اخبار اخبار فرهنگی

مجتبی شفیعی: اگر فیلترینگ را بردارند، یک دستاورد محسوب می‌شود / تلویزیون از من برای ساخت ویژه برنامه ماه رمضان با جواد رضویان دعوت کرد

تبلیغات بنری


مهسا بهداری: او را بیشتر از طریق کلیپ های اینستاگرامی برنامه معروف زود نیوز و کلمه «ببخشید» می شناسیم، البته او پیش از این در تئاتر هم کار می کرد و مدتی پیش برنامه «سینگل» را بازی و کارگردانی کرد. همان نمایشی که امیر غفارمنش بازیگر دیگرش و مسعود حکم آبادی تهیه کننده اش در حال گذراندن دوران حبس بودند. این تیم به کافه خوب آمدند و گفتند ما زبان عشق را یاد نگرفتیم.

آقای شافعی تا به حال قصد داشتید با صدا و سیما ملاقاتی داشته باشید و از آنها درخواست کار کنید؟

در صحنه ای از ابتدا که جز تمرینات تئاتر کار دیگری انجام نمی دادم به من گفتند صدای خوبی داری و برای تست رادیو رفتم. از 118 تلفن زدم و زنگ زدم و پرسیدم میخوای ازمایش بدم که نه. من اصرار کردم که کنکور که باشد، گفتند برگزار نمی شود. گفتم اگر قدرت بخواهند چه کار می کنند؟ گفتند راه حلی پیدا می کنند، خلاصه نکته مثبت ماجرا این است که از اول آب پاکی روی دستم ریختند و سرم را نشویید. در تمرینات تئاتر دوستانی داشتم که کار دوبله می کردند. از طریق آنها نزد آقای صولتی رفتم و در آزمون شرکت کردم. بعد دیدم کار رادیویی که انجام می دهم دارد در فضای مجازی تبدیل به دابسمش می شود، به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم این کار را انجام دهم و «زدنیوز» را راه اندازی کردم. و بعد چهره ام شناخته شد. هرازگاهی یک کرم تئاتر پیدا می کنم تا روی صحنه بروم و کار کنم.

اتفاقاً شبکه 5 من را به برنامه رمضان دعوت کرد. شما یک فیلمنامه خلاقانه نوشته اید. قرار بود من و جواد رضافیان مجری باشیم و او هم فیلمنامه را خواند و استقبال کرد. روز اول که روی آنتن رفتیم چند نفر از مدیران تماس گرفتند و گفتند چرا من روی آنتن هستم؟ از آنجا به تدریج محو شد و ما از اجرای زنده به سمت ضبط حرکت کردیم. «اما و اگر» را برای اجرای ضبط شده آوردند و ذره ذره حذف شد. از این به بعد ناامید شدم و با خودم گفتم برخورد و ادب من به درد این دوستان نمی خورد. اخیرا در برنامه ای بودم که با من تماس گرفتند و گفتند فعلا کار نکن.

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که دوستان، خانواده و اطرافیانتان از شما بخواهند که به دنبال شغل بهتری باشید، شغلی که در آن بیمه می شوید؟

بله همینطور بود و این مراحلی است که همه طی کرده اند، اما اصل ماجرا این است که انسان باید خودش را باور کند. وقتی این کلمات را شنیدم، نوجوان بودم و هنوز به یاد دارم که عصبانی بودم و می‌گفتم: «یک روز راه می‌روم و تو به من افتخار می‌کنی». من امروز در راه هستم، اما نمی دانم افتخار می کنند یا نه. من همیشه سعی کرده ام که آدم خوبی باشم و کارهای خوبی تولید کنم، چه در تئاتر، چه روی صحنه یا جاهای دیگر تا حال مردم بهتر شود.

اینکه وبلاگ نویسان درآمد میلیاردی دارند چقدر درست است؟

درآمد متفاوت است. شاید ببینید یک نفر وبلاگ نویس آشپزی یا زندگی روزمره است که درآمد زیادی دارد و مطالب زیادی تولید می کند و تلفن هرگز از دست این وبلاگ نویسان نمی افتد و فکر می کنم آنها در خانواده های عجیب و غریب هستند اما درآمدشان زیاد است. بالاتر از ما برای ما هزینه ها خیلی بالاست مخصوصا الان. ساده‌سازی دیگر قانع‌کننده نیست و من همچنان می‌خواهم ایده‌آل‌تر بروم و همه اینها به پول زیادی نیاز دارد. علاوه بر این، من می خواهم مشاغل دیگری را فعال کنم که افراد دیگر بتوانند در آن کار کنند و درآمد کسب کنند که هزینه هایی نیز دارد. در کل می بینیم که تفاوت چندانی بین سایر باکارات ها وجود ندارد اما در کل راضی هستیم. داشتم فکر می کردم گوشی که برای من در نظر گرفته شده بود از کار افتاد، در حالی که روی پول حساب می کردم، اگر اینستاگرام و درآمد جداگانه دیگری نداشتم و یک بچه کاملاً توسعه نیافته بودم و فقط روی پلتفرم های داخلی کار می کردم و فقط به این ترتیب می توانم هزینه اجاره و شهریه مدرسه و دانشگاه فرزندم را بپردازم، چقدر تلفن می توانست برایم ناامید کننده و خسته کننده باشد، اما اکنون می گویم مشکلی نیست، در جای دیگری به فعالیتم ادامه خواهم داد.

به نظر می رسد شما در وضعیت نسبتاً مشابهی با پژمان جمشیدی هستید، کسانی که شما را نمی شناسند و از طریق اینستاگرام با شما آشنا شده اند ممکن است بگویند: “این طرف وبلاگ نویس است.” پاسخ شما به چنین جلساتی چیست؟

ما برای مردم کار می کنیم و می خواهیم مردم خوشحال باشند. وقتی مردم خوشحال هستند، ما هم خوشحال هستیم. این انتقاد هم هست که اگر زیاد به آن تکیه کنیم، یکدفعه پشتمان خالی می شود. نباید زیاد به چنین نظراتی اعتماد کرد. نظرات افرادی را دارم که در یک پست وبلاگ از من و خلاقیت من تمجید کردند و گفتند: “چرا در سینما نیست؟” در پست دیگری اینگونه به من انتقاد کردند. فکر نمی کنم بتوان در این مرحله متوقف شد. ما نمی توانیم از مردم بخواهیم که چیزی نگویند، ایرادی ندارد، باید اجازه دهیم صحبت کنند.

آیا تا به حال از بازیگر یا کارگردانی شنیده اید که بگوید اگر شما در آن بودید نتیجه نمی گرفت؟

این مشکلی که شما می گویید، در بین بازیگران هم پیش می آید.

منظورم به خاطر موضوع وبلاگ نویس بودن است.

بله، این را شنیدم، اما بعداً که با هم آشنا شدیم، احساس کردم که او متوجه اشتباهش شده است. شاید او اشتباه نمی کرد. من نمی دانم

آیا تا به حال در رابطه با محتوایی که تولید کرده اید به مراجع قانونی باز بوده اید؟

بله، به خاطر کلیپ “مکث” این اتفاق برای من افتاد.

هزینه اینترنت و فیلترشکن در ماه چقدر است؟

اینترنت اغلب تا 500 هزار تومان هم می شود و با فیلتر کاتر اگر بخواهید حساب کنید خیلی بیشتر از این می شود.

پس از اعمال فیلتر، مخاطبان شما افزایش یافت یا کاهش؟

البته انحلال برای ما دردسر کمتری ایجاد کرد اما آنچه دوستان به دنبال آن بودند با انحلال محقق نشد. چه شد که جیب بعضی ها آنقدر پر شد که پولدار شدند و از انحلال پول درآوردند. من همیشه می گویم اگر روزی فیلتر برداشته شود یا امام زمان ظهور می کند یا ایلان ماسک استارلینک را فعال کرده است. هرکس از نظر فرهنگی یا مذهبی به فکر این افراد باشد و بخواهد مشکلی را از مردم دور کند، این راهش نیست.

به عنوان یک هنرمند ملی چه انتظاری از وزیر آینده فرهنگ دارید؟

هیچ توقعی ندارم غیرقابل پیش بینی بودن من ناشی از ناامیدی است. توقع من این است که کاری نکنند، نه فقط وزیر ارشاد، بلکه از دیگر مسئولان هم همین انتظار را داریم، مثلاً قیمت دلار هر چه باشد، همان می ماند و ما آنها را نمی خواهیم. برای اینکه اصلا سعی کنم آن را پایین بیاورم. ما ثبات می خواهیم.

از وزیر ارتباطات چه انتظاری دارید؟

درست کردن سرعت اینترنت و البته اینکه اگر فیلتر را حذف کنند چه جالب می شود دستاورد محسوب می شود.

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *