اخبار اخبار ورزشی

عملکرد آسیایی‌ها در المپیک؛پرچم ایران بالا

تبلیغات بنری


سفر پر ستاره: المپیک 2024 پاریس در حالی به پایان رسید که آمریکا در صدر جدول مدال ها قرار گرفت و توانست مانند 3 بار گذشته بهترین عملکرد را در المپیک به ثبت برساند. ایران با کسب 3 مدال طلا، 6 نقره و 3 برنز یکی از بهترین عملکردهای خود در تاریخ المپیک را به نام خود ثبت کرد و با 6 مقام نسبت به دوره قبل در رده بیستم قرار گرفت. یکی از نکات جالب المپیک پاریس عملکرد بسیار خوب کشورهای آسیایی بود. به طوری که در بین 4 کشور برتر این رقابت ها دو کشور چین و ژاپن از قاره آسیا بودند. کره جنوبی و ازبکستان نیز عملکرد تحسین برانگیزی داشتند و در رده های هشتم و سیزدهم ایستادند و ایران پنجمین تیم برتر آسیا در این دوره از المپیک بود.

آسیای شرقی، مثل همیشه درخشان

3 کشور چین، ژاپن و کره جنوبی در سال های اخیر عملکرد تحسین برانگیزی در این ورزش داشته اند و تا حد زیادی خود را از آسیا جدا کرده اند. آنها این روند را در المپیک پاریس حفظ کردند و بالاتر از رقبای اروپایی خود قرار گرفتند. چین و ژاپن در المپیک 2020 توکیو دوم و سوم شدند و این بار نیز رتبه خود را تکرار کردند. چین در المپیک توکیو 38 طلا، 32 نقره و 19 برنز کسب کرد و عملکرد آنها در این دوره حتی نسبت به سال 2020 افزایش یافت. آنها توانستند 40 مدال طلا، 27 نقره و 24 برنز در پاریس کسب کنند و تنها به دلیل نداشتن نقره. آنها بالای جدول مدال ها را به آمریکا واگذار کردند.

ژاپن، میزبان قبلی المپیک، مدال طلای کمتری نسبت به سال 2020 کسب کرد، اما مقام سوم را حفظ کرد. سامورایی ها در دوره قبل با 27 مدال طلا، 14 نقره و 17 مدال برنز و در پاریس با کسب 20 طلا، 12 نقره و 13 برنز در رده بندی بالاتر از کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا قرار گرفتند.

رشد شگفت انگیز ازبکستان در المپیک پاریس

یکی از شگفتی های این دوره از رقابت ها ازبکستان بود که در رده سیزدهم جدول مدال ها قرار گرفت. ازبک ها که چندی پیش در بازی های آسیایی هانگژو پنجم شدند، با 8 طلا، 2 نقره و 3 برنز چهارمین ملت آسیا و سیزدهم جدول مدال های پاریس بودند. آنها با این عملکرد بالاتر از کشورهای مطرحی مانند اسپانیا، سوئد و برزیل قرار گرفتند و در مجموع المپیکی عالی داشتند. در حالی که ازبکستان توانست چنین عملکرد عالی را به ثبت برساند، در دوره قبل با 3 طلا و 2 برنز در رده 32 قرار گرفت.

دلیل اصلی درخشش استثنایی ازبکستان در المپیک پاریس، حضور این کشور در رشته بوکس و کسب 5 مدال طلا بود. آنها در رشته های کشتی، جودو و تکواندو نیز طلا گرفتند و عموما در رشته های انفرادی عملکرد خوبی داشتند. طبیعتا رشد ازبکستان با توجه به عملکرد بسیار خوب این کشور در بازی های آسیایی هانگژو قابل انتظار بود اما هیچکس انتظار نداشت که بتواند مقام سیزدهم را کسب کند. این کشور در سال های اخیر رشد قابل توجهی در ورزش داشته است و در فوتبال و فوتسال سرآمد بوده است. تیم ملی فوتبال ازبکستان در این فصل سهمیه المپیک را کسب کرد که بالاتر از کشوری مانند کره جنوبی است.

شکست عجیب ترکیه، هند و عربستان

در بین کشورهای آسیایی ناکامی هند و عربستان یکی از اتفاقات عجیب المپیک پاریس بود. هندی ها در بازی های آسیایی هانگژو پس از چین، ژاپن و کره جنوبی چهارم شدند و انتظار می رفت المپیک موفقی داشته باشند اما پاریس را بدون مدال طلا و با یک نقره و پنج برنز ترک کردند. آنها 1 طلا، 2 نقره و 4 برنز کسب کردند اما این بار بسیار ضعیف به نظر می رسیدند و از رده 48 به 72 سقوط کردند.

عربستان که هزینه های زیادی برای ورزش کرده است، هنوز شرایط جالبی ندارد. آنها با 8 ورزشکار در 4 رشته دو و میدانی، اسب سواری، تکواندو و شنا وارد این رقابت ها شدند اما حتی یک مدال هم کسب نکردند و نشان دادند که برای مدعی شدن این ورزش راه زیادی در پیش دارند. در بین کشورهای همسایه ایران نیز عملکرد قطر جالب توجه نبود و با کسب تنها یک برنز در رده 84 قرار گرفت. پاکستان نیز یک مدال طلا کسب کرد، اما بحرین با دو طلا، یک نقره و یک برنز بهتر از سایرین عمل کرد.

در این بین ناکامی ترکیه اتفاق عجیبی بود و این کشور بدون کسب مدال طلا با 3 نقره و 5 برنز در رده 64 ایستاد. آنها در دوره قبل با 2 طلا، 2 نقره و 9 برنز در رده 35 قرار گرفتند.

258 258

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *