اخبار اخبار جهان

مذاکرات حماس و اسرائیل بر لبه جنگ گرم یا اشغال سرد؛ گره صلح غزه کجاست؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: ماه‌ها مذاکرات داغ بین اسرائیل و حماس برای نزدیک‌تر کردن توافق به آتش‌بس سپری شده است. در حالی که مذاکرات در قاهره ادامه دارد، هنوز اختلافات اساسی بین مذاکره کنندگان بر سر توافق سه مرحله ای پیشنهادی ایالات متحده وجود دارد. اما اسرائیل به صراحت اعلام کرده است که پس از شش هفته اول مرحله اول، توقف جنگ ممکن است دقیقاً همین باشد و آماده نیست با آتش بس دائمی موافقت کند. این موضوع نگرانی حماس و طرف های فلسطینی را در مورد نقص در توافق افزایش داد.

علیرغم اختلاف نظرها بر سر «مراحل» خروج نیروها و تبادل اسرا، اختلاف اصلی در مذاکرات حول یک موضوع سیاسی حیاتی می چرخد: غزه پس از آتش بس چه خواهد شد؟ در اینجا بازیگران بین المللی به ویژه آمریکا به امکان دستیابی به توافق و راه برون رفت از مناقشه فکر می کنند.

در همین راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پایان ماه ژوئن به شبکه 14 اسرائیل گفت: آماده رسیدن به توافقی جزئی هستم، اما متعهد هستیم که پس از توقف، جنگ را ادامه دهیم تا به هدف نابودی حماس برسیم. “من از انجام این کار دست نمی کشم.”

پس از آن مصاحبه، هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر موضع اسرائیل وجود نداشت و حتی به اسرائیل و حماس اجازه داد پس از شش هفته اول مذاکرات را رها کرده و جنگ را از سر بگیرند.

به گزارش سی ان ان، یکی از اعضای خانواده اسرای اسرائیلی که این هفته با نتانیاهو ملاقات کرد، ریکی باروخ بود که به سی ان ان گفت که برداشتش از این دیدار این بود که «نخست وزیر قول داده بود حماس را شکست دهد و جنگ را تا بازگشتش ادامه دهد». او آخرین نفر از گروگان ها بود. مجموعه ای از این سیگنال ها باعث می شود که مذاکره کنندگان حماس با اسرائیل بیشتر نگران حفاظت از منافع فلسطینیان باشند.

همانطور که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی هفته گذشته گفت: «آنچه که اکنون روی آن متمرکز شده‌ایم، برقراری آتش‌بس، بازگرداندن گروگان‌ها به خانه و رسیدن به صلح شش هفته‌ای است». “این واقعاً هدف ما در حال حاضر است.” اما علیرغم پیچیدگی موانع بر سر راه این مرحله اول توافق، پیش از موافقت اسرائیل با پایان دادن به جنگ، چالش های دشوارتری وجود دارد.

بر اساس نسخه اولیه توافق ارائه شده توسط ایالات متحده، قرار است پایان دائمی جنگ در مرحله دوم آغاز شود، زمانی که حماس تمامی اسرای باقی مانده را آزاد کند و تمامی نیروهای اسرائیلی از غزه خارج شوند. در مرحله سوم، روند بازسازی در غزه آغاز می شود و بقایای نهایی اسرا بازگردانده می شود. اما همانطور که گفته شد، هیچ تضمینی برای ادامه جنگ پس از آزادی زندانیان وجود ندارد و نتانیاهو آمادگی ارائه چنین تضمینی به بایدن را ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در اعلام چارچوب در 31 مه، که مورد موافقت حماس و اسرائیل قرار گرفت، اذعان کرد که پس از آغاز آتش بس موقت در مرحله اول، هنوز موضوعات مهمی وجود دارد که باید مورد مذاکره قرار گیرد. حماس امیدوار بود که تنها بحث باقی مانده، تعداد اسیران فلسطینی باشد که در ازای گروگان های اسرائیلی آزاد می شوند، اما اسرائیل اصرار داشت که این یکی از موضوعاتی است که طرفین می توانند در دوره انتقالی از مرحله اول تا تامین امنیت در مورد آن بحث کنند. فاز دوم

بایدن همچنین گفت تا زمانی که این گفتگوها ادامه داشته باشد، آتش بس در مرحله اول پس از شش هفته ادامه خواهد داشت. اما تحلیلگران سیاسی بر این باورند که هر چقدر هم که میانجی‌ها از جمله ایالات متحده، مصر و قطر تلاش کنند تا مذاکرات را در مسیر خود حفظ کنند تا از بازگشت به جنگ جلوگیری کنند، اوضاع صلح می‌تواند به راحتی فرو بریزد و هر یک از طرفین سلاح به دست بگیرند. یک بار دیگر بنابراین، صلح در غزه بسیار شکننده است.

مذاکرات حماس و اسرائیل در آستانه یک جنگ گرم یا یک اشغال سرد است. گره صلح در غزه کجاست؟

یکی دیگر از نشانه های نادیده گرفتن آمریکایی ها توسط اسرائیل این است که ساعاتی پس از آنکه بایدن چارچوب 31 مه را تشریح کرد، دفتر نتانیاهو در کانال 10 (توئیتر سابق) نوشت: «شرایط اسرائیل برای پایان دادن به جنگ تغییر نکرده است».

این موضع نتانیاهو عمق اختلافات اسرائیل را بر سر چگونگی پایان دادن به جنگ نشان می دهد. اختلافات عمیقی بین مقامات امنیتی اسرائیل و دولت نتانیاهو وجود دارد. اعضای راست افراطی دولت وی از هرگونه توافق آتش بس انتقاد کردند، در حالی که رسانه های اسرائیلی به نقل از مقامات امنیتی می گویند نتانیاهو را به خرابکاری در مذاکرات صلح متهم می کنند. یکی از مهم ترین انگیزه های نتانیاهو برای برهم زدن و فرسایش مذاکرات، امیدواری او به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا برای تقویت موقعیت خود در اسرائیل است. بنابراین هرگونه توافق با حماس به معنای مرگ سیاسی برای نتانیاهو خواهد بود.

یکی دیگر از متغیرهای ناشناخته در توافق حماس و اسرائیل این است که یحیی سنوار رهبر حماس چه می خواهد؟ یکی از فرضیه های مطرح شده توسط تحلیلگران غربی این است که هدف سینوار از مذاکرات، خرید زمان برای استراحت مبارزان فلسطینی است. تیم دیگری معتقد است طولانی شدن مذاکرات به دلیل انتظار سنوار برای حمله بیشتر ایران و حزب الله به اسرائیل است.

اگرچه حماس از جنگ با اسرائیل آسیب دیده است، اما همچنان زنده است و حملات علیه سربازان اسرائیلی ادامه دارد. حماس از تحویل اسرای باقی مانده به عنوان بزرگترین ابزار چانه زنی خودداری کرده و تلاش کرده است هم دولت های غربی و هم متحدان آنها در محور مقاومت را تحت فشار قرار دهد تا اسرائیل را مجبور به پایان حمله نظامی خود و عقب نشینی کامل از غزه کند. بنابراین خروج اسرائیل از غزه در حال حاضر یک هدف راهبردی برای حماس در مذاکراتی است که به دنبال آن است.

مذاکرات حماس و اسرائیل در آستانه یک جنگ گرم یا یک اشغال سرد است. گره صلح در غزه کجاست؟

این در حالی است که برخی ناظران سیاسی معتقدند که یحیی سنوار منتظر است تا ببیند حزب الله و ایران با توجه به ترور اخیر یکی از رهبران ارشد حزب الله در بیروت و رهبر سیاسی حماس در تهران که امروز توسط حزب الله انجام شد، چگونه از اسرائیل انتقام خواهند گرفت. پاسخ ایران با سایر متغیرها تحت تأثیر قرار نگرفت. گروه دیگری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که اسرائیل در تلاش است تا اشغال غزه را از نو طراحی کند، نه پایان دادن به آن. این همان دیدگاهی است که حماس به آن می اندیشد و به دنبال تضمینی برای حمله مجدد اسرائیل به غزه است.

نتیجه مذاکرات قاهره هر چه باشد، همه نشانه ها نشان می دهد که بیشترین چیزی که اسرائیل به دنبال آن است، تلاش برای ادامه مذاکرات تا زمانی که تغییری در آمریکا ایجاد شود، است. پس از آن، تمام شرط ها کنار گذاشته می شوند. ایالات متحده که در خاورمیانه با مواضع متضاد خود در قبال اسرائیل خشمگین شده است، در تلاش است تا مسئولیت پذیرفتن آخرین پیشنهاد آتش بس را بر عهده حماس قرار دهد. اما حماس می داند که این یک تله است و نمی تواند از نظر سیاسی و نظامی با توافقی که پیشرفت اسرائیل را مشروعیت می بخشد، موافقت کند. در این شرایط، اگرچه فلسطینی‌ها نیاز مبرمی به آتش‌بس دارند، اما وضعیت کنونی تنها گزینه‌ای را بین «جنگ گرم و اشغال سرد» ارائه می‌دهد که هیچ‌کدام عادلانه یا پایدار نیستند.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *