اخبار اخبار اقتصادی

علامت اشتباه به اقتصاد/ نسخه دولت پزشکیان برای قیمت‌های غیرواقعی چه خواهد بود؟

تبلیغات بنری


مریم فخری: قیمت های غیر واقعی سیگنال اشتباهی به اقتصاد می دهد. این اظهار نظر علی اصغر سمیع، اقتصاددانی است که معتقد است سیاست های چند نرخی یا قیمت غیرواقعی کالاها کفی را برای رانت های گزاف ایجاد کرده است. به گفته وی، در این شرایط سیاست های اتخاذ شده توسط تیم اقتصادی دولت جدید حائز اهمیت است. اگر سیاست‌ها مانند گذشته باشد و نرخ تورم بالا بماند و سیاست‌های چند رانتی و چند رانتی ادامه پیدا کند، نتیجه جدیدی حاصل نمی‌شود، یعنی روند قیمت‌ها همان روندی است که تاکنون بوده است. سامی تاکید می کند: اگر تیم جدید اقتصادی همان طور که تلویحا رئیس جمهور وعده داده بود بخواهد در سیاست های غلط بازنگری کند و به ویژه تلاش کند نرخ تورم و وحدت را کاهش دهد و قیمت ها را واقعی کند، جای امیدواری و خوشحالی خواهد بود. .

نشان می دهد که قیمت های غیر واقعی به اقتصاد داده می شود

اصغر سمایی رئیس سابق کانون صرافان در گفت و گو با خبرنگار – گفت: گاهی شنیده می شود که برای ایجاد شادی در هر جامعه ای باید آزادی، عدالت و شفافیت در سیاست و فرهنگ وجود داشته باشد. از آن جامعه من نمی خواهم این موضوع را اثبات یا تکذیب کنم، اما می خواهم به این نکته اشاره کنم که اگر اقتصاد در جامعه ای عادلانه، رقابتی، غیر رانتی، سالم و مبتنی بر واقعیات باشد، امید به اصلاح امور دیگر از جمله وجود دارد. سیاست. فرهنگ و اخلاق هم هست.

وی می افزاید: متأسفانه در حال حاضر مشکلات زیادی در اقتصاد کشور ما وجود دارد و به نظر من مهمترین مشکل غیرواقعی بودن بسیاری از قیمت ها، تعرفه ها و تعدد نرخ ها در برخی مناطق است، مثلاً نرخ عوارض خروج از کشور. مابقی هزینه ها در چهار دهه گذشته رشد نکرده است.

سامی توضیح می دهد: خوب به خاطر دارم که قبل از انقلاب عوارض خروج از کشور دو هزار تومان بود که تقریباً معادل هفت سکه طلا است، در حالی که الان می دانیم عوارض خروج از کشور کمتر از ربع تومان است. سکه یا هزینه ثبت علامت تجاری، یک علامت تجاری اکنون کمتر از یک دلار هزینه دارد که برای شرکتی که می خواهد علامت تجاری خود را داشته باشد، مبلغ بسیار کمی است.

وی ادامه می دهد: اخیراً برخی از بانک های داخلی به تقلید از بانک های کشورهای دیگر مبلغی را از مشتریان برای وصول چک جمع آوری کرده اند اما مبلغ دریافتی آنقدر ناچیز است که گرفتن یا نشدن آن فرقی نمی کند. یا حمایت های بی هدفی که تخصیص می یابد مثلا فقط مبلغی بیش از 4 هزار میلیارد تومان صرف حدود 130 میلیون لیتر بنزین مصرفی روزانه در کشور می شود.

این کارشناس اقتصادی می گوید: این گونه پول ها که یا گرفته نمی شود یا به عنوان حمایت داده می شود، بار مالی ایجاد می کند و دولت ها را مجبور می کند برای تامین هزینه های خود به فکر درآمدهای دیگری باشند که ممکن است به راحتی به دست بیاید و سر و صدای کمتری داشته باشد، اما قطعا ناعادلانه است و مضر است زیرا چاپ اسکناس، خلق پول، افزایش حجم نقدینگی، افزایش نرخ تورم، چند برابر شدن ارز و اگر بخواهیم بدبین باشیم ایجاد آشفتگی در بازار ارز یا اوراق بهادار است. کاهش هزینه ها با عدم پرداخت حقوق مناسب و تامین عدالت برای کارکنان دولت که خود می تواند منشأ برخی فسادها از جمله رشد رشوه در برخی نهادها و یا کاهش بودجه آموزش، بهداشت و درمان یا قوه قضائیه باشد.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟

سامی توضیح می دهد: در همه موارد اگر اقتصاد به درستی مدیریت شود، مثلاً وصول مالیاتی که همچنان با همان سیستم قبلی مدیریت می شود، اصلاح شود و نحوه اخذ مالیات عادلانه، واقعی و غیر هدفمند شود، یارانه ها برداشته شود، قیمت ها کاهش یابد. واقعی است و رقابت در عرصه اقتصادی اگر بر اساس توانمندی ها داده شود، از ایجاد رانت جلوگیری می شود، تورم و نرخ سود کنترل می شود و نرخ ارز یکسان و واقعی می شود و اعتماد آغاز می شود. در جامعه ایجاد می شود، اقتصاد کشور برای سرمایه گذاری در تولید، سرمایه گذاری در تولید و کشاورزی جذاب می شود، تجارت هزینه می شود، اشتغال ایجاد می شود، بیکاری کاهش می یابد، ثبات در بازارها برقرار می شود و در آن روز مردم نگرانی دائمی از افزایش و کاهش قیمت … صرافی و سکه نخواهند داشت، وگرنه تا زمانی که نرخ تورم و سود در کشور ما و کشورهای حوزه دلار به یک تفاوت جدی و چندگانه تبدیل شود. انتظار ثبات و توقف رشد قیمت بسیار نامناسب است.

وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر و بر اساس نرخ تورم اعلامی، قیمت دلار باید در محدوده 70 هزار تومان باشد و این البته به دلایلی از جمله جو خوش بینی در دولت جدید و انتظارات تورمی پایین است. از یک طرف و علاقه تیم اقتصادی دولت سیزدهم به پایین نگه داشتن نرخ ارز و واگذاری آن به دولت بعدی با نرخ کمتر از 60 هزار تومان با هر ترفندی حتی با انواع تزریق انجام می شود. در داخل و خارج از کشور از سوی دیگر دولت جدید دلار را با قیمتی کمتر از 60 هزار تومان تحویل می دهد که البته تا حدودی غیرواقعی است و از آنجایی که کار خود را آغاز کرده است، تحت فشار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: افشای طرح نجات طبقه متوسط ​​در دولت چهاردهم/حسینی الهاشمی: دولت حق گرفتن پول بانک ها را مطالبه می کند.

آیا راه برای افزایش ارزش پول ملی هموار می شود؟

این کارشناس اقتصادی می گوید: حالا ببینیم تیم اقتصادی جدید چه سیاست هایی را اتخاذ خواهد کرد. اگر سیاست‌ها مانند سیاست‌های قبلی باشد و نرخ تورم بالا بماند و سیاست‌های چند رانتی و چند رانتی ادامه پیدا کند، نتیجه جدیدی حاصل نمی‌شود، یعنی مسیر قیمت‌ها مانند قبل خواهد بود، اما اگر سیاست‌ها همان سیاست‌های قبلی است، تیم اقتصادی جدید همانطور که رئیس‌جمهور اشاره کرد قول داد سیاست‌های غلط به‌ویژه کاهش نرخ تورم و واقعی‌سازی قیمت‌ها را بازنگری کند و جای امیدواری و خوشحالی باشد.

سامی می افزاید: ببینید اگر یک کاسه شربت داشته باشیم و مدام به آن آب اضافه کنیم، قطعا شیرینی این نوشیدنی کم می شود و قوت و خواص آن کم می شود و اگر بخواهیم نوشیدنی پایدار شود باید از اضافه کردن خودداری کنیم. آب بنابراین تا زمانی که تیم اقتصادی به خلق پول از طرق مختلف و افزایش حجم نقدینگی ادامه دهد، مسیر کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت همه کالاها از جمله ارز خواهد بود.

وی می گوید: البته اگر تصمیمی گرفته شود می توان با تزریق، تبلیغات و فشار برای مدتی از گران شدن یک کالا یا گروهی از کالاها جلوگیری کرد، اما اولاً این امر برای همیشه امکان پذیر نیست و ثانیاً این امکان وجود ندارد. به هیچ وجه مفید نیست، زیرا ارزان‌تر شدن چیدمان هر گروه از کالاها، بار گرانی را بر دوش گروه دیگری از کالاها قرار می‌دهد، مثلاً اکنون که حامل‌های انرژی ارزان‌تر در دسترس مردم قرار گرفته‌اند، به این معنی است که بار بالا هزینه بر روی سکه، سکه، خودرو، مسکن و لوازم عمومی کاهش می یابد. اگر قیمت ارز سرکوب می شد همین طور بود.

این کارشناس اقتصادی می گوید: اما به هر حال مانند اکثر مردم امیدوارم با تغییر روش ها و اصلاحات عمیق اقتصادی و حذف سه نوع ربا و رشوه، وضعیت اقتصادی کشور در سال های آینده بهبود جدی پیدا کند. به مرزهای رفاه نزدیک شوید.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *