اخبار اخبار سیاسی

ماجرای تماس تلفنی لاریجانی با شمخانی درباره برجام در حضور زاکانی /همه مسئولان نظام در جریان سند برجام بودند

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، علی رضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای گذشته در میزگرد سیاسی خود درباره سد وسیما گفت:حلقه ای متشکل از سه نفر آقایان لاریجانی، ظریف و روحانی تشکیل شداین دایره آنقدر تنگ بود که آقای ولایتی به آن اعتراض کرد. حتی سند برنامه جامع اقدام مشترک را به آقای ولایتی که یکی از آنها بود نشان نداد. می خواهی به من یک بازیگر نشان بدهند؟ در نهایت این راز را حفظ کردند و به کسی اجازه ورود ندادند. »

وی همچنین مدعی شد که شمخانی به وی گفته است که از مفاد سند برجام اطلاعی ندارد. اما زاکانی از آن فراتر رفت و گفت: من از رهبر پرسیدم، آقای هگازی هم حضور داشت، گفتم: آقا ما از این سند فعلی احساس خطر می کنیم، ایشان فرمودند: چه برسد به من این اظهارات به سرعت توسط سایت نزدیک به شمخانی و ظریف تکذیب شد و ویدئوی اظهارات ولایتی که توافق هسته ای را خواست نظام می دانست و صحبت های قدیمی روحانی در مورد مذاکره را تکذیب کرد. ادعاها

دفتر مقام معظم رهبری هم در آستانه است چند نقل غیر مستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان او با صدور اطلاعیه ای تایید کرد؛ وی افزود: در روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری یا اعضای ستاد کل و افراد وابسته به آنها در مورد رهبر انقلاب اسلامی یا مسئولان دفتر معظم له اظهارات ناقص یا نادرست داشته اند. رهبر معظم انقلاب اسلامی که بر اساس برداشت‌های شخصی و دریافت‌های شفاهی از بیانات ایشان یا مسئولان دفتر رهبری است، هیچ مبنایی بر حقیقت و شهادت ندارند و انتظار می‌رود همگان به این موضوع توجه داشته باشند و از خودداری کنند. تکرار کردنش.»

در این رابطه، غلامرضا نوری قزلجا نماینده بستان آباد در مجلس دوازدهم و مجلس نهم وی همچنین در روند بررسی برجام حضور داشت و شرکت کرد و دیروز مهمان کافه خبر خبرگزاری الخبرآنلاین بود و درباره روند بررسی برجام در آن مقطع صحبت کرد.

بخشی از این گفت و گو را در زیر می خوانید که مشروح آن به زودی منتشر می شود.

************

*آقای نوری قزلجا در روزهای اخیر خبرهای زیادی از برنامه جامع اقدام مشترک شنیده شد و شما در مجلس نهم حضور داشتید. درباره روز بررسی برنامه جامع اقدام مشترک در دادگاه و تشکیل کمیته ویژه توضیح می دهید.

اما این سند با همه فراز و نشیب هایش سند محکمی برای تنظیم روابط خارجی ماست و تا کنون منتقدانی که قرار گرفته اند نتوانسته اند سندی برای جایگزینی آن ارائه کنند. این سند در شرایط فعلی معتبر و مشمول اجماع ملی است.

یکی از وظایف اصلی این سند در همان زمان اجرا شد و به کمک این سند توانستیم از اصل هفتم منشور ملل متحد خارج شویم که دستاورد بزرگی است. همه ما از سرنوشت کشورهایی که مشمول اصل هفتم منشور بین المللی بودند آگاه هستیم.

کمیته ویژه بیش از 200 ساعت جلسه در مورد برنامه جامع اقدام مشترک برگزار کرد

اما اینکه چگونه این سند مراحل قانونی خود را در کشور طی کرد، این روزها بحث های زیادی در مورد آن در کشور مطرح است. زمانی که این توافق به مجلس نهم رسید و با توجه به حساسیت های مربوط به آن، کمیته مشترک ویژه ای تشکیل شد و اکثریت در آن کمیته با مخالفان توافق هسته ای بودند، بنابراین آقای زاکانی به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد. هرچند در این کمیته حامیان موثر برجام مانند آقایان مدشکیان، تاجردون، بروجردی، حکات پور و منصوری آرانی وجود دارند.

بر اساس اسنادی که اکنون در پارلمان موجود است، کمیته مشترک بیش از 200 ساعت جلسه در مورد برجام برگزار کرد و از همه کسانی که معتقد بود اطلاعاتی در مورد این موضوع دارند و دیدگاه‌هایشان تأثیرگذار بود، از اکثر مقامات گرفته تا آمانو، مدیرکل آژانس، و پخش دعوت کرد. بخش هایی از آن در تلویزیون

حاصل آن جلسات، پیشنهاد 9 ماده ای بود که شرایط اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط کشورمان است تا به تصویب مجلس برسد. این موضوع علاوه بر کمیته مشترک به کمیته تخصصی نیز ارجاع و نظرات آن نیز اخذ شد. این پیشنهاد 9 ماده ای مورد استعلام سایر مراجع ذیصلاح کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت.

لاریجانی با حضور زاکانی و زارعی با شمخانی تماس گرفت

یادم هست یک بار گفتند باید یک سری اصلاحات جزئی انجام شود و این پیشنهادها رسماً منتشر شد و توسط نمایندگانی از جمله آقای سبحانی نیا به مجلس ارائه شد و تصویب شد. یعنی هر آنچه که اجماع و توافق برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بود از نمایندگان گرفته شد و به تصویب مجلس رسید.

در روز بررسی برنامه جامع اقدام مشترک که از صبح اول وقت آغاز شد، در اواسط جلسه، برخی از نمایندگان مجلس نهم از جمله مرحوم زارعی و آقای زاکانی اعتراض کردند و نظر ایشان را زیر سوال بردند. شورای عالی امنیت ملی، چه این شورا گرفته شده باشد یا نه.

آقای لاریجانی برای بررسی دقیق این موضوع در آنجا و شکی در آن نیست، به اتاق دروازه ورودی سالن آمدند و مرحوم زارعی و آقای زارعی آمدند و با آقای شمخانی دبیر وقت صحبت کردند. دولت شورای عالی امنیت ملی از طریق تلفن همراه آقای جلالی تماس گرفتند.

من هم به عنوان ناظر این گفتگو در آنجا حضور داشتم و آقای لاریجانی به آقای شمخانی گفتند که; وی افزود: برخی از دوستان ناراضی هستند و تردید دارند که آیا نظر شورای عالی امنیت ملی در خصوص این 9 ماده که برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در حال بررسی است، لحاظ شده است یا خیر. آقای شمخانی به صراحت گفته است که; بله، این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بررسی شده است و نظر ما همان است که به شما اعلام کردیم.

آنجا هم گفتند آن چند ریز ریز که آنجا بود از طرف نمایندگان پیشنهاد شده و اصلاح می شود. نمایندگان به وضوح به اجماع رسیدند که برجام دیدگاه کل نظام است و وقتی به اتاق برگشتیم، برجام رای گیری و تصویب شد. به تایید شورای نگهبان هم رسید و در مسیر اجرایی کشور قرار گرفت.

سید و سیما انیمیشنی 20 دقیقه ای در مورد تایید برجام ساختند

چند روز بعد از تصویب برجام، اواخر شب متوجه کاریکاتوری در یک شبکه رادیویی شدم که می‌گفت غذا در 10 دقیقه آماده می‌شود، بچه در 12 دقیقه می‌خوابد و برجام در 20 دقیقه تأیید می‌شود. . متأسفانه این بحث 20 دقیقه ای صدا و سیما به عنوان رسانه ملی باید منعکس کننده خواست نظام باشد.

جالب اینکه یک هفته بعد رئیس سید و سیما به جلسه فراکسیون رهروان مجلس آمدند و من به او اعتراض کردم. قبول کرد که اشتباه بوده و غرامت می خواهد، اما جبران نشد.

همه مدیران سیستم از این سند آگاه بودند

* آقای زاکانی مدعی عدم اطلاع آقای شمخانی و ولایتی از برجام است.

البته خود بزرگواران باید این را روشن کنند، اما با توجه به آنچه شاهد بودیم، حاکی از آن است که نه تنها این آقایان، بلکه همه مسئولان نظام از این سند اطلاع داشتند.

* دفتر رهبری گزارشی مبنی بر برخی اظهارات غیرمستند رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان صادر کرد به نظر شما مخاطب این ابلاغیه کیست؟

زمانی شخصی برای کسب رای و برهم زدن آرامش جامعه کار مهمی را زیر سوال برد که نه تنها رهبری بلکه همه دوستداران رژیم از این موضوع ناراحت شدند و نخواستند. برای اینکه این اتفاق بیفتد.

وقتی کار مهمی با اجماع ملی پیش می‌رود، یک نفر می‌خواهد موضع انتقادی بگیرد و تمام ساختارها را زیر سوال ببرد تا بتواند رای بیاورد یا مقامی به دست بیاورد، مورد انتقاد همه قرار می‌گیرد.

برخی از مقامات دیپلماتیک مایل به مذاکره بودند، اما از تندروها می ترسیدند

* گفته می شود از ابتدای دولت آقای رئیسی اختیارات کاملی برای مذاکره برای رفع تحریم ها داشت به نظر شما چه موانعی وجود داشت که او را به مذاکره باز داشت؟

آقای رئیسی این قدرت را داشت حتی بیشتر از دولت های گذشته و من این را آگاهانه می گویم. اما آنچه از اظهارات مسئولان دیپلماسی کشور شنیدم که چرا این مسیر ضعیف را در پیش گرفتند و به سمت مذاکرات غیرمستقیم و مخرب رفتند، این بود که احساس کردند مجبورند با جدیت به کار خود ادامه دهند، زیرا به شدت مخالف برجام و مذاکرات بودند. .

دوم اینکه آنقدر زودتر از برجام و مذاکرات صحبت کرده بودند که از افکار عمومی می ترسیدند و سوم اینکه آنقدر از تحرکات افراطی می ترسیدند و این ترس بسیار مؤثر بود.

*ایشان می خواست اما نتوانست؟

بله، من مستقیماً با خود شهید اصلی صحبت نکردم، البته در هواپیما فرصت داشتیم که دقایقی صحبت کنیم، اما آنها اظهار نظر صریح مبنی بر اینکه مشتاق مذاکره یا مخالفت هستند، نکردند، بلکه با دیگران صحبت کردند. دوستان دیپلماتیک من با آنها صحبت کردم و مشخص بود که برخی از این افراد مشتاق و تمایل به مذاکره داشتند، اما آنها از جنبش افراطی که از آنها حمایت می کرد می ترسیدند.

27215

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *