اخبار اخبار فرهنگی

محمدعلی بهمنی شاعر غزل‌سرا درگذشت

تبلیغات بنری


به گزارش -، سجادی سخنگوی رسمی ستاد رصد وضعیت کنونی استاد محمدعلی بهمنی دقایقی پیش در گفت و گو با رسانه ها از جاودانه شدن استاد محمدعلی بهمنی خبر داد.

به گزارش ایسنا، اگرچه پزشکیان در آخرین لحظات تلاش کردند تا با احیای قلبی وضعیت استاد را تثبیت کنند، اما پس از دو بار عمل احیای قلبی، این امر میسر نشد و استاد محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ امروز جمعه درگذشت. نهم شهریور شد.

لازم به یادآوری است که تاریخ تشییع پیکر این شاعر بزرگ معاصر در تهران و تدفین وی در بندرعباس طی اطلاعیه های آتی به اطلاع عموم خواهد رسید.

محمدعلی بهمنی در اواخر خرداد 1403 هجری قمری بر اثر سکته مغزی در بخش مراقبت ویژه بیمارستان بستری شد و پزشکیان اعلام کرده بودند که این شاعر قدرت تکلم خود را از دست داده است. اما در روزهای بعد سلامتی او بهبود یافت و قدرت خود را بازیافت. اما سلامتی این نویسنده غزالی در شب چهارشنبه 31 مرداد 1403 پس از آن که مجدداً دچار خونریزی مغزی شد رو به وخامت گذاشته بود.

بهمنی شاعر و غزل سرا در سال 1321 در شهرستان دزفول به دنیا آمد. فریدون مشیری او اولین کسی بود که در بهمنی توانایی شعر گفتن پیدا کرد و اولین شعرش را در ده سالگی برای مادرش خواند و در سال 1331 توسط مجله روشن فکار منتشر شد.

بهمنی از سال 1345 هجری شمسی همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و برنامه صفحه شعر را با همکاری شبکه استانی خلیج فارس ارائه کرد. وی از سال 1352 در بندرعباس زندگی می کرد و پس از پیروزی انقلاب به تهران آمد و در سال 63 مجدداً عازم بندرعباس شد و همچنان در آنجا زندگی می کند.

او یکی از تواناترین و مؤثرترین ترانه سرایان این دوره به شمار می رود و تاکنون با هنرمندان زیادی در عرصه موسیقی همکاری داشته است که از مهمترین آنها می توان به «زندا» اشاره کرد. به یاد ناصر عبدالله او هست

اولین مجموعه بهمنی با عنوان «باغ لعل» توسط انتشارات بامد در سال 1351 منتشر شد و پس از آن بسیاری از آثار او به دست مخاطبانش رسید. مجموعه‌های «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» و «شاعر شنیده می‌شود» دو اثر معروف در کارنامه بهمنی هستند که به چاپ دهم رسیده‌اند. بهمنی در سال 1387 غزلسرای نمونه کشوری شد و در سال 1384 در اولین دوره جشنواره شعر فجر. حسین منزوی او در بخش شعر کلاسیک برگزیده شد و در فهرست چهره های شعر جاودانه قرار گرفت.

در میان آثار بهمنی، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود» مجموعه‌ای تأثیرگذار در گسترش غزل‌های معاصر است. عشق یکی از مضامین غزل اوست. بسیاری غزلیات او را سبک و سیاق عاریتی می دانند برکت یوشیگه او هست

همانطور که خودش می گوید: تن من شعر است، اما روح من دو نیمه است، در آینه ترکیب این چهره شگفت انگیز است.

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *