اخبار اخبار اقتصادی

عملیات نجات بازار مسکن/ دیگر با ۴ میلیارد تومان هم نمی‌توان خانه خرید

تبلیغات بنری


مریم فخری: بازار مسکن از رکود خارج شده است. حتی با وام کلان بانکی دیگر امکان خرید ملک وجود ندارد. آخرین گزارش های رسمی دولت حاکی از آن است که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن به حدود 86 میلیون تومان رسیده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خرداد ماه سال جاری به 85.9 میلیون تومان رسید که نسبت به خرداد ماه سال گذشته 9.7 درصد افزایش قیمت داشت. سال . .

این ارقام نشان می دهد که خرید یک آپارتمان 50 متری در تهران به حدود 4.3 میلیارد تومان نیاز دارد. این در حالی است که حقوق کارمندان و کارگران با این اعداد همخوانی ندارد و به نوعی می توان گفت که متقاضیان مسکن از بازار مسکن خارج شده اند.

نفس بازار مسکن در حال قطع شدن است

اما آیا شرایط بازار مسکن در دولت جدید تغییر خواهد کرد؟ کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که تغییر فضای بازار مسکن نیازمند جراحی های اقتصادی سنگین است. فرشید برحاجت، دبیر کانون سراسری سازندگان کشور در گفت و گو با – می گوید: شرایط مشاهده شده در بازار امروز این است که خرید و فروش در بازار مسکن به درستی انجام نمی شود رکود بر بازار مسکن حاکم است

وی می افزاید: علاوه بر این به نظر می رسد این رکود ناشی از سیاست ها و روندهایی است که در سال های اخیر در این بازار از سوی سیاست گذاران مسکن در نظر گرفته شده بود و متاسفانه نتوانستیم به اهداف اصلی حوزه مسکن دست پیدا کنیم.

دبیر کانون سراسری سازندگان کشور تصریح کرد: بازار مسکن یک بازار کاملا اقتصادی است و کسانی که در این بازار خرید می کنند مردم هستند اما نقدینگی امروز به گونه ای نیست که مردم بتوانند خود را با شرایط حاکم بر بازار مسکن همسو کنند.

برحاجت خاطرنشان می کند: در گذشته که این اتفاق می افتاد، سال ها دولت ها برای نجات این بازار مهم و استراتژیک برنامه ریزی می کردند، اما در چند سال گذشته این سیاست ها دنبال نشده و تنها برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در گذشته دنبال شد که برای حمایت از طرح مسکن بود.

بازار مسکن رها شده است

دبیر کانون سراسری سازندگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رابو با اشاره به رها شدن بازار مسکن، می گوید: ساختار حاکم بر تسهیلات بانکی، عمدتاً سیستم بانکی، کاملاً ناکارآمد شده است. و در این سالها هیچ کمکی نکرده است.

برحاجت می افزاید: پیش از آن مردم یا از طریق پس انداز، یا از طریق حقوق و دستمزد و یا از طریق منابع بانکی اقدام به خرید مسکن می کردند، اما امروز حقوق و دستمزد جوابگوی نیاز مردم نیست و تسهیلات بانکی نیز ناکافی است تورم هر چه که باشد بر کشور حاکم است و در نهایت شکاف را روز به روز بیشتر و بیشتر می کند.

وی می گوید: به نظر می رسد در حوزه مسکن نیاز به یک جراحی بزرگ است و این کار سختی است. پیش از آن دولت ها همواره بر روی تسهیلات بانکی تمرکز داشتند، اما اکنون در این بخش نیز با چالش هایی مواجه هستیم.

دبیر کانون سراسری سازندگان کشور می گوید: امروز می توان این انتقاد جدی را به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی وارد کرد که برای ایجاد تسهیلات متناسب با بازار مسکن نیامده اند. مردم نمی توانند با منابعی که دارند خرید کنند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی های جمعی مسکن/ساخت و ساز اورژانس در مورد وضعیت مسکن در دولت پزشکی انجام شده است

انتظار مهم توده های سازندگی در خصوص قیمت مسکن تا پایان شهریور/ خانه بخریم یا نه؟

برحاجت خاطرنشان می کند: در بازار مسکن نیاز به جراحی وجود دارد و امیدواریم با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی و همچنین دولت جدید، سیاست جدیدی در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد شود. تا مردم نگران تامین سرپناهی امن نباشند و این یکی از وظایف دولت هاست.

وی خاطرنشان می کند: ما قوانین مختلفی وضع کرده ایم. گاهی اوقات قوانین خوب هستند اما این قوانین در حال حاضر با ساختار کف بازار مسکن سازگاری ندارد. این قوانین با ساختار حقوق مردم سازگاری ندارد. برای این باید برنامه ریزی کرد.

دبیر انجمن کشوری سازندگان کشور تأیید می کند: به نظر می رسد بخش خصوصی برای تغییر شرایط باید برنامه جدیدی در تعامل و نزدیک شدن به دولت داشته باشد.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *