نیلوفر مولایی: سخنان محمدمهدی میرباقیپدرخوانده جبهه پایداری 42 هزار نفر در جنگ فلسطین و اسرائیل کشته شدند“، با انتقادات فراوانی همراه بود به همین دلیل. محسن گورویاناستاد حوزه علمیه با اشاره به تفکر نظریه پردازان جنگ به خبرگزاری رابو گفت: اگر این گونه افکار انحرافی را به نام خدا و قرآن و رسول در جامعه گسترش دهیم دچار توهم می شویم. و نظریه پردازی ساختگی، اما نتیجه نگرانی عمومی نیست.»
در این رابطه، احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده تهران در مجلس دهم وی همچنین با اشاره به این موضوع در گفت و گو با – گفت: به نظر من این دیدگاه انحرافی است که تفاوت چندانی با نگاه آخرالزمانی یهودیان ندارد پر از جنگ شوند و همه کشته شوند و جز خودشان رها نشوند، اما این نوع مهدیه در دین ما ذکر نشده است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم جامعه را بر اساس میل خود اداره کنیم و بگوییم هرکس را دوست نداریم شر است و باید برود و بگوییم کسانی که دوستشان داریم باید بیایند و همراه با آن یک سری رفتارهای مفسده در مسائل اقتصادی و سیاسی. حکمش صحیح نیست که چه کسی پاک و چه کسی نجس است، این اشتباه است که باور کنیم ملت میراث پدری ماست و کسانی که مانند ما فکر نمی کنند باید از خوردن نان منزوی شوند.
مشروح گفتگو با احمد مزنی فعال سیاسی اصلاح طلب را بخوانید؛
*******
*آقای المزنی! این روزها دوباره بحث تئوریزه جنگ توسط تندروها مطرح شده است. تحلیل شما از اندیشه و خط فکری تندروها و نزدیکان آقای میرباقری چیست؟
به غیر از افرادی که نام بردم، می خواهم نکته ای را در مورد مسائل آخرالزمان و مهدویت عرض کنم. در همه ادیان و مذاهب، ما وعده آخرالزمان و شاهد نهایی ظهور و کمال خداوند را داریم. زمین با عدالت
این عقیده در اسلام در مذاهب و مذاهب اهل سنت و در مکتب امامیه نیز وجود دارد، با این تفاوت که در مکتب امامیه حجت خدا و امام معصوم در حال حاضر و غایب وجود دارد که قیام کن در روز قیامت پایان زمان. او از نوادگان پیامبر (ص) و امام مهدی (عج) و فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) فردی شناخته شده است.
هرکسی می تواند نظر خود را در مورد انتظارات و محدودیت ها داشته باشد، اما…
اما تا آنجا که من می دانم بیشتر احادیثی که از پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) به ما رسیده است مربوط به بحث مهدیه است. کثرت روایات قابل توجه است که حکایت از اهمیت موضوع دارد. اما در میان این سنت ها سنت های جعلی و اسرائیلی فراوانی وجود دارد. مسئله آخرالزمان و انتظار ظهور یکی از مسائل مهمی است که برای آن باید در تشخیص احادیث صحیح از دروغ تجربه داشته باشیم که امری بسیار دشوار است و مستلزم اهتمام به احادیث جعلی است. مطرح شده است.
از سوی دیگر، نوع نگاه به این موضوع می تواند آزاد باشد و هر فردی بتواند برداشت خود را از انتظارات و محدودیت های نظری داشته باشد. اما وقتی قرار است سرنوشت یک ملت و پیروان یک دین را به یک نظریه ربط دهیم، حق نداریم قرائت خود را به همه تحمیل کنیم. یکی از تئوری هایی که اکنون بر بشریت تحمیل شده، نظریه افراطی صهیونیست هاست. کسانی که می گویند شرایط باید به گونه ای باشد که یهودی بتواند بر جهان مسلط شود.
دیدگاه آخرالزمانی معتقد است که ما باعث تجلی می شویم نه اینکه منتظر آن باشیم
از سوی دیگر، این دیدگاه آخرالزمانی است که معتقد است باید همه برنامههای دینی، سیاسی، اقتصادی و غیره جامعه ایرانی و مسلمان را به گونهای تعدیل کنیم که ما عامل ظهور باشیم، نه منتظر ظهور. . یعنی کاری برای تعجیل در ظهور امام زمان (علیه السلام). این تفکر مربوط به صلح، تعامل و دعوت به خیر نیست. تفکری است که با جنگ و خونریزی پیوند خورده است و نمونه آن را در اظهارات یکی از آقایان دیدیم که متأسفانه آن را به مقامات ارشد نظام به ویژه بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت می دهد.
این شخص به جای اینکه سخنان خود را بگوید، ادعا می کند که این سخنان امام است که مرگبارترین مقدمه قیامت می داند.
امام (رضی الله عنه) هرگز درگیر دیدگاه های افراطی نبود
*یعنی جمله ای که در مورد امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند از او نیست و اعتباری ندارد؟
به طور مطلق و برای همیشه. ممکن است امام در شرایطی بگویند که اگر ما برای ارزش بین آنها ایستادگی کنیم ارزش دارد فداکاری کنیم، اما در زندگی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) وقتی صحبت از صلح و جنگ و روابط با کشورهای همسایه می شود. و دنیا را به متخصصان بسپارید.
امام اساساً معتقد بودند که شورای قانونگذاری می تواند در مورد مسائل کشور تصمیم گیری کند و اگر نظری داشته باشد، نظر عرف است که نیازی به رجوع به پیام کار نیست. زمانی که عده ای برای جنگ با اسرائیل به شام رفتند و قصد داشتند به لبنان بروند، امام (رضی الله عنه) آنها را فرستاد و فرمود راه بیت المقدس از کربلا می گذرد و این راه درستی نیست. نظر ایشان این بود که مردم هر منطقه باید مجهز باشند و از وطن و دین خود دفاع کنند. آنها مانند حزب الله لبنان و حماس در غزه از خود دفاع می کنند و ما تا جایی که می توانیم به آنها کمک می کنیم.
امام (رضی الله عنه) هرگز درگیر دیدگاه های افراطی نبود. اگر آنها می خواستند دیدگاه افراطی داشته باشند، باید سازمان های تروریستی را که علیه شاه می جنگیدند تأیید می کردند. او یکی از ضعیف ترین انقلاب های تاریخ را رهبری کرد. جمعیت زیادی با کمترین شهید چیره شدند و با منطق و با صدور اعلامیه و بخشنامه شاه را بیرون کردند. او با آموزش مردم، رژیم شاهنشاهی را سرنگون کرد و جمهوری اسلامی را تأسیس کرد.
رئیس جمهور داشتیم که می خواست برای امام زمان فرودگاهی بسازد
*آقای المزنی! تا چه اندازه بین این نوع نگاه حاد و مجمع الحجتیه رابطه وجود دارد؟
جایز نیست کسی را به چیزی و در هر جایی نسبت دهند. انجمن حجتیه نهادی بود با سابقه روشن. لزوماً نمی توان گفت که این همان انجمن معتبر است. اساس و مبنایی که انجمن حجه بر آن تأسیس شد، انحراف ذهن جامعه از مسائل اساسی به سمت مسائل فرعی است، سپس ایشان فرمودند که طبق روایات باید منتظر باشیم تا دنیا پر از ظلم شود تا امام زمین. (علیه السلام) می آید. زمان را نشان می دهد.
من قاطعانه نمی گویم این تفکر موجود ادامه همان انجمن الحاجیه است و نمی توانم آن را به آنها نسبت بدهم، اما رئیس جمهوری داشتیم که از بالاترین مقامات کشور درخواست بودجه برای ساخت فرودگاه اختصاصی بین امام(ره) کرد. (رضی الله عنه) و فرودگاه جمکران مبادا امام در ترافیک گیر کند که … پایبندی زمان (عج).
این تفکر انحرافی وجود دارد که خود را دلیل بر ظاهر می داند نه توقع ظهور! همان تفکری که در زمان صفویه وجود داشت و می گفتند بعد از این شاه امام زمان (عج) ظهور می کند، اما نتیجه این شد که تاج شاه را بر سر محمود افغانی گذاشتند. . تا جایی که من می دانم تایید می کنم که این موضوع ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. بر اساس اندیشه امام، جمهوری اسلامی دارای قانون اساسی است که سازوکار اداره کشور در آن مشخص شده است.
این دیدگاه کج تفاوت چندانی با دیدگاه آخرالزمانی یهودیان ندارد
*این یعنی شما فکر می کنید دیدگاه آنها کج است؟
من معتقدم این همان دیدگاه انحرافی است که تفاوت چندانی با دیدگاه آخرالزمانی یهودیان ندارد. در دیدگاه افراطی آنها معتقدند که جهان باید پر از جنگ شود، همه باید کشته شوند و تنها خودشان باید پشت سر بگذارند. اما این نوع مهدیه در دین ما ذکر نشده است. در روایات آمده است که با نزدیک شدن به ظهور، عقل ها کامل می شود، مردم به سوی حق و عدالت روی می آورند و امام زمان علیه السلام بر افرادی که حق را درک کرده و آماده پذیرش حق و عدالت هستند، ظهور می کند.
طبیعتاً همان طور که پیامبر(ص) در مقابل موانع هدایت مردم ایستاد، امام زمان(عج) نیز جنگ های دفاعی خواهند داشت. اما چه عقلی قبول می کند که دریای خون ریخته شود تا امام ظهور کند؟ اسلام در کجای این جایگاه قرار می گیرد؟ با وجود اینکه مخالف مناظره هایی هستم که به شیوه فعلی انجام می شود، اما حاضرم با آقای میرباقری و هرکسی که در این فضا فکر می کند در هر رسانه ای به ویژه رسانه ملی گفت و گو کنم و به صراحت می گویم که این تفکر انحرافی با اندیشه امام و رهبری و قانون اساسی و مهدویت با هم سازگاری ندارد و قرائتی برای انتظارات و مهدویت و نظام اسلامی نیست.
این اشتباه است که باور کنیم وطن میراث پدری ماست
*آقای میر باقری در خصوص تهذیب در دین نیز فرمودند ما قبلاً در مسائل سیاسی شاهد تطهیر بوده ایم اما به نظر می رسد به مسائل دینی هم کشیده شده است. نظر شما در مورد این چیست؟
این تعبیر، استفاده نادرست قرآن از نظریات خودشان است که سابقه دارند. مثلاً روی شعار سازمان مجاهدین خلق، آیه «ان الله مجاهدین را بر پیروزمندان عنایت فرماید» نوشته شده است، اما اصول آنها گزینشی و آمیخته ای از مارکسیسم، قرآن و نهج البلاغه است. این یک امر معنوی است که هدف خداوند تطهیر است و آیه «اللَّهُمْ یَجْرَجَ اللَّهَ الْمُسُّئِرٌ مِنَ الْمُحْسَنِ» بدی را از خوب جدا می کند.
این درست نیست که بخواهیم بر اساس هوا و هوس خود جامعه را اداره کنیم، بگوییم هرکس را دوست نداریم شر است و باید برود، بگوییم هر که دوست داریم بیاید و گروهی مفسد بر او حکومت کنند. رفتار در مسائل اقتصادی و سیاسی. خدا تعیین می کند که چه کسی پاک و چه کسی نجس است. این اشتباه است که باور کنیم ملت میراث پدر ماست و کسانی که مانند ما فکر نمی کنند باید از نان خوردن دور شوند.
این حرف ها حرف خوبی نیست و ربطی به تطهیر دین که کار خدا و رسول خداست ندارد. به نوعی سوء استفاده از آیات الهی و نظریه پردازی اندیشه ها را تطهیر می نامند.
رهبری وارد این درگیری ها نمی شود
*آقای المزنی! این نوع تفکر در مسائل منطقه گاهی بر رهبری ارجحیت دارد و حتی بعد از شهادت آقای هنیه ماجرای جنگ با اسرائیل را مطرح کردند. حتی برخی از سیاسیون می گویند هدف از جمله رهبری در نماز جمعه پیروزی همین تفکر بوده است. نظر شما چیست؟
هر ایده ای طرفدارانی دارد و ما نمی توانیم صاحبان هر ایده را حذف کنیم. در بحث گفت و گوی ملی که از مجلس دهم پیگیری کردم و اخیراً اولین جلسه را با حضور دکتر عارف برگزار کردیم، تاکید شد که صاحب هیچ ایده و حرکتی را نمی توان حذف کرد.
اداره کشور نمی تواند بر اساس یک ایدئولوژی خاص باشد، بلکه بر اساس قانون اساسی اگر جنگ و صلح باشد، شورای عالی امنیت ملی بر اساس کار کارشناسی و اصول عزت، حکمت تصمیم گیری می کند. و منتفع می شود و رهبری نیز دستور جنگ و صلح را صادر می کند. عاقلانه برنامه ریزی می کنند و بالای سر همه می مانند. رهبری وارد این درگیری ها نمی شود.
27215