معجزه هوش مصنوعی در پخش زنده مسابقات فوتبال
اخبار اخبار تکنولوژی

معجزه هوش مصنوعی در پخش زنده مسابقات فوتبال

تبلیغات بنری


غزل زیاری: در سال های اخیر، با استفاده از فناوری، تجربیات تماشاگران ورزشی بهبود یافته است. اما در این میان، هنوز بسیاری از مشکلات حل نشده وجود دارد.

به گزارش رابو، یکی از ترس های بینندگان فوتبال این است که در حین پخش زنده، فیلمبرداران به صورت تصادفی در مقابل دوربین یکدیگر قرار می گیرند و در عکس ها و فیلم های یکدیگر دیده می شوند. به این ترتیب تماشاگران اغلب لحظات حساس مسابقه را از دست می دهند. اکنون، برای حل این مشکل، محققان دانشگاه فناوری کاوناس (KTU) یک سیستم جهانی برای بهبود تجربه دید با حذف حواس‌پرتی بصری ناشی از همپوشانی زوایای دوربین ایجاد کرده‌اند.

ریتس ماکلیوناس، استاد دانشگاه کاوناس و یکی از خالقان این نوآوری، می‌گوید: «اختراع جدید ما در واقع الگوریتمی است که برای تشخیص پخش‌کننده‌های ویدیو طراحی شده است. سرهی پوستوبایف یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی با اشاره به اینکه به دلیل ماهیت پیچیده پوشش زنده ورزشی و وجود دوربین های متعدد در گوشه و کنار زمین، حضور فیلمبرداران در قاب یکدیگر یکی از مشکلات شایع پخش فوتبال است، گفت: .

او می گوید: «نقاط زیادی برای قرار دادن دوربین در مسابقات معتبر وجود دارد که باعث می شود تصاویر با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و این مشکل حواس پرتی بصری را افزایش می دهد در موقعیتی که هرگز در آن قرار نخواهند گرفت، شلیک کنند.

مشکل حواس پرتی بینایی را حل کنید

برای حل این مشکل در حین پخش زنده مسابقات فوتبال، دانشمندان سیستم جامعی را طراحی و پیاده‌سازی کردند که از مدل YOLOv8 برای اجرای آن استفاده کرد. این مدل یک سیستم پیشرفته تشخیص اشیا است که به دلیل سرعت و دقت بالا شناخته شده است. YOLOv8 مخفف “You Only Look Once” است و این مدل می تواند اشیاء را در تصاویر شناسایی و طبقه بندی کند که برای رویدادهایی مانند پخش زنده فوتبال ایده آل است.

Pustovbaev، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هوش مصنوعی در علوم کامپیوتر، گفت: «این سیستم با تقسیم تصویر به یک شبکه و پیش‌بینی جعبه‌های مرزی و قابلیت‌های طبقه‌بندی هر سلول شبکه کار می‌کند، بنابراین فیلمبرداران را قادر می‌سازد تا خود را شناسایی و بخش‌بندی کنند.»

معجزه هوش مصنوعی در پخش زنده مسابقات فوتبال

مجموعه داده ای برای آموزش مدل YOLOv8 برای شناسایی دقیق و بخش بندی فیلمبرداران در طول مسابقات فوتبال ایجاد شد.

Pustovbaev گفت: “من این مجموعه داده را طوری طراحی کردم که شامل انواع عکاسان و انواع مختلف تجهیزات موجود در موقعیت ها و مراحل مختلف بازی باشد.” اکنون YOLOv8 از این مجموعه داده برای تعیین مکان عکاسان در فریم‌های ویدئویی استفاده می‌کند.

ترتیب کار چیست؟

در این فرآیند و حذف اپراتورها از فناوری نقشه برداری تصویری استفاده شد. به گفته وی، اصطلاح Inlay در یادگیری عمیق به فرآیند بازسازی قسمت های از دست رفته یا آسیب دیده تصاویر و فیلم ها اطلاق می شود و در این مورد برای حذف فیلمبرداران از پخش ویدئوهای فوتبال استفاده می شود.

هوش مصنوعی و فناوری مبتنی بر بینایی کامپیوتری، فریم‌های ویدیو را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا اشیاء ناخواسته مانند فیلمبرداران را شناسایی کرده و قسمت‌های گمشده را با جزئیات مرتبط پر کنند. فریم های اصلاح شده برای عموم نمایش داده می شود و به این ترتیب شاهد پخش حرفه ای تری خواهیم بود.

معجزه هوش مصنوعی در پخش زنده مسابقات فوتبال

ماسکلیوناس خاطرنشان کرد: این الگوریتم می تواند تصویر ضبط شده را قبل از پخش از تلویزیون با تاخیر چند ثانیه ای از لحظه ضبط واقعی پردازش کند. اعتقاد بر این است که با بهبود تجهیزات، هوش مصنوعی این شکاف زمانی را کاملاً پر خواهد کرد.

با استفاده از این فناوری جدید، کیفیت تماشای مسابقات فوتبال در خانه تا حد زیادی بهبود می یابد. پوستوفبایف گفت: “پخش مسابقه بدون حضور ناخوشایند عکاسان دیگر در کادر، حرفه ای تر خواهد بود.” این بهبود از دست دادن برخی از لحظات مهم بازی را کاهش می دهد. وی بر این باور است که انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه آغاز دوران جدیدی در پخش مسابقات ورزشی خواهد بود.

معجزه هوش مصنوعی در پخش زنده مسابقات فوتبال

او می‌گوید: «با نقاشی داخلی، پخش‌کننده‌ها می‌توانند زوایای دوربین، دیدگاه‌ها و جلوه‌های نوآورانه را کشف کنند، و مسابقات را به روش‌های جدید و هیجان‌انگیز زنده کنند. علاوه بر این، استفاده از این روش می تواند فراتر از پخش زنده باشد و می تواند برای تجزیه و تحلیل قبل و بعد از مسابقه مورد استفاده قرار گیرد و حتی جان تازه ای به فیلم های ضبط شده مسابقات قدیمی بدمد.

البته این فناوری تنها به فوتبال محدود نمی شود و می توان از آن در ورزش های دیگری که با چالش های پخش مشابهی روبرو هستند نیز استفاده کرد. ورزش هایی مانند فوتسال و بسکتبال نیز می توانند از این فناوری بهره مند شوند.

معجزه هوش مصنوعی در پخش زنده مسابقات فوتبال

به گفته Maskelionas، این نمونه دیگری از سهولت استفاده از برنامه های مدرن هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی تنها برای مصارف پزشکی نیست، بلکه می توان از آن برای ویرایش و حذف تصاویر ناخوشایند نیز استفاده کرد. وی ادامه داد: این فناوری در آینده قادر خواهد بود به عنوان مثال تبلیغات را حذف کند یا تبلیغات دیگر را جایگزین کند و دقت آن به حدی است که چشم انسان متوجه آن نمی شود.

منبع: Eurekalert

54321

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *