مناظره بانیان وضع موجود با دولت‌ روحانی ، نامزدهای پوششی-روکشی‌ سپر بلا شدند
اخبار اخبار سیاسی

مناظره بانیان وضع موجود با دولت‌ روحانی ، نامزدهای پوششی-روکشی‌ سپر بلا شدند

تبلیغات بنری

محمد حسن نجمی: سرانجام پس از حدود 18 ساعت مناظره زنده بین 6 نامزد ریاست جمهوری، این برنامه عصر سه شنبه به پایان رسید. برنامه هایی که با انتقادات زیادی مواجه شد.

مناظره پنجم در شرایطی برگزار شد که رویکرد کاندیداهای موسوم به «جبهه انقلاب» نسبت به برنامه‌های قبلی به ویژه مناظره چهارم که به سیاست خارجی اختصاص داشت، تفاوت‌های چشمگیری داشت. مهمترین تفاوت این بود که اتهامات، تهمت ها، حملات و حملات نامزدهای جبهه انقلاب علیه مسعود مدیکیان، حسن روحانی و دولت های آنها و همچنین محمد جواد ظریف به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

ادامه حملات قاضی زاده به دولت روحانی

البته این حملات فقط کاهش یافت اما به صفر نرسید. مشخص نیست این کاهش چشمگیر حملات و افترا به نامزدهای این جریان به دلیل هشدار ویژه بوده است یا تاکتیک آنها تغییر کرده است. اما با وجود کاهش هجمه های دسته جمعی این چهار نامزد، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون دولت ابراهیم رئیسی، حملات این جریان را به صورت جداگانه و نزدیک انجام داد.

او در سخنرانی افتتاحیه خود حمله شدیدی به او و مبارزات انتخاباتی اش کرد تا روحیه پزشکان را از بین ببرد. در ادامه بحث، قاضی زاده هاشمی تسلیم نشد و بارها و بارها به پزشکان حمله کرد. رئیسی معاون نخست وزیر حتی تا آنجا پیش رفت که برای توجیه موضع خود حداقل سه بار به اعتراضات نوامبر 2018 اشاره کرد. او از «خون جوانان کشور» گفت و قطع اینترنت جهانی در اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۷ را تنها به دولت روحانی نسبت داد و دیگر بازیگران را در نظر نگرفت. در حالی که او حتی در سال 2018 نیز چنین اظهاراتی را بیان کرد، نگرش متفاوتی نسبت به اعتراضات و کشته شدگان اعتراضات داشت.

حملات قاضی زاده به قدری سریع و پی در پی بود که پزشکان را در چند نوبت به پاسخ کوتاهی به او واداشت و پوشش یکی از معاونان کلیدی دولت را نشان دادند و گفتند که قاضی زاده هاشمی قصد دارد او را به جنگ بکشاند.

از زبان مسالمت آمیز قالیباف تا بازگشت جلیلی به سکوت

در همین حین محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی خونسردی خود را حفظ کردند و با هم دعوا نکردند و شروع به سخنرانی کردند. قالیباف حتی در اظهارات خود بر سخنان پزشکان مبنی بر لزوم وحدت، انسجام و عدم مبارزه تاکید کرد و او نیز مانند پزشکان گفت: مشکلات از این راه حل نمی شود. قالیباف در سخنرانی خود سعی کرد کنترل خود را حفظ کند و با لحنی مسالمت آمیز صحبت کند تا تصویری موجه از خود ارائه دهد.

عجیبتر این است که قالیباف در سخنرانی خود به تنش های شب گذشته اشاره کرد و گفت این جنگ ها به خاطر جان مردم نبوده است. نبردهایی را که خودش شروع کرد و در مناظره ای که دوشنبه شب برگزار شد، در اولین سخنرانی خود حملات تندی به روحانی و ظریف زد. قالیباف حدود 12 ساعت پس از پایان مناظره داغ، رویکرد دیگری را انتخاب کرد تا افکار عمومی فراموش کنند که نبردهایی که به گفته او برای جان مردم نبود، توسط او و همکارانش در جبهه انقلاب آغاز شد.

قالیباف هنوز بحث سال 92 را فراموش نکرده است

قالیباف در این برنامه نشان داد که هنوز نتوانسته شکست سال 92 و شکست مقابل حسن روحانی را درک کند. «نبردهای مناظره سال 92» را هم برای مردم نمی دانست. اما در آن سال او بود که در ابتدا به روحانی حمله کرد و روحانی فقط به او پاسخ داد.

مصطفی پورمحمدی و سعید جلیلی در این مناظره ترجیح دادند سکوت کنند و فقط به بیان برنامه های خود بپردازند.

زاکانی به دوربین خیره شد و برعکس گفت

اما کاندیدای دیگر جبهه انقلاب که از ابتدا مانند قاضی زاده برای مبارزه به میدان آمده بود، حملات تندی را علیه دولت های محمد خاتمی و حسن روحانی به ویژه بیژن زنگنه وزیر نفت این دو دولت تحت حاکمیت خود آغاز کرد. به بهانه موضوع کرسنت. زاکانی مدعی شد که هیچ یک از خاتمی، روحانی و زنگنه درخواست او برای مناظره را نپذیرفته اند و حدود ۱۲ ساعت قبل از صحبت های زنگنه، زنگنه در پاسخ به اتهامات جلیلی و زنگنه، شهردار تهران را «نوش جلیلی» و «نوش جلیلی» خوانده است. نوش جلیلی.» نیاز به بحث داشت و از رادیو و تلویزیون پخش می شد. اما زاکانی به دوربین خیره شد و اظهاراتی غیر واقعی کرد.

جنجال بنیانگذاران وضع موجود و دولت روحانی / نامزدهای پنهانی دچار آفت شده اند / تقاضا برای پزشک بالا رفته / پورمحمدی فراتر از انتظار

کاندیداهای پوشش – پوشش; اینها گستاخانه ترین و یک جانبه ترین اتهامات به دولت روحانی شده است

اما اگر موضوع بر اساس خلاصه رفتار کاندیداها باشد، قطعاً دو کاندیدای فرعی جبهه انقلاب یعنی قاضی زاده هاشمی و زاکانی بدترین نامیده می شوند.

قالیباف و جلیلی از کاندیداهای اصلی جبهه انقلاب بودند و در رده های زیر از خوش اخلاق ترین ها هستند: در مجموع باید گفت که این چهار کاندیدای جبهه انقلاب به جای اینکه در مناظره ها به ارائه برنامه برای دولت چهاردهم بپردازند، یک طرفه به بحث و گفت و گو و تهمت و تک گویی علیه حکومت های دینی و اعضای آن می پرداختند. همچنین مدیران صداوسیما یا بهتر است بگوییم سعید جلیلی و نزدیکان و دوستان قالیباف در مناظره ها برای پاسخگویی به اتهامات دوستان خود وقت گذاشتند.

کشفیات پورمحمدی فراتر از انتظار به نظر می رسید

مصطفی پورمحمدی چهره دیگر مناظره‌هایی است که از حد انتظار بالا رفت و خودش را نشان داد. شاید مهمترین کاری که پورمحمدی در این مناظره انجام داد افشای فعالیت سیاسی سعید جلیلی در مورد FATF در دوران روحانی بود. زمانی که مشخص شد جلیلی در سال 1394 گفته است: «من هم با FATF موافقم، اما اگر توسط شما اجرا شود نه دولت روحانی، این حرف ها حکایت واقعی زندگی و معیشت مردم به گروگان گرفته شدن توسط گروه و گروه بود اهداف سیاسی یک جنبش رادیکال در کشور علیه حکومت بر اساس رای مردم.

جنجال بنیانگذاران وضع موجود و دولت روحانی / نامزدهای پنهانی دچار آفت شده اند / تقاضا برای پزشک بالا رفته / پورمحمدی فراتر از انتظار

ترس افراط گرایان از افزایش ثروت پزشکان

اما مسعود مازیکیان تا آنجا که می توانست تلاش کرد تا ادامه و گسترش بداخلاقی ها و تنش های ایجاد شده توسط نامزدهای جبهه انقلاب را تحمل کند و از آن جلوگیری کند. البته در این بین انتقادات زیادی از سوی پزشکان وارد شد که دیدند ایشان در جریان مناظرات آنطور که باید از متهم دفاع نکردند و آنها را به چالش جدی نکشیدند. به خصوص که آخرین سخنران مناظره گذشته بود و از فرصت مناسب برای به چالش کشیدن رهبران و پوشش رقبا در جبهه انقلاب استفاده نکرد.

اما بسیاری معتقدند که دلیل تشدید حملات نامزدهای پنهان و نه چندان پنهان جبهه انقلاب به پزشکان و حامیان آنها این است که به طور غیرمنتظره ای شاهد افزایش حمایت مردمی از این کاندیدای انتخاباتی بوده اند. البته، هر توسعه ای می تواند چشم انداز را تا زمان رای گیری تغییر دهد.

2727

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *