اخبار اخبار تکنولوژی

عیسی زارع‌پور؛ از هدف‌گذاری تا اجرا/ اینفوگرافیک

تبلیغات بنری


به گزارش -، بر اساس گزارش پیوست، عیسی زرپور که پس از وزیر پرسروصدا در دولت قبل به ساختمان سیدخندان رفته بود، با صدایی آرام و چهره ای عموماً خندان، سیاست هایی کاملا متفاوت با سلف خود در پیش گرفت. . او دنیای استارت‌آپ‌ها را به سایر شاخه‌های دولت واگذار کرد و در عوض توجه خود را به پلتفرم‌های محلی معطوف کرد. او ارتباطات سیار را از مرکز به حاشیه منتقل کرد و فیبر نوری را در بالا قرار داد. اینترنت در طول عمر خود لباس موجودی ناخواسته و پر زحمت پوشیده بود و از سوی دیگر به ترافیک داخلی اهمیت زیادی می‌داد و در این راه وقایع سیاسی کمک می‌کرد. بعد از این سه سال چیزی که باقی می ماند کارنامه وزیر است. وزیری که حضورش در دولت چهاردهم مشخص نیست یا خیر.

یک شکست غیرقابل انکار

پاشنه آشیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم قطعا اینترنت بود. همانطور که پیش از آغاز دولت پیش بینی می شد و با وجود صحبت های رئیس جمهور مبنی بر استفاده دخترانش از اینستاگرام، شایعه انحلال این شبکه اجتماعی از ابتدای دولت سیزدهم منتشر شد تا اینکه در سال 1401 به واقعیت پیوست. .

در همان روزهایی که اینترنت موبایل دیگر در دسترس نبود و اینترنت ثابت به دوران دایل آپ بازگشت، واتس اپ نیز منحل شد تا آخرین ارتباط ایرانیان با پیام رسان های مهم دنیا قطع شود. علاوه بر این دو مورد، حتی بازی هایی با قابلیت دیالوگ نیز فیلتر شدند و بدتر از همه، گوگل پلی نیز به این لیست بی پایان پیوست.

اگرچه وزارت ارتباطات مانند تمام دوره های گذشته مسئولیت خود را در قبال انحلال رد کرد، اما وزیر ارتباطات در همان روزهای تحریک آمیز تاکید کرد که تریبون های خارجی باید به قوانین داخلی پایبند باشند و در ایران نماینده داشته باشند و کیست که نداند چنین چیزی شرایط در حال حاضر امکان پذیر نیست؟ البته قبل از اینکه تصمیم بسته شدن تمامی پنجره ها صادر شود، وزارت ارتباطات با اجرای قفل کودک در گوگل نظر خود را نسبت به اینترنت اعلام کرده بود.

در ادامه این مسیر سه ساله، کاربران چندین بار از وضعیت اینترنت و فیلترشکن ها شکایت کردند و کارشناسان از اختلال عمدی پروتکل های اینترنت خبر دادند. انجمن تجارت الکترونیک نیز دو گزارش از وضعیت اینترنت در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها منتشر کرد که وزیر و معاونانش با هیچ کدام موافق نبودند. از طرفی زری پور هر بار به آمار و ارقام Speedtest اشاره می کند. اگرچه برخی از کارشناسان این سایت را معیار مناسبی برای ارزیابی سرعت اینترنت نمی دانند.

وضعیت اینترنت و کیفیت پایین آن بر بقیه فعالیت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت های تابعه آن تأثیر گذاشت.

به پیروزی

در مقابل ایده ناپسند وزیر و همکارانش از اینترنت، طرح ملی فیبر نوری منازل و مشاغل وجود دارد که در این سه سال کمتر با آن مخالفت شده است و بیشترین انتقاد به تعداد کم است. از ارتباطات که برنامه امسال وزارتخانه بود.

زرپور از ابتدا با انتخاب صادق عباسی شاهکوه به عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، علاقه خاص خود را به فیبر نوری نشان داد و اگرچه عباسی جای خود را برای دیگران باز کرد، اما روند تغییری نکرد. مجوز UNSP (یا تمدید مجوز) راه را برای ورود بازیکنان جدید به حوزه ارتباطات ثابت باز کرد. از سوی دیگر توجه به نگرانی اپراتورها به ویژه ایرانسل در خصوص تعرفه خدمات فیبر و زمان بازگشت سرمایه از نکات مثبت این طرح است.

در این سه سال کمیسیون تنظیم مقررات تصمیمات متعددی در خصوص فیبر نوری داشته که با هدف افزایش سرعت برقراری پوشش و اتصال بیشتر به فیبر نوری، به صراحت به تصویب رسیده است.

در مرحله مصوبات رگولاتوری، دولت و مجلس با پیگیری وزارت ارتباطات به موضوع فیبرهای نوری توجه ویژه ای داشتند و می توان گفت تقریباً تمامی مصوبات مورد نیاز این وزارتخانه از نهادهای بالادستی اخذ شده است. اگرچه اخذ این مصوبات و تدوین آیین نامه اجرایی آن زمان زیادی را به خود اختصاص داد، اما در نهایت کار را به جایی رساند که وزارت ارتباطات توانست در سال پایانی خود پاداش زحمات خود را دریافت کند. اما این اتفاق نیفتاد زیرا دولت نیمه کاره باقی ماند.

در پایان خرداد 1403 هجری قمری کمی کمتر از هفت میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند و حدود 350 هزار اتصال به شبکه FTTH وجود دارد که تعداد بسیار کمی است. برنامه این وزارتخانه ایجاد 20 میلیون پتو تا پایان امسال بود و اکنون وزیر صحبت از رسیدن به 14 میلیون می کند.

در مجموع می توان گفت اگر دولت بعدی بخواهد در زمینه فیبر نوری به صورت جدی فعالیت کند، اسب زین شده خواهد داشت. با این حال، هرچه در ارتباطات ثابت پیشرفت داشته باشد، هیچ تغییری در ارتباطات سیار ایجاد نشده است.

سرنوشت نامعلوم

اپراتورهای تلفن همراه در دولت های یازدهم و دوازدهم نورچشمی بودند. اما پس از همه گیری کرونا و افزایش اجباری استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت، ستاره تلفن همراه به یکباره در چشم تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات کاهش یافت. دولت سیزدهم بدون اعلام رسمی، ایده اصلی انتقال از گوشی به تلویزیون را داشت. بر اساس این دیدگاه، تاکید زیادی بر توسعه فیبر نوری شده است و اپراتورهای شبکه تلفن همراه از کانون توجه خارج شده اند.

در بحبوحه این تغییرات، نسل پنجم تلفن های همراه نیز از مرکز به حاشیه رفته اند و با وجود اینکه وزارت ارتباطات از اپراتورها خواسته است تعداد سایت های 5G را افزایش دهند، اما تخصیص نهایی فرکانس این فناوری باعث شده است. مشخص نشده و مشکل تلفن همراه حل نشده است. علاوه بر این فرکانس های 700 و 800 در اختیار صدا و سیما باقی ماند و در نهایت می توان گفت در ایران کمتر شهروندی تجربه استفاده از 5G را دارند.

با جمع بندی ارتباطات سیار در دولت سیزدهم می توان گفت که حفظ مسیر قبلی آنها یک دستاورد بزرگ است. این هم در شرایطی است که مدت هاست برای افزایش تعرفه ها تلاش می کنند.

فرار از ورشکستگی

ثبات تعرفه ها مهمترین شاخص اقتصاد دستوری است. این موضوع آنقدر پابرجاست که وقتی دولت باید تعاریف را تغییر دهد، توجیه افکار عمومی زمان زیادی می برد. ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هرگونه تغییر در تعرفه خدمات با مشکلات فراوانی مواجه است.

انتشار صورت های مالی این اپراتورهای حاضر در بازار سرمایه نشان داد که با کاهش شدید حاشیه سود مواجه هستند و اخبار غیر رسمی حتی حکایت از ورشکستگی برخی از اپراتورهای کوچک داشت. علاوه بر این، صورت های مالی شرکت زیرساخت مخابرات نیز وضعیت بدی را منعکس می کرد.

در چنین شرایطی، افزایش تعرفه ها تقریباً اجتناب ناپذیر بود. اما مانع بزرگ در این زمینه متقاعد کردن مردم برای افزایش قیمت و در عین حال انتخاب زمان مناسب بود. اپراتورها تقریباً در اواسط تابستان 1401 هجری شمسی موافقت نهادهای مختلف را برای افزایش تعرفه ها کسب کردند، اما زمان این تغییر هر بار با مشکل مواجه شد و کار به سال 1402 هجری قمری رسید.

نیمه اول سال 1402 زمان مناسبی برای تغییر تعرفه ها به نظر می رسید، اما به دلایل نامعلومی این کار به تاخیر افتاد و با نزدیک شدن روزها به پایان تابستان و سالگرد تظاهرات 1401، این امر بیش از پیش غیرممکن شد. تعرفه ها را لمس کنید تاریخ بعدی این تغییر اواخر آذرماه تعیین شد و در نهایت پس از چند روز تاخیر، در 18 دی ماه، رگولاتوری اعلام کرد که اپراتورها می توانند بسته های اینترنتی خود را 34 درصد گران کنند. این امر پس از دریافت حداقل سه تعهد اپراتورهای شبکه تلفن همراه در زمینه سرعت اینترنت، افزایش تعداد سایت های 5G و افزایش پوشش 4G است. برای تعهد اول 6 ماه و برای دو تعهد دیگر تا پایان سال 1403 ق.

این تغییر پس از پوشش گسترده رسانه ای و نامه های مکرر اپراتورها به نهادهای مختلف از جمله رئیس جمهور رخ داد. اما پس از آن تعرفه اینترنت شرکت زیرساخت نیز 30 درصد افزایش یافت. اگر مصوبه تنظیمی در این زمینه در اردیبهشت 1403 هجری شمسی صادر می شد، اپراتورها موظف به پرداخت مابه التفاوت قیمت از دی ماه سال گذشته بودند.

دوستی سخت

تعرفه دیگری که در دوره وزارت زارع پور تغییر کرد تلفن ثابت بود. وضعیت تلفن ثابت بسیار بدتر از اینترنت بود و مغایرت حساب های شرکت مخابرات ایران از راه دور قابل مشاهده بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصور بر این بود که نزدیکی سیاسی دولت و صاحبان شرکت مخابرات منجر به برچیده شدن تعرفه تلفن ثابت می شود. حضور محمد مخبر در دولت نیز امیدها را برانگیخت. مخبر قبل از معاون اول رئیس جمهور، مدیر عامل شرکت فرمان امام بود که اکثریت سهام شرکت مخابرات ایران را در اختیار دارد.

اما کار افزایش تعرفه تلفن ثابت با بن بست های متعددی روبه رو شد و در حالی که شورای رقابت در 19 خرداد 1400 هجری شمسی فرمولی را برای محاسبه قیمت تمام شده تلفن ثابت تعیین کرد، سازمان تنظیم مقررات نیز تصمیم خود را در این زمینه آماده کرد. ; اما اجرای آن منوط به تصویب ستاد تنظیم بازار بود که به دلایل نامعلومی این کار تا پایان تابستان 1401 هجری قمری به تعویق افتاد و در نهایت از ابتدای شهریور 1401 هجری قمری حداقل هزینه استفاده از تلفن ثابت تعیین شد. .

در ازای این افزایش درآمد، شرکت مخابرات تعهدات توسعه شبکه را پذیرفت که شامل فیبر نوری بود. اما زمانی که مجوز UNSP در کمیته تنظیم مقررات تصویب شد، چالش جدیدی بین مخابرات و وزارت ارتباطات به وجود آمد. عدم تمدید مجوز شرکت مخابرات یکی از اقدامات این وزارتخانه بود و برای اولین بار در ایران یک اپراتور با ده ها میلیون مشترک بدون مجوز فعالیت می کرد.

در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم، نوسانات روابط مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اندازه دولت های گذشته نبود، اما به صفر هم نرسید. این نیز در شرایطی است که رابطه وزارت ارتباطات و شخص وزیر با برخی دیگر از فعالان این صنعت بسیار بهتر بود.

بازیگران عزیز

تریبون ها و خبرنگاران داخلی را می توان چشمان عیسی زری پور دانست. از خدمات رایگانی که خبرنگاران دریافت می‌کنند تا بی‌توجهی به وقفه‌های مکرر آن‌ها، همه چیز نشان می‌دهد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم، حمایت همه‌جانبه‌ای را از بسترهایی که از نظر برخی کاربران به‌خاطر آن بوده است، بنا کرده است. فیلترینگ گسترده است و چاره ای جز استفاده از آنها وجود ندارد.

زری پور در جدیدترین اقدام خود 20 گیگ ترافیک محلی اپراتورهای تلفن همراه را آزاد کرد تا کاربران بتوانند برنامه های مربوط به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را از برخی بسترهای محلی منتخب دنبال کنند. سرویس های متعددی که در این پیام رسان ها تعریف شده بود و کاربران مجبور به استفاده از آن ها شدند نیز یکی دیگر از راه های حمایت از این شرکت ها بود.
در سوی دیگر ماجرا، زری‌پور همچنین از پلتفرم‌هایی در حوزه سلامت، خرید آنلاین و غیره دفاع می‌کرد، البته نه در حد پیام‌رسان‌ها.
همه اینها با واگذاری حوزه استارتاپ ها به صندوق نوآوری و معاونت علمی ریاست جمهوری در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

خدمات عمومی

یکی دیگر از حوزه هایی که زری پور قبل از کسب رای اعتماد و پس از رسیدن به سمت وزیری به طور ویژه روی آن تمرکز کرد خدمات الکترونیک بود. در این زمینه می توان گفت دستاوردهای مهمی به نام این دولت به ثبت رسیده است. در این زمینه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات مهمترین وظایف را بر عهده داشتند و با وجود تضادها و مقاومت های فراوان در نهادهای مختلف، دستیابی به حدود 70 درصد از اهداف از پیش تعیین شده در پایان سه ماهه سوم سال 94 سال دولتی قابل قبول به نظر می رسید.
تلاش‌هایی برای تغییر در بخش پست صورت گرفته است، اما به دلیل مشکلات مالی شدید شرکت پست و روندی که سال‌هاست وجود داشته، تغییرات نسبت به سایر حوزه‌ها کندتر بوده است.

کارشناسان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم را تا حدودی متناقض می بینند. اما در مجموع می توان گفت بخش فناوری اطلاعات از اقدامات انجام شده رضایت بیشتری دارد و از طرفی واحد فناوری اطلاعات با موارد نارضایتی فراوانی همراه است.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *