لقب این فرمانده نظامی،«مالک اشتر» بود /نابغه عملیات والفجر ۸ را بشناسید
اخبار اخبار سیاسی

لقب این فرمانده نظامی،«مالک اشتر» بود /نابغه عملیات والفجر ۸ را بشناسید

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، امروز پنج شنبه 27 مرداد ماه سالگرد ملی شهید محمد حسن طوسی (نابغه فاو) با حضور مردم تهران در سالن همایش های بین المللی این شهر برگزار شد. برج میلاد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این گزارش قصد داریم نگاهی به زحمات و رشادت های این شهید والامقام در دوران هشت سال دفاع مقدس به ویژه عملیات «فجر 8» بیندازیم.

سردار شهید محمد حسن طوسی که دو برادرش نیز در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند در سال 1337 در روستای توسکلا از توابع شهرستان ناکا دیده به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به نیکا رفت. نیکا تا سوم راهنمایی در مدرسه راهنمایی فردوسی تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل به ساری رفت.

از ویژگی های بارز سردار شهید طوسی علاوه بر شجاعت، هوش و ذکاوت، خلوص نیت وی است که با خواندن وصیت نامه وی می توان به آن پی برد. شهادتی باطنی که بخشی از آن این است: «انقلاب اسلامی ما در زمانی به وقوع پیوست که به جرأت می‌توان گفت که همه اسلام با همه شرک و کفر مواجه شد و پیروزی انقلاب موجب رنسانس اسلام در تمام جهان شد. ” شکست او منجر به شکست اسلام شد و از این رو همه باید دست در دست هم در مسیر مستقیم حرکت کرده و از امام پیروی کنیم.

مواجهه محمد حسن با روحانیون افراطی از سال سوم دبیرستان آغاز شد. پس از مدتی دیگر علاقه ای به ادامه تحصیل در مدرسه نداشت. برای ترک تحصیل بهانه های مختلفی از جمله کمک به خانواده و… می آورد; اما بعدها مشخص شد که دلیل آن همکاری با انقلابیون علیه رژیم طاغوت و ترس از دستگیری بوده است.

نگاهی به زندگی دینی و سیاسی شهید طوسی

او در همان زمان ازدواج کرد و مدت زیادی از ازدواجش نگذشته بود که زمان سربازی او فرا رسید. گفت: من به ظالم خدمت نمی کنم; اما در نهایت مجبور شد به خدمت سربازی زیر نظر ژاندارمری اعزام شود. چند روز پس از اعزام به خانه، به خانه برگشت و گفت من گفته ام به ظالم خدمت نمی کنم.

شهید طوسی از ابتدای جوانی در کنار فراگیری معارف اسلامی و دینی، علاقه زیادی به ارتقای سطح بینش سیاسی خود داشت و به همین دلیل در هیئت های مذهبی قبل از انقلاب حضور مؤثر و تعیین کننده ای داشت.

با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام راحل (رضی الله عنه)، ایشان و تعداد اندکی از انقلابیون فعالیت ها و مبارزات سیاسی گسترده ای را در سطح منطقه آغاز کردند و این فعالیت های سیاسی تا پاییز ادامه داشت. از دولت شاهنشاهی

بر اساس اسناد موجود در گنجینه حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران؛ سردار طوسی پس از پیروزی انقلاب برای حفظ دستاوردهای انقلاب ابتدا به عضویت کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نیکا درآمد و سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری مشغول به کار شد.

ضمناً با اوج گیری مبارزات ضد انقلاب در گنبد به این شهر اعزام شد. پس از صلح در این شهر به کردستان رفت. در آنجا با احمد میتوسلیان آشنا شد و در سال 1359 فرمانده عملیات سپاه ساری شد. در همان زمان فرماندهی «گروه شهید» را در سپاه ساری پذیرفت و در برقراری امنیت در جنگل های آمل، سوادکوه، ساری، گرگان و جنگل های گیلان رشادت وصف ناپذیری از خود نشان داد.

ضمناً به دلیل شایستگی به سمت رهبری برنامه ریزی و عملیات سپاه ناحیه سوم – گیلان و مازندران منصوب شد. ضمناً در زمستان 1360 پس از پایان اغتشاشات ضد انقلاب در آمل، به «تیپ سی و یکم عاشورا» اعزام شد.

در معاونت اطلاعات و عملیات تیپ 31 به همراه دوست قدیمی خود شهید حسین اکبری دنجسرکی برای شناسایی او بارها بر دل دشمن زد. در این مرحله افق جدیدی پیش روی او گشوده شد و با شهید حسن باقری آشنا شد. آشنایی محمد حسن طوسی و شهید حسن باقری به حدی نزدیک شد که چندین بار در جلسات مختلف با هم بودند.

پس از شرکت در عملیات فتح المبین و بیت المقدس در سال 1361 به مازندران بازگشت و جانشین حضرت ابوالفضل (علیه السلام) شد که مأموریت اعزام نیروهای رزمنده و پشتیبانی از آنان را به عهده داشت. جبهه های مازندران

در سال 1362 به «ارتش کربلای 25» پیوست و معاون اطلاعات و عملیات این ارتش شد. محمد حسن طوسی همچنین شاهد «عملیات طلوع 6» بود. در این عملیات برادرش محمد ابراهیم طوسی به شهادت رسید. زمانی که شهید مرشیدی از محمد حسن طوسی خواست تا اجازه بازگشت جنازه محمد ابراهیم را بدهد، محمد حسن طوسی یا به همه شهدا یا هیچ یک پاسخ داد که 13 سال بعد جنازه محمد ابراهیم طوسی پیدا شد.

پس از عملیات الفجر 6 در عملیات قدس 1 و 2 و سایر عملیات های آفندی شرکت کرد. اوج تلاش های محمد حسن طوسی را می توان در «عملیات طلوع 8» دید.

شهید طوسی در سال 64 بر اساس دستور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دلیل نیاز به اطلاعات و عملیات رزمی در 6 منطقه مرزی کشور عملیات شناسایی انجام داد.

خاطرات زیادی از سردار طوسی در رفتار و شخصیت او در خانواده، وفاداری به بسیج، مهربانی، صمیمیت در جمع دوستان، تعهد به احترام پدر و مادر و اطرافیان، همسر و فرزندانش وجود دارد. و کمک به خانواده در کارهای کشاورزی و دامداری.

لقب این رهبر نظامی بود

رزمندگان و مردم. مسئولیت و نقش سردار دلاور هم نوع خود به عنوان معاون و مسئول عملیات رسانه ای لشکر ویژه 25 کربلا، سرلوحه همه فعالیت های ستادی سردار طوسی در حفظ نظام جمهوری اسلامی است.

عملیات «فجر 8» با محوریت لشکر 25 ویژه کربلا و با مدیریت سردار طوسی به عنوان مسئول اطلاعات این عملیات، یکی از بزرگترین و مهم ترین عملیات ها در تاریخ ایران و عراق محسوب می شود. جنگ. عملیاتی که حماسه رزمندگان اسلام را به وجود آورد، ضربه مهلکی به توان رزمی و نظامی دشمن وارد کرد.

سردار طوسی در خاطرات خود به شرح و روایت عملیات «شگفت انگیز» و «غرور آفرین» «فجر 8» تمرکز لشکر ویژه 25 کربلا می پردازد که شاهد صحنه ها و لحظات سخت بسیاری و راهپیمایی هفتاد و هشتم آن بود. نبردهای روزانه با شجاعت غواصان و نیروها، نبرد این ارتش قدرتمند با موفقیت به پایان رسید.

شهید طوسی بار سنگینی را در این نبرد حماسی به دوش کشید که در راه این پیروزی بزرگ، جواهرات گرانبهایی را فدا کرد و به پاس قدردانی از این نقش بزرگ، مفتخر به نصب پرچم سبز متبرکه شد. حرم مطهر علی تحویل ابن موسی الرضا علیه السلام به سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر ویژه 25 کربلا بر سر تاج گل های مسجد الفاو.

رهبری که نابغه آل فاو بود

عملیات والفجر 8 در 30 بهمن 1364 آغاز شد و با خلق حماسه ای تاریخی که در سطح دانش نظامی نوین غیرممکن به نظر می رسید، با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه مواج اروند و فتح الفاو پایان یافت. فتح الفاو از نظر سیاسی و استراتژیک بسیار مهم بود و موازنه نظامی در جنگ ایران و عراق را به نفع ایران تغییر داد.

این سردار شهید عملیات والفجر هشت را «الهی» توصیف می کنند و در روایت او آمده است: در این 6 ماهی که در منطقه بودیم و کار می کردیم، امدادهای نامرئی زیادی را شاهد بودیم. بچه ها کاوش می کردند و دشمن می درخشید و آنها را تماشا می کرد و تیراندازی می کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. ما از هیچ تیپ و ارتشی اسیر نگرفتیم. به فضل الهی کشف به راحتی انجام شد و دشمن تا زمان عملیات غافل ماند و این منطقه را منطقه دست چهارم دانست. او حتی یک سری تاسیسات توپخانه و تانک را حذف کرد زیرا احساس می کرد این منطقه عملیاتی نمی شود. یکی دیگر از کمک های نامرئی که شاهد آن بودیم آمدن ابر و باران در شب عملیات بود. باید همه امکانات را به منطقه می آوردیم. می ترسیدیم دشمن بداند ما این همه امکانات را وارد منطقه کرده ایم. شب شفاف بود. صبح دیدیم که هوا کاملا ابری شده و باران پشت سرش می بارید. آنچه در این عملیات مهم است روحیه بالای نیروها است که باعث شد در این عملیات موفق شویم. خدا از ما نمی خواهد که خوب بجنگیم، خوب بجنگیم، دشمنان زیادی را بکشیم و اسیران زیادی بگیریم. اول اینکه خدا از ما می خواهد که وظیفه خود را انجام دهیم و از قدرتی که در درون ماست و در توان خودمان است استفاده کنیم.

در عملیات فجر 8 و ادامه آن برای هزارمین بار مجروح شد و به کما رفت.

پس از این عملیات «عملیات کربلای 1» که همان آزادسازی مهران است، محمد حسن طوسی همچنان خاطرات خوشی دارد. شرکت در «عملیات کربلای 4» و سپس «عملیات کربلای 5» که سخت ترین عملیات در جنگ هشت ساله عراق و ایران نامیده شد، عملیاتی بود که محمد حسن طوسی به عنوان نیروهای اطلاعاتی و نظامی در آن ایفای نقش کرد. . فرمانده عملیات لشکر ویژه 25 کربلا.

سردار شهید طوسی که از فرماندهان متواضع دوران دفاع مقدس بود در بین همرزمانش ملقب به مالک اشتر از جبهه های ایران شد. از خانواده این سردار شهید دو برادر به نام های محمد حسین و محمد ابراهیم نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در فروردین 1366 مجدداً به شلمچه رفت و در حالی که جانشین فرمانده لشکر 25 کربلا بود، در 29 فروردین 1366 در سن 29 سالگی در دشت شلمچه با پیکری خسته و مجروح به شهادت رسید. جراحت. وی مورد اصابت ترکش کالیبر “خمبره 60” قرار گرفت.

27218

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *