغم پیگیری های انجام شده توسط رابو و ارتباطات متعدد با سازمان غذا و دارو و انجمن حمایت از بیماران کلیوی در چند استان مختلف (اصفهان، مشهد، تهران) و … بیمارستان‌هایی که دیالیز صفاقی را در فهرست خدمات پزشکی خود ارائه می‌دهند، وجود داشته است و متاسفانه هیچ یک از این سازمان‌ها حاضر به همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر نبودند.

محلول سمی دیالیز صفاقی 10 قربانی بر جای گذاشت

بر اساس اطلاعات موجود، توزیع این سرم های آلوده به آلومینیوم از دی ماه سال گذشته آغاز شده و تا به امروز موجب مسمومیت تعداد زیادی از بیماران و مرگ 10 نفر شده است.

در همین راستا دکتر شهرزاد اوزاده رئیس انجمن نفرولوژی ایران اخیرا در گفت و گو با ساعت سلامت اعلام کرد: آلودگی محلول دیالیز صفاقی تولیدی شرکت داروسازی سامان به آلومینیوم از 5 تا 10 برابر حداکثر مجاز فراتر رفته و کشته شده است. حداقل 10 نفر در کشور تا کنون.

به گزارش عصاره، طی چند ماه گذشته تعدادی از متخصصان نفرولوژی در بیماران تحت دیالیز صفاقی علائم التهابی را در صفاق مشاهده کردند. در ابتدا تصور می شد که این عفونت توسط میکروب ها ایجاد می شود، اما کشت میکروبی نشان داد که این آلودگی میکروبی نیست.

علائم مسمومیت با آلومینیوم چیست؟

یکی از اعضای خانواده یکی از بیمارانی که پس از مصرف این محلول دیالیز صفاقی دچار مشکل شده بود، به رابو گفت: برادر 60 ساله ام نزدیک به 5 سال است که تحت دیالیز صفاقی قرار می گیرد، اما حدود 4 ماه پیش وضعیت وی وخیم شد از بی اشتهایی رنج می برد و گاهی اوقات غذا را رد می کند و به محض اینکه غذا می خورد، حالت تهوع پیدا می کند، دلیلش را هم نمی دانستیم به دلیل دیالیز، نه ما و نه دکترها باور نداشتیم که آلومینیوم برای ماه‌ها وارد خون برادرم شده است. به جای سه بار در روز، پنج بار از این محلول برای دیالیز استفاده کنید تا وضعیت بهبود یابد. اما این مشکل این علائم را تشدید کرد و باعث شد مقادیر بیشتری آلومینیوم وارد بدن بیمار شود.

بیماران دیالیز صفاقی کسانی هستند که به دلیل نارسایی کلیه، 24 ساعت شبانه روز از طریق شکم وارد فضای صفاق می شوند و خون را از ناخالصی هایی مانند کراتین، پتاسیم و سایر سموم پاک می کنند تا فرد بتواند زندگی عادی داشته باشد.

خواهر این بیمار دیالیزی ادامه داد: آخرین باری که برادرم برای ادامه درمان به بیمارستان مراجعه کرد، پس از بررسی علائم، پزشکان گفتند که باید سریعا به بیمارستان منتقل شود که در این مدت موارد مشابه زیادی رخ داده بود که باعث شد کمی با دقت بیشتری به این پرونده رسیدگی کنند با سه نوبت همودیالیز در این مدت، آلومینیوم و سایر ترکیبات سمی موجود در این محلول دیالیز، علاوه بر پوشاندن مغز بیمار، ریه های او را نیز می پوشاند و در این شرایط از دریافت اکسیژن و تنفس راحت جلوگیری می کند. [که آمفیزم ریه نام دارد]”بیمار فقط می تواند اکسیژن دریافت کند و با دستگاه نفس بکشد.”

توضیحات پزشکی ارائه شده نیز این ماجرا را تایید می کند. به گزارش عصاره، بیماران دیالیز صفاقی پس از مصرف این محلول دچار ضعف و بی حالی شدند و به تدریج با تشدید علائم، این افراد دچار تشنج و مشکلات تنفسی شدند و مجبور به انجام تنفس مصنوعی و ونتیلاتور شدند.

علائم مسمومیت با محلول دیالیز صفاقی آلوده چیست / مصاحبه با خانواده بیمار / 10 قربانی / درخواست تعقیب عاملان

روند درمان بیمار چگونه پیش خواهد رفت/آیا راه حل جدیدی ارائه خواهد شد؟

حدود 800 بیمار دیالیز صفاقی در کشور داریم که به گفته رئیس انجمن نفرولوژی همه این افراد باید غربالگری شوند. بر اساس این بیانیه، تاکنون ده ها بیمار مبتلا به علائم شدید مسمومیت با آلومینیوم را دریافت کرده ایم که حال برخی از آنها وخیم است و بسیاری از این بیماران هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. تلاش می شود هر چه سریعتر آزمایشات و درمان های لازم برای این بیماران انجام شود تا آمار مرگ و میر افزایش نیابد.

همه اینها در حالی است که وزارت بهداشت پس از ابلاغ به انجمن نفرولوژی در اواسط خردادماه دستور جمع آوری محلول های تولیدی شرکت سامان در ایران را صادر کرد.

تعدادی از بیماران به دیالیز ماشینی تبدیل شدند و برای تعدادی دیگر از بیماران مانند کودکان که این امکان وجود نداشت، محلول دیالیز صفاقی به صورت خارجی معرفی شد.

آلودگی کشنده محلول های دیالیز صفاقی یک فاجعه ملی است/ خواهان تعقیب عاملان

بر اساس اعلام انجمن نفرولوژی کشور، مسئولان شرکت سامان ابتدا این موضوع را نپذیرفتند، اما به تدریج این موضوع را پذیرفتند و منبع این آلودگی را مواد اولیه تولید محلول دیالیز صفاقی اعلام کردند. . واضح است که این آلودگی از ابتدای عرضه این محصول (حدود بهمن ماه سال گذشته) وجود داشته و به همین دلیل به تدریج تجمع آن در خون بیماران افزایش یافته و عوارض جدی را به همراه داشته است.

به گزارش سایت شفا آنلاین ، دکتر علی نوبخت، فوق تخصص کلیه و رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه ای به کمیسیون بهداشت و درمان از مجلس خواست تا به پرونده ع. مرگ تعداد بیماران دیالیزی در کشور به دلیل مصرف محلول های آلوده به دلیل نظارت ضعیف وزارتخانه بر تولیدات داخلی.

پروفسور بهروز برومند بنیانگذار دیالیز در کشور و پدر بیماری کلیوی مدرن در ایران نیز با ابراز تاسف عمیق از وقوع این فاجعه انسانی خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی با عاملان و عوامل این جنایت شد. . این سهل انگاری کشنده است

برومند تصریح کرد: علاوه بر اینکه کار ساخت محلول دیالیز صفاقی باید به داروسازان صحیح زیر نظر وزارت بهداشت سپرده شود، لازم است مسئولان شرکت سامان (تولید کننده محلول دیالیز صفاقی آلوده). ) در اسرع وقت به دادگاه معرفی می شود و مشخص می شود که سهل انگاری که به قیمت بی توجهی به جان بیمارانی که با دیالیز صفاقی نگهدارنده زندگی می کردند، تمام شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات بیشتر در مورد مشکلات سلامتی با یک راه حل پزشکی مهم

47232

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *