به گزارش – به نقل از روزیاتو، این بار به مقایسه هواپیمای F-22 رپتور ساخت لاکهید مارتین و هواپیمای F-15EX Eagle II ساخت بوئینگ می پردازیم. کدام مبارز برنده این نبرد مجازی است؟ آیا حتی ممکن است در این مسابقه برنده قطعی وجود داشته باشد؟
ویژگی های F-22 و F-15EX را با هم مقایسه کنید
از نظر تسلیحات، رپتور می تواند دوازده موشک هوا به هوا حمل کند (هشت موشک در جایگاه تسلیحات داخلی، چهار موشک بر روی پایه های خارجی)، در حالی که ایگل 2 همان تعداد AAM (همه بر روی پایه های خارجی) حمل می کند، بنابراین هر دو هواپیما در این رابطه برابر است. هر دو از تپانچه 20 میلی متری M61 Vulcan استفاده می کنند و Eagle از مزیت بسیار کمی در ظرفیت مهمات (500 گلوله در مقابل 480 گلوله) برخوردار است. جای تعجب نیست که F-15EX، یک جنگنده حمله زمینی تخصصی، دارای محموله تسلیحات هوا به زمین بزرگتر است، 13400 کیلوگرم در مقابل 3175 کیلوگرم برای F-22.
F-22 اولین پرواز خود را در 7 سپتامبر 1997 انجام داد و اولین پرواز عملیاتی خود را در 15 دسامبر 2005 مشاهده کرد، در حالی که F-15EX اولین پرواز خود را در 2 فوریه 2021 انجام داد و ماه گذشته وارد خدمت شد. بنابراین، Eagle II “جوانتر” از F-22 است و بنابراین احتمالاً عمر طولانی تری خواهد داشت.
مقایسه بر اساس عناصر نامشهود
بنابراین، اگر از ویژگی های بالا در فرم امتیاز استفاده کنیم، F-22 با امتیاز 4 به 3 برنده می شود. اما در مورد قابلیت ها و ویژگی های ناملموس چطور؟
مزیت آشکار F-22 استفاده از فناوری رادارگریز است، مزیتی که به عنوان یک جنگنده نسل پنجم دارد (F-15 اصلی یک جنگنده نسل چهارم بود، در حالی که Eagle II را می توان یک جنگنده نسل 4.5 در نظر گرفت. ). سری F-15 قابلیت ها و قابلیت های بسیار خوبی دارد، اما نامرئی بودن برای رادار یکی از آنها نیست. سطح مقطع راداری امضا/رادار Eagle II (RCS) بسیار چشمگیر است.
با این حال، رپتور در مقایسه با Eagle II دارای یک نقطه ضعف لجستیکی مشخص است: به لطف تصمیم کوته فکرانه و زودهنگام باب گیتس، وزیر دفاع وقت، برای پایان دادن به برنامه F-22 در سال 2009 پس از تحویل تنها 187 جنگنده. – کمتر از نیمی از 381 که در ابتدا قرار بود از این جنگنده ساخته شود.
برای ناوگان فعلی F-22، این تصمیم نگرانی جدی در مورد تعمیر و نگهداری طولانی مدت ایجاد می کند، به خصوص در مورد در دسترس بودن قطعات یدکی. مقاله ای در ماه مارس 2022 در مجله دیده بان نظامی به این موضوع پرداخت و نوشت:
واضحترین نشانه شکست برنامه F-22 این است که علیرغم تولید تنها بخش کوچکی از هواپیمای برنامهریزی شده اولیه، و علیرغم جدید بودن نسبی آن در خدمت، نیروی هوایی در ماه می 2021 اعلام کرد که قصد دارد هواپیما را بازنشسته کند. هواپیما در حالی که F-22 -15EX را در دست داشت در مارس 2022، مشخص شد که اولین واحدها به زودی بازنشسته خواهند شد.
این ظن دیرینه را تأیید می کند که مشکل اصلی F-22 هزینه بالای ساخت نبود، به ویژه اینکه این هواپیماها در مرحله پیش تولید برای بازنشستگی زودهنگام و حتی از رده خارج انتخاب شدند، در حالی که برخی از F-22 در دوران جنگ 15Cs در عوض، نیازهای تعمیر و نگهداری بالا، ناتوانی در ادغام آسان ارتقاها، و مشکلات متعدد عملکرد دلیلی است که در این شرایط ساخت و خرید F-15EX ادامه خواهد یافت، زیرا مزایای عملکرد آن نسبت به Raptor فراتر از سهولت نگهداری و در دسترس بودن است. بالا مشخص است.
تاریخچه نظامی
با وجود تمام قابلیتهای شگفتانگیز رپتور، این جنگنده فقط یک بار در نبرد مورد استفاده قرار گرفت و نه در برابر هواپیماهای دشمن با بال ثابت یا دوار. در عوض، اولین (و تا کنون تنها) تعقیب هوا به هوای F-22 علیه یک کشتی هوایی جاسوسی چینی در فوریه 2023 بود. البته، سرنگونی کشتی هوایی دشمن آنقدرها هم که در نگاه اول به نظر می رسد آسان نیست. حداقل نبردی نیست که در آن ساخت یک جنگنده با تکنولوژی بالا وظیفه تضمین برتری هوایی را داشته باشد.
در همین حال، Eagle II هنوز در نبرد مورد استفاده قرار نگرفته است و تنها از ماه گذشته وارد خدمت شده است. با این حال، سکوی F-15 (چه یک Strike Eagle تک صندلی یا دو سرنشینه) یک پلت فرم آزمایش شده در نبرد است. همانطور که در مقاله F-15EX در مقابل F/A-18 گفتیم:
اگرچه F-15 مطمئناً در اثر آتش زمینی دشمن متحمل تلفات شد، این سکوی پنج دهه بعد هرگز در نبرد هوا به هوا سرنگون نشد. خانم ها و آقایان، ما در مورد نسبت کشتار 104:0 در برابر هواپیماهای دشمن صحبت می کنیم!
و برنده…؟
خوب، اگر من یک خلبان جنگنده آمریکایی بودم و می دانستم که فردا باید با یک جنگنده رادارگریز ChiCom J-20 “Fagin” یا یک جنگنده روسی Sukhoi Su-57 “Felon” روبرو شوم، قطعا F-22 را انتخاب می کردم زیرا از برتری آن فناوری 5G که من انجام میدهم، بنابراین، برای سناریوهای کوتاهبرد، F-22 برنده است.
با این حال، همانطور که می گویند، “یک سیلی نقدی بهتر از یک کیک اعتباری است” و به همین ترتیب، “کمیت به خودی خود یک کیفیت است.” برای استفاده از مقایسه تانک جنگ جهانی دوم، تانک آلمانی تایگر از نظر فنی برتر از تانک آمریکایی M4 Sherman بود. با این حال، شرمن ها در تعداد بسیار بیشتر (و از نظر مکانیکی قابل اطمینان تر) تولید شدند و بنابراین در پیروزی متفقین در اروپا نقش اساسی داشتند.
به همین ترتیب، وجود تعداد زیادی از Eagle II، ضعف تکنولوژیکی آن را در مقابل Raptor که تعداد کمتر و به همان اندازه قطعات یدکی کمتری دارد، حاشیه ای می کند. برای ملاحظات برنامه ریزی بلند مدت می توان F-15EX را برنده این رقابت دانست.
227323
khabaronline به نقل از رابو