اخبار اخبار اقتصادی

 مالیات حقوق در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزئیات

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، مالیات بر حقوق بخشی از مالیات بر درآمد است که از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که از طریق فعالیت های اقتصادی، خدماتی و غیره در کشور کسب درآمد می کنند اخذ می شود. این مالیات مستقیماً برای اشخاص حقیقی تعیین می شود و از درآمد شخصی آنها اخذ می شود. در بسیاری از کشورها مالیات بر حقوق و دستمزد به صورت پلکانی وضع می شود و نظام مالیاتی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، هر چه حقوق افراد بیشتر باشد، مالیات بیشتری باید بپردازند.
به گزارش سایت تجارت نیوز، سقف معافیت از مالیات حقوق در سال 1403 هجری شمسی معادل 12 میلیون تومان است و این رقم برای کارگران و کارمندان تفاوتی ندارد. به عبارت دیگر افرادی که کمتر از 12 میلیون تومان در ماه درآمد دارند از پرداخت این مالیات معاف هستند و افرادی که بیش از این میزان حقوق دریافت می کنند باید درصدی از مابه التفاوت حقوق خود و مبلغ 12 میلیون تومان را به عنوان حقوق پرداخت کنند. . مالیات: در واقع مبلغ مالیات بر حقوق هر فرد قبل از پرداخت حقوق به وی محاسبه می شود و از کل مبلغ حقوق کسر می شود.

جدول زیر تفکیک مراحل مالیاتی و نرخ مالیات هر گروه را با توجه به حقوق ماهانه آنها نشان می دهد.
طبق قانون، پرداخت کنندگان حقوق و دستمزد موظفند فهرست مالیات حقوق کارکنان خود را هر ماه در سیستم مالیات بر حقوق بارگذاری کنند. اما در صورتی که کارفرما لیست مالیات حقوق را به موقع ارائه ندهد یا اطلاعات نادرست ارائه دهد، باید جریمه ای معادل دو درصد از مبلغ حقوق و دستمزد را بپردازد.
ضمناً در صورت عدم پرداخت مالیات حقوق کارفرما، موظف است 10% مالیات پرداخت نشده را در سررسید به اضافه 2.5% مالیات به ازای هر ماه تاخیر به عنوان جریمه پرداخت نماید.

220

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *