اخبار اخبار جهان

فردوسی‌پور: هیچ موضوعی مانع خون‌خواهی شهید هنیه نخواهد شد/ اردن با سه ملاحظه اساسی مواجه است

تبلیغات بنری


زینب اسماعیلی: تحولات در منطقه بسیار سریع است. در حالی که ماشین جنایات جنگی بنیامین نتانیاهو همچنان فعال است، دیگر بازیگران منطقه ای و خارجی به دنبال ایفای نقش هستند. آنچه در منطقه می‌گذرد، وضعیت شکننده‌ای است و اخبار و تحلیل‌هایی درباره واکنش احتمالی ایران به شهادت اسماعیل هنیه همچنان منتشر می‌شود. با مجتبی فردوسی پور، دیپلمات بازنشسته و سفیر سابق ایران در اردن، تحولات اخیر منطقه را بررسی کردیم.

این گفتگو را در ادامه بخوانید:

آمریکا، قطر و مصر اخیرا اعلام کردند که توافق برای توقف درگیری در غزه و آزادی زندانیان تکمیل شده است. با توجه به شرایط شکننده منطقه، آیا چنین توافقی را می بینید؟

در هر قراردادی دو طرف یا ذینفع متضاد وجود دارد که شرایط هر یک باید در قرارداد لحاظ شود. توافق سه جانبه فوق الذکر علیه بیانیه جنبش حماس، خارج از شرایط جنبش حماس و به صورت یکجانبه و مطابق با خواست و اهداف محور آمریکا و اسرائیل است و بر همین اساس حماس مخالفت خود را با واگذاری نوار غزه به این کشور اعلام کرد. اسرائیل دولت خودگردان ابومازن بدون مشخص کردن تکلیف خروج کامل رژیم صهیونیستی از غزه و مبادله کامل به ویژه اسرای ابدی فلسطینی اعلام کرد که این توافقنامه با حقوق ملت مظلوم فلسطین در تعارض است و با آن مخالفت کرده است، بنابراین چنین توافقی صورت گرفت. اساساً دست نیافتنی به نظر می رسد

به نظر می رسد موضوع شهادت اسماعیل هنیه در تهران و برخی دیگر از مقامات حزب الله و حماس در لبنان طی هفته های گذشته روند آتش بس را تحت تاثیر قرار دهد. آیا اهمیت این موضوع را می بینید یا خیر؟

هدف اصلی نتانیاهو از ورود به مرحله ترور به عنوان مزیت نسبی رژیم برای جبران خسارات جنگ، دلیل واضحی است که دولت اسرائیل افراطی یهودی به روند آتش بس متعهد نیست. از سوی دیگر، ترور دکتر اسماعیل هنیه به عنوان بالاترین رکن قدرت سیاسی در جنبش حماس و مسئول مستقیم روند مذاکرات، مفهوم کنار گذاشتن یکی از طرفین مذاکرات را مطرح می کند. فریب و توطئه مجدال شمس یکی دیگر از ترفندهای رژیم برای فرار به جلو و مشروعیت بخشیدن به حمله به لبنان به ویژه بیروت و حومه بود. همه این ترفندها پس از سفر نتانیاهو به واشنگتن و کسب موافقت آمریکا انجام شد. اگر آمریکا خواهان روند مذاکره و آتش بس دائمی در نوار غزه است، نباید به کمک های مالی و لجستیکی به نظام ادامه دهد و به جای فشار بر محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران، باید به آن کمک کند. اسراییل را مجبور به ارائه و اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اتحاد کند

در هفته های اخیر و در بحبوحه تحولات داخلی و خارجی، وزیر امور خارجه اردن به تهران آمد. آیا اردن به دنبال محافظت از خود در برابر واکنش احتمالی ایران به شهادت اسماعیل هنیه است؟ یا این سفر برنامه دیگری به سمت میانجیگری دارد؟

اردن با سه ملاحظات اساسی روبروست. اولاً، توافق امنیتی مشترک با ایالات متحده آمریکا و حضور پایگاه های متعدد آمریکایی در این کشور به عنوان متحد استراتژیک رژیم اسرائیل، ثانیاً، تأسیس اولین دفتر ناتو در خاورمیانه و شمال آفریقا. (ناتو) در اردن و ثالثاً توافق اطلاعاتی و امنیتی با رژیم صهیونیستی، بنابراین اردن به عنوان متحد طرف اصلی درگیری یعنی محور آمریکایی-صهیونیستی مدیون آنهاست. رفع شبهه و ابهام جهت همکاری با محور مذکور در عملیات الصادق یکم. باید در روند واکنش جمهوری اسلامی ایران به خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه شرایط خود را به تهران نشان دهد.

دومین نکته مهم در این میان، مدیریت شرایط داخلی اردن است، علیرغم اینکه تقریباً 65 درصد از جمعیت مهاجر فلسطینی در این کشور اساساً منشأ سازگار با اهداف جنبش حماس هستند. شاید همسویی مکرر اردن با رژیم در واکنش به احتمال ایران، بسیاری از فلسطینی های مقیم این کشور را به تهدیدی جدی برای این کشور تبدیل کند.

سومین دلیل متغیر، عنصر مذاکره پس از ترور دکتر اسماعیل هنیه است. انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین آقای هنیه، مفهوم دست برتر ایران در روند مذاکرات و اقتدار مقاومت اسلامی در فلسطین است. مجموع این عوامل به معنای لزوم فعال شدن دیپلماسی با ایران پس از 9 سال غیبت اردن در این موضوع است.

آیا تهران برای پاسخ به شهادت اسماعیل هنیه منتظر نتیجه مذاکرات آتش بس است یا نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی نتیجه خاصی در این مورد داشت؟

واکنش تهران به ترور فجیع دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس هیچ ارتباطی با این طرح و مذاکرات سه جانبه آمریکا، مصر و قطر ندارد. شرایط ایران، مانند عملیات وعد صادق، آتش بس فوری، خروج کامل از نوار غزه، تبادل کامل اسرا و در نهایت بازگشایی گذرگاه های غزه بدون هیچ پیش شرطی بود. لذا تاکنون در خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه استثنایی نخواهد بود. نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی که به درخواست تهران و به منظور اتخاذ تدابیر قاطع علیه تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی برگزار شد، نتیجه ملموسی نداشت. معتقدم عکس العمل جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقات پذیرفته شده بین المللی حقی مشروع و مسلم است و هیچ موضوعی نمی تواند مانع اراده قاطع دولت ایران و ملت ایران برای ریختن خون عزیزانش شود. مهمان، که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

واکنش بالقوه ایران برای دولت جدید و وزیر خارجه جدید چه وضعیتی ایجاد خواهد کرد؟

تردیدی نیست که واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه پیامدهایی برای دولت جدید و وزیر امور خارجه منتخب خواهد داشت، اما موضوع مهم، نسبت بین پیامدها برای دولت دکتر دکتر است. الف این ایران است که علیرغم ضرورت برقراری تعادل، بازدارندگی و حفظ امنیت و عزت ملی، پاسخ مطلوب ایران است. زیرا هر کار دیپلماتیک وزیر امور خارجه اساساً در چارچوب امنیت و حاکمیت ملی است نه چیز دیگری.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *