اخبار اخبار تکنولوژی

عکس |‌ جنگنده سوئدی که پرنده سیاه آمریکا را شکار کرد

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، در دوران جنگ سرد، جنگنده‌های SR-71 مأموریت یافتند تا بر فراز دریای بالتیک با همان الگوی ثابت و به اصطلاح «بزرگراه بالتیک» پرواز کنند. نیروی هوایی سوئد در آن زمان به سکوی ساب J-35F مجهز بود. این جنگنده قدیمی قادر به مقابله با بلک برد آمریکایی نبود، اما جانشین آن، Sub-J 37 Wigan، مجهز به سیستم های اویونیک پیشرفته تری بود که به آن اجازه می داد SR-71 Blackbird را رهگیری کند.

به گزارش روزیاتو، باید گفت که سرعت بلک برد 3.0 ماخ بوده، در حالی که سرعت جنگنده سوئدی حدود 2.1 ماخ بوده است، اما با وجود این شکاف در توانایی، خلبانان ماهر سوئدی توانستند بر روی بلک برد برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. قفل باشید یک خلبان سابق JA-37 نیروی هوایی سوئد در این رابطه توضیح داد: در مجموع 5 بار موفق به رهگیری SR-71 Blackbird شدم که همه آنها را باید موفق توصیف کرد. چند بار چک کردم تا مطمئن شوم در جای درستی هستم. من موفق شدم یکی از آنها را بگیرم اما شلیک نکردم و از کنار هم گذشتیم و فقط تماس چشمی برقرار کردیم.

ساب 37 واگن ناجی پرنده سیاه شد

در هر صورت، این اولین رهگیری موفقیت آمیز یک جنگنده بلک برد بود، اما باید توجه داشت که خلبانان آمریکایی سعی نکردند از خودروهایی که هواپیماهای دوستانه به حساب می آمدند اجتناب کنند. با این حال، مهارت و خلاقیت خلبانان سوئدی قابل ستایش است.

رویارویی بین واگن و بلک برد در اخبار سال 1987 بود. در حین پرواز، SR-71 Blackbird دچار انفجار موتور شد و مجبور شد با یک واگن اسکورت فرود بیاید. نیروی هوایی سوئد بلافاصله دو هواپیمای خود را برای کمک به پرنده سیاه می فرستد و در نهایت با پشتیبانی هواپیماهای سوئدی به سلامت به مقصد می رسند.

5858

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *