اخبار اخبار فرهنگی

مستندی در جستجوی زندانبان طالقانی، بازرگان، روزبه و دیگران/ استوار ساقی در زندانی که ۴۰ سال پیش تخریب شد چه کرد؟

تبلیغات بنری


میلاد محمدی کارگردان مستند «اصطفار ساقی» در گفت و گو با رابو درباره این مستند توضیح داد: قسمت اصلی فیلمبرداری مستند «اصطفار ساقی» به پایان رسیده است که بیشتر شامل مصاحبه با افراد آگاه و شاهدان عینی است. زندان قزل در حال حاضر در حال عکاسی از قسمت های مربوط به بازسازی زندان هستیم چون حدود 40 سال است که زندان قزل تخریب شده و در حال حاضر به بازسازی فضای زندان می پردازیم. و سعی کرده ایم با منابع موجود تصویری دقیق ارائه کنیم اطلاعات ما در مورد زندان را منبع و کامل کنید.
کارگردان مستند استوار ساگی درباره شکل گیری ایده این مستند گفت: زندان قزلکله یکی از مکان های مهم تاریخ معاصر ماست. این زندان از اواسط دهه 1330 تا پایان دهه 40 محل برخورد زندانیان سیاسی و مبارزان رژیم پهلوی از اقشار مختلف با این زندان بود. از چهره ها و دانشجویان ناشناس گرفته تا شخصیت هایی چون آیت الله طالقانی، مهندس بازرگان، خسرو روزبه و … در آن زندان بودند و بخش مهمی از تاریخ مبارزات معاصر مردم در زندان قزل قلعه اتفاق افتاد. با مطالعه تاریخ شفاهی و مرور خاطرات افراد، همیشه و تقریباً در تمام خاطراتی که با آن مواجه می شویم، به این زندان برمی خوریم. نام ثابت پیشخدمت به عنوان یک نشانگر عمل کرد.
وی افزود: وقتی همیشه از آن دوره تاریخی و زندان قزل قلعه می خوانیم، نام استوار ساگی را می بینیم و همین موضوع کنجکاوی ما را نسبت به شخصیت استوار ساگی برانگیخته است. از آنجایی که داستان های جالبی از افراد مختلف در مورد این شخص وجود دارد، کنجکاو هستیم که بدانیم این فرد در این زندان چه می کند و سرنوشت او چیست. وقتی کمی روی اصطبل ساقی متمرکز شدیم با روایت ها و داستان های جالبی مواجه شدیم که فکر می کردیم نباید در تاریخ گم شوند و حضور چنین شخصیتی در چنین فضایی و دوره ای تاریخی می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و برای آن جذاب باشد. مخاطبان. به همین دلیل روی این موضوع متمرکز شدیم و تصمیم گرفتیم این مستند را بسازیم.

آل محمدی درباره حضور خود در هجدهمین جشنواره «سینما گکرت» گفت: امیدوارم فیلم مستند «استوار ساقی» به جشنواره امسال برسد و تمام تلاش خود را برای رسیدن به این مهم انجام دهیم. برخی مشکلات از جمله محدودیت دسترسی به آرشیو، یافتن دست اندرکاران و … باعث شد تا این اثر با سرعت کمتری تولید شود.

این مستندساز در بخشی دیگر از سخنان خود درباره همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: همکاری با مرکز گسترش تجربه بسیار خوبی به ویژه برای مستندسازان است. این تنها جایی است که فیلم های مستند حرفه ای و حرفه ای ارائه می دهد و چالش ها را درک می کند. به معنای واقعی از مستندسازان حمایت می کنند، زیرا دست اندرکاران مرکز گسترش مستند یک نخبه کامل هستند و حتی برخی از آنها مستندساز هستند.
میلاد محمدی کارگردان فیلم مستند «استوار الساقی» در پایان درباره شرایط این روزهای سینمای مستند گفت: مستندسازان جوان، خلاق و روشنفکری داریم و آثار بسیار خوبی از این مستندها دیده ایم. فیلمسازان، اما چالش اصلی که مستندسازان با آن روبه رو هستند، نهادها، سازمان ها و سازمان های محدودی است که از آنها حمایت می کنند، به ویژه آن هایی که سفارشی نیستند. متأسفانه برخی از آثار با تحقیق و دقت کمتری تولید می شوند که بر ظاهر مستند تأثیر گذاشته است. به جز جشنواره موجود، فضای نمایش وجود ندارد تا مردم بتوانند مستندها را تماشا کنند و با نگاه کردن به بالا، فضاهای نمایش بسیار کم است. خیلی از مستندهای خوب به دست مخاطب نمی رسد و این باعث می شود ذائقه مردم در این زمینه رشد نکند. بودجه های کم نیز بسیار چشم نواز هستند. مشکل دیگر نبود آرشیو سازمان یافته و قابل دسترس برای مستندسازان است.
مستند «پنج روز نخست وزیر»، «کفش های براز»، «روز کودتا» و «عشق شمعدانی» به کارگردانی میلاد محمدی است.
«استوار ساگی» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن است.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *