اخبار اخبار فرهنگی

ماجرای «مبارک و خاتون پرده نشین» چیست؟/نمایش آیینی متخصص می‌خواهد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، علی تربی کارگردان نمایش مبارک و خاتون پردانشین با ابراز خرسندی از روی صحنه بردن متنی از داود فتحعلی بیجی در گفتگو با خبرنگار مهر از ماجرای این نمایش گفت: نمایشنامه: استاد فتحعلی بیجی با نگاهی به داستان زن پارسا نوشته عطار النیشابوری این نمایشنامه را خلق کرده و اجرای او برای من و گروهم تجربه ارزشمندی است.

این کارگردان درباره علاقه خود به نمایش سیاه و اجرای آیینی سنتی توضیح داد: من اغلب در این نوع نمایش ها کار می کنم و خیلی دوستشان دارم چون شادی و طراوت خاص خود را دارند. از ابتدای آشنایی ام با تئاتر، آثار استادم حسین ربیعی که از بازیگران مطرح ایران است را تماشا می کردم و وقتی دیدم مردم با این نوع نمایش ارتباط بسیار خوبی دارند و آن برایشان جذاب است، کم کم به کارها گرایش پیدا کردم و به طنز هم علاقه مند شدم و توانستم در این مسیر پیشرفت کنم و خلاقیت بیشتری داشته باشم.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه در کارگردانی سریال مبارک و خاتون پردانشین سعی کرده به اصول دیرینه آیین ها و نمایش های سنتی وفادار بماند، تصریح کرد: تلاش من این بود که حتی زمانی که بینندگان قدیمی سیاه بازی و تخت حوضی بودند. نمایش ها می توانستند از تماشای این نمایش لذت ببرند و مخاطبان نسل امروز با آن به عنوان یک نمایش ایرانی ارتباط برقرار کنند. در واقع سعی کردم کمدی سنتی قدیمی را مدرن کنم و روی صحنه بیاورم.

ترابی با اشاره به اینکه نمایش های آیینی سنتی دارای بازیگران حرفه ای هستند، افزود: هر بازیگری نمی تواند به راحتی در نمایش های ایرانی و تخت هزاری بازی کند و با مخاطب ارتباط برقرار کند زیرا بازی در این آثار بسیار سخت است. به همین دلیل انتخاب بازیگر برای سریال «مبارک و خاتون پرآفرینش» بسیار سخت بود و خدا را شکر می کنم که بازیگران جوان و پیشکسوت با استعداد دور هم جمع شدند و تجربه اجرای این نمایش ها را دارند. بازیگران به خوبی از عهده نقش ها برآمدند و آنچه در ذهنم بود به بهترین شکل روی صحنه آمد.

الترابی که اولین جایزه بازیگری خود را برای نقش سیاه از مرحوم عزت الله تسمامی دریافت کرده است، گفت: وی علاوه بر کارگردانی، در نمایش مبارک و خاتون برداشین نیز نقش سیاه را بازی می کند. همزمانی بازیگری و کارگردانی: بازیگری و کارگردانی در عین حال که کار سختی است مزایا و چالش های خاص خود را دارد و فقط مراقبت و عشق می تواند این سختی را کم کند.

این هنرمند ادامه داد: ورود به عرصه تئاتر ایران به طور کلی نگاه انسان را به زندگی عادی تغییر می دهد. حقیقت این است که فردی که وارد می شود برای پیشرفت چه در عرصه بازیگری و چه در زمینه کارگردانی باید علاقه بسیار خاصی به این رشته داشته باشد. مشکل بزرگ دیگر این است که هنرمند نمی تواند تئاتر را به عنوان یک شغل ببیند و مدام از آن زندگی کند. حمایت خاصی از هنرمندان تئاتر نمی شود، اما با ورود به این وادی، خروج و خروج بسیار سخت است.

ترابی در پایان درباره موسیقی اجرای «مبارک و خاتون برادا نشین» نیز توضیح داد: سازهایی که در گروه موسیقی به کار بردیم، سازهای کوبه ای، ویولن و تنبور است که همیشه در اجراهای آیینی سنتی به ویژه در کنسرت ها رایج است. از سبک بازی سیاه استفاده می شود، اما بسته به اجرا، در قسمت هایی از نمایش، بیشتر از موسیقی مدرن مربوط به شهرهای مختلف ایران استفاده کردیم.

نمایش «زنی شاد و محجبه» نوشته داود فتحعلی بیجی به کارگردانی علی ترابی و تهیه کنندگی امیرحسین الشفیعی از 31 خرداد 1303 ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج به نمایش در می آید.

22057

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *