عکس دیدنی از مراسم سوگند خوردن آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی /ماجرای حضور محمد یزدی و موسوی اردبیلی چیست؟
اخبار اخبار سیاسی

عکس دیدنی از مراسم سوگند خوردن آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی /ماجرای حضور محمد یزدی و موسوی اردبیلی چیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان چهاردهمین رئیس جمهوری ایران ۱۸ مردادماه برگزار می شود.

در این میان مراسم تحلیف سومین و چهارمین رئیس جمهور ایران را مرور می کنیم:

مراسم تحلیف اولین رئیس جمهور روحانی

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 10 مهر 1360 برگزار شد و آیت الله سید علی خامنه ای با 95 درصد آرا به عنوان اولین رئیس جمهور روحانی انتخاب شد.

مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز 30 مهرماه در محل شورای اسلامی برگزار شد و حضرت آیت الله خامنه ای در جمع نمایندگان مجلس، رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان، نخست وزیر و وزرای دولت این مراسم را اجرا کردند. و انقلاب جانبازان و جمعی از خانواده شهدا. این بار عبدالکریم موسوی اردبیلی برای ادای سوگند رئیس جمهور منتخب قرآن را حفظ کرد.

27 مهر 1393 مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد و حضرت آیت الله خامنه ای برای دومین بار در مراسم تحلیف با حضور نمایندگان مجلس سوگند یاد کردند.

آغاز حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف

دستور شماره 1368 در حالی صادر شد که انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری در روز جمعه 15 مرداد برگزار شد و این دوره یک ماه و نیم قبل از موعد مقرر آغاز شد. در فاصله رحلت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) تا انتخابات پنجمین دوره ریاست جمهوری، آیت الله خامنه ای امور ریاست جمهوری را بر عهده گرفتند.

مراسم اعدام آیت الله هاشمی رفسنجانی در حالی برگزار شد که آقای احمد خمینی حکم اعدام وی را قرائت کرد و آیت الله خامنه ای راهنمای جدید انقلاب اسلامی آن را اجرا کردند. در مراسم تحلیف آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 68 که آغاز دوران جدیدی از بازسازی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی بود، حضور سفرای خارجی در مراسم تحلیف روسای جمهور شکل جدی تری به خود گرفت.

پنجم مردادماه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در شرایطی در شورای اسلامی برگزار شد که با تغییر قانون اساسی در سال 1368 دیگر شورای عالی قضایی برای رئیس جمهور وجود نداشت تا بتواند در کنار رئیس جمهور منتخب بایستد. موقعیت با انتصاب آیت الله محمد یزدی به عنوان اولین رئیس قوه قضائیه در ایران، در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ادای سوگند ایستادم. آیت الله هاشمی در دومین دوره ریاست جمهوری خود در 22 مرداد 1372 در مراسم تحلیف قانون اساسی شرکت کرد و در این مدت حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری رئیس مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد. با آیت الله محمد یزدی رئیس قوه قضائیه به عنوان چهارمین رئیس جمهور ایران در جلسه ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری.

عکسی خیره کننده از مراسم تحلیف آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی/ ماجرای حضور محمد یزدی و موسوی اردبیلی چیست؟

27218

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *