اخبار اخبار تکنولوژی

لاستیک خودرو منبع پنهان آلودگی میکروپلاستیک‌ها

تبلیغات بنری


به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری رابو، سالانه حدود 6 میلیون تن ذره توسط میلیاردها خودرو در سراسر جهان به دلیل فرسودگی لاستیک تولید می شود. این ذرات کوچک پلاستیک که با استفاده معمولی از ماشین ها تولید می شوند، به تدریج در خاک، رودخانه ها، دریاچه ها و حتی غذای ما جمع می شوند. محققان در جنوب چین اخیراً ترکیبات شیمیایی مشتق شده از لاستیک را در اکثر نمونه های ادرار انسان کشف کردند.

این ذرات لاستیک به عنوان یکی از مهم ترین اما ناشناخته ترین منابع میکروپلاستیک شناخته می شوند و 28 درصد از میکروپلاستیک های ورودی به محیط را تشکیل می دهند. با وجود ابعاد گسترده این مشکل، ذرات لاستیک اغلب نادیده گرفته می شوند و به عنوان یک دسته جداگانه از آلودگی شناخته نمی شوند، در حالی که ویژگی های خاص آنها رویکرد متفاوتی را می طلبد.

محققان تاکید می کنند که طبقه بندی این ذرات به عنوان یک دسته خاص از آلودگی می تواند منجر به تحقیقات و سیاست های متمرکزتر برای کاهش آلودگی لاستیک شود. این اقدام همچنین می تواند به افزایش آگاهی عمومی در مورد مشکل کمک کند.

ناآگاهی در قرارداد جهانی پلاستیک

در حال حاضر نمایندگان کشورهای مختلف در کره جنوبی گرد هم آمده اند تا اولین توافقنامه جهانی برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی را پیش نویس کنند. اما با وجود نقش مهم ذرات لاستیک در تولید میکروپلاستیک، این موضوع هنوز در دستور کار این قرارداد قرار نگرفته است.

محققان معتقدند که شناخت این آلودگی به عنوان یک مشکل خاص می تواند راه حل های هدفمندتری ایجاد کند و آگاهی عمومی را افزایش دهد.

مواد شیمیایی مضر در لاستیک ها

لاستیک خودرو از مخلوط پیچیده ای از لاستیک های طبیعی و مصنوعی و صدها ماده افزودنی شیمیایی ساخته شده است. این ترکیبات می توانند پیامدهای غیرقابل پیش بینی و گسترده ای برای محیط زیست داشته باشند. به عنوان مثال، اکسید روی که حدود 0.7 درصد وزن تایر را تشکیل می دهد، با وجود افزایش دوام لاستیک، برای آبزیان بسیار سمی است و می تواند حتی در مقادیر کم به اکوسیستم آسیب برساند.

یکی دیگر از افزودنی های مضر ماده ای به نام 6PPD است که از ترک خوردن لاستیک ها جلوگیری می کند. هنگامی که این ماده در معرض هوا و آب قرار می گیرد، به ترکیبی به نام 6PPD-quinone تجزیه می شود که با کشتار گسترده ماهی در ایالات متحده مرتبط است.

افزایش آلودگی با وسایل نقلیه سنگین

مطالعات نشان می دهد که وسایل نقلیه سنگین تر، از جمله خودروهای الکتریکی با باتری های بسیار سنگین، لاستیک های خود را سریع تر می پوشند و ذرات بیشتری تولید می کنند. برخی از کارشناسان صنعت خودرو پیشنهاد می‌کنند که مالیات بر اساس وزن خودرو می‌تواند تولیدکنندگان را به طراحی خودروهای سبک‌تر و مصرف‌کنندگان را به انتخاب‌های سبزتر تشویق کند.

اقدامات لازم برای مبارزه با آلودگی لاستیک

چارچوب نظارتی مانند استاندارد آلایندگی یورو 7 در اتحادیه اروپا نقطه شروع برای کنترل آلودگی تایر در نظر گرفته می شود. اما اقدامات بیشتری مورد نیاز است، مانند نوآوری در طراحی تایر با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و ایجاد یک کمیته جهانی از کارشناسان علمی و سیاست برای هماهنگی تحقیقات و قوانین.

محققان تاکید می کنند که طبقه بندی ذرات لاستیک به عنوان یک دسته جداگانه از آلودگی می تواند گام مهمی در کاهش این تهدید زیست محیطی باشد. به گفته آنها، اقداماتی مانند اخذ مالیات بر اساس وزن خودروها و طراحی تایرهای سازگار با محیط زیست نه تنها می تواند آلودگی لاستیک ها را کاهش دهد، بلکه به پایدارتر شدن سیستم های حمل و نقل نیز کمک می کند.

انتهای پیام

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری borna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *