اخبار اخبار تکنولوژی

لانینا آمد؛ طوفان‌های شدید تا کی ادامه دارد؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، دانشمندان NOAA تا ماه می 2024 احتمال 49 درصد توسعه لانینیا را در فاصله ژوئن تا آگوست و 49 درصد احتمال توسعه آن را بین ژوئن تا اوت پیش بینی کردند. شروع لا نینا می تواند تا حدی میانگین دمای جهانی را در سال جاری کاهش دهد.

دشوار است که بدانیم آیا سال 2024 رکورد گرمای جهانی را ثبت خواهد کرد یا خیر. زیرا عواملی مانند فوران های آتشفشانی می تواند هر ساله بر آب و هوای سیاره ما تأثیر بگذارد.

دمای اقیانوس ها چه تاثیری بر دمای زمین در سال جاری خواهد داشت؟

دانشمندان در حال بررسی چگونگی تاثیر دمای اقیانوس ها بر فصل طوفان های امسال هستند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در نیمکره شمالی، دمای اقیانوس ها از ژانویه تا آوریل 1.18 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بوده است. جاش ویلیس، اقیانوس شناس در آزمایشگاه رانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت: «اگرچه ال نینو محو شده است، دمای سطح دریا و اعماق دریا هنوز در بسیاری از نقاط بالاتر از حد متوسط ​​است.

ویلیس بیان می کند که افزایش انتشار دی اکسید کربن عامل اصلی گرم شدن اقیانوس ها است. اقیانوس ها در دهه های اخیر حدود 90 درصد گرمای اضافی جو را جذب کرده اند و بیشتر این گرما در نزدیکی سطح آب ذخیره می شود.

ویلیس گفت: «اقیانوس چرخ طیار آب و هوای ما است. از آنجایی که اقیانوس بیش از دو سوم زمین را پوشانده است، دمای سطح دریا هر چه باشد، بقیه سیاره نیز از این روش پیروی می کنند.

سال های لانینا همچنین می تواند منجر به فصل هایی شود که در آن طوفان های اقیانوس اطلس فعال تر هستند. شرایط لانینا بادهای غربی را در جو نزدیک قاره آمریکا، بر فراز دریای کارائیب و اقیانوس اطلس گرمسیری تضعیف می کند، بنابراین برش باد، تغییرات ناگهانی در سرعت و جهت باد، می تواند طوفان ها را قبل از توسعه تضعیف کند. اما La Niña به طور موثر این عامل میرایی را حذف می کند و اجازه می دهد طوفان های استوایی شکل گرفته و بدون مانع تشدید شوند.

پدیده La Niña بر آب و هوای جهانی تأثیر می گذارد و الگوهای آب و هوایی عادی را مختل می کند که می تواند منجر به طوفان های شدید در برخی نقاط و خشکسالی در برخی دیگر شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *