اخبار اخبار اقتصادی

قیمت این فراری ۲۵۰ میلیارد تومان است /عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدین: قسمت های تثلیث مقدس در حال تکمیل شدن است و باید منتظر رقابت هیجان انگیز دیگری مانند دهه گذشته باشیم. رقابت بین این سه گانه مقدس، یعنی فرار کن لافراری، پورشه 918 و مک لارن P1 بودند و در آن سال ها سر و صدای زیادی به پا کردند. با معرفی ابرخودروی جدید پورشه، بار دیگر این مثلث مخالفت در حال شکل گیری است.

پس از گذشت بیش از یک دهه از معرفی لافراری، فراری از پرچمدار جدیدی به نام F80 رونمایی کرد. این ماشین ساز ایتالیا قصد دارد تاریخ ابرخودروهایی مانند لافراری را بازنویسی کند. لازم به ذکر است که برای سوپراسپرت بودن خودرو باید فوق العاده سریع، فوق العاده کمیاب و دارای برچسب قیمتی بیش از یک میلیون دلار باشد.

شاهکار جدید فراری 250 میلیارد تومان قیمت دارد / هایپرکار جدید پس از 11 سال معرفی شد / عکس

ابتدا به اصل مطلب می پردازیم. زیر کاپوت چه خبر است؟ فراری موتور معروف V-12 خود را کنار گذاشت و سه موتور الکتریکی را به یک هیبریدی 3.0 لیتری V-6 چسباند. موتور 3.0 لیتری به تنهایی 900 اسب بخار قدرت تولید می کند و با موتورهای الکتریکی، کل خروجی F80 به 1184 اسب بخار می رسد. این خودرو قدرتمندترین فراری است که تاکنون ساخته شده است.

فراری F80 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تنها 2.15 ثانیه و برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت به 5.75 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت F80 حدود 350 کیلومتر بر ساعت است.

شاهکار جدید فراری 250 میلیارد تومان قیمت دارد / هایپرکار جدید پس از 11 سال معرفی شد / عکس

موتور 3.0 لیتری V-6 تقریباً شبیه به هات میله 120 درجه از ماشین اسپرت 296 و ماشین مسابقه 499P Le Mans است. مهندسان فراری زمان اشتعال و تزریق سوخت و فشار محفظه احتراق را 20 درصد در مقایسه با 296 افزایش داده اند. گیربکس 8 سرعته دوکلاچه به طور ویژه برای کنترل این تقویت اضافی کالیبره شده است و توربین های الکتریکی عملاً تاخیر را از بین می برند. با این ارتقاء، V6 با محدود کننده دینو 9200 دور در دقیقه به حداکثر سرعت 9000 دور در دقیقه می رسد.

محور جلو شامل دو موتور الکتریکی با یک اینورتر و یک سیستم خنک کننده یکپارچه است، در حالی که موتور سوم در عقب قرار دارد. دو موتور جلو، گشتاور تولید می‌کنند و می‌توانند تا ۲۱۰ کیلووات را از طریق ترمز احیاکننده به محور جلو ارسال کنند.

شاهکار جدید فراری 250 میلیارد تومان قیمت دارد / هایپرکار جدید پس از 11 سال معرفی شد / عکس

موتور الکتریکی عقب سه عملکرد اصلی را انجام می دهد: راه اندازی موتور احتراق داخلی، بازیابی انرژی و افزودن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور 80 اسب بخار به کل خروجی می افزاید و همچنین قابلیت بازیابی 70 کیلووات انرژی در حالت احیا کننده را دارد. هر سه موتور الکتریکی به یک باتری لیتیوم یونی 800 ولتی با ظرفیت کل 2.3 کیلووات ساعت متصل می شوند که در مجموع 325 اسب بخار نیرو تولید می کنند.

فراری F80 از بدنه مونوکوک نامتقارن ساخته شده از فیبر کربن و مواد کامپوزیت استفاده می کند. سقف خودرو تماما از فیبر کربن و زیربخش های جلو و عقب از آلومینیوم ساخته شده است. طراحی بدنه نامتقارن به این معنی است که صندلی راننده برخلاف صندلی ثابت مک لارن W1 قابل تنظیم است.

شاهکار جدید فراری 250 میلیارد تومان قیمت دارد / هایپرکار جدید پس از 11 سال معرفی شد / عکس

در داخل، فراری F80 دارای یک طرح سنتی دو صندلی با کابینی متمرکز بر راننده است که فراری آن را پیکربندی “1+” می نامد. صفحه کنترل به سمت راننده زاویه دارد و صندلی قابل تنظیم راننده به رنگ قرمز روشن رنگ شده است، در حالی که صندلی سرنشین ثابت و به شاسی متصل است. فراری همچنین یک فرمان جدید با طراحی D شکل در بالا و پایین برای F80 طراحی کرد که در آینده به سایر مدل های فراری راه پیدا خواهد کرد.

فلاویو مانزونی F80 را در مرکز طراحی فراری در مارانلو با الهام از گذشته طراحی کرد، مانند چراغ های جلو الهام گرفته از Daytona و قوس چرخ های عقب الهام گرفته شده از F40. فراری بیشتر نوآوری های آیرودینامیکی خود را از فرمول 1 گرفته است. تنها در جلو، دماغه نوک تیز با داکت S مشخص فراری به F80 نیروی رو به پایین 459 کیلوگرم در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت می دهد. F80 با باله فعال و دیفیوزر عظیم 71.0 اینچی، 590 کیلوگرم نیروی رو به پایین در عقب تولید می کند. این به معنای تولید مجموعا 1000 کیلوگرم نیروی رو به پایین با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت است.

شاهکار جدید فراری 250 میلیارد تومان قیمت دارد / هایپرکار جدید پس از 11 سال معرفی شد / عکس

فراری F80 دارای سه حالت مختلف رانندگی است: هیبریدی، پرفورمنس و Qualify. حالت رانندگی تمام الکتریکی مانند مک لارن W1 ندارد، اما حالت پیش‌فرض هیبریدی بازیابی انرژی و شارژ باتری را در اولویت قرار می‌دهد، در حالی که حالت عملکرد قدرت بیشتری را توزیع می‌کند. همانطور که انتظار دارید، حالت Qualification قدرت کامل F80 را آزاد می کند.

فراری همچنین فناوری جدیدی به نام Boost Optimization معرفی کرد که رانندگان می توانند در حالت های عملکردی و واجد شرایط به آن دسترسی داشته باشند. پس از انجام یک دور سریع از آهنگ مورد علاقه خود، Boost Optimization نواحی خاصی از مسیر را شناسایی می کند که می توانند قدرت اضافی (مثلاً در یک خط مستقیم) ارائه دهند و قدرت را به دلخواه توزیع می کند.

برای کاهش سرعت F80، فراری مستقیماً با Brembo همکاری کرد تا فناوری ترمز جدید CCM-R Plus را معرفی کند. ترمزهای کربنی پیشرفته از الیاف بلندتری استفاده می کنند که استحکام مکانیکی را تا 100 درصد در مقایسه با ترمزهای فیبر کربنی سنتی بهبود می بخشد. مانند Purosangue، F80 نیز دارای سیستم تعلیق فعال است. سیستم تعلیق همچنین یک پلت فرم آیرودینامیکی بسیار پایدار را تضمین می کند که برای خودرویی با چنین نیروی رو به پایین بالا ضروری است.

شاهکار جدید فراری 250 میلیارد تومان قیمت دارد / هایپرکار جدید پس از 11 سال معرفی شد / عکس

خریداران می‌توانند لاستیک‌های خود را از میشلین Pilot Sport Cup 2s و Pilot Sport Cup 2R انتخاب کنند. فراری همچنین برخی از تجهیزات ایمنی فعال مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کمک حفظ خطوط، نوربالای خودکار و غیره را ارائه می‌کند.

قیمت فراری F80 حدود 4 میلیون دلار آمریکا (معادل 250 میلیارد تومان) است. این عدد به راحتی آن را به گران ترین فراری جدید با دو برابر قیمت مک لارن W1 تبدیل می کند. تنها 799 دستگاه از فراری F80 تولید خواهد شد و تولید آن در پایان سال 2025 آغاز و تا سال 2027 ادامه خواهد داشت.

322

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *