اخبار اخبار اقتصادی

منتظر کدام خودروهای ارزان وارداتی قیمت باشیم؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، آزادسازی واردات خودرو از جمله موضوعاتی است که از سال 1396 بین مجلس، دولت و بازار خودرو در نوسان بوده و سرانجام در 25 خرداد 1401 رئیس مجلس نمایندگان مجلس را به اطلاع مجلس رساند. اجرای قانون واردات خودرو توسط دولت برای مدت 5 سال.

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت صنعت از یک سال پیش شرایطی را برای ورود خودروهای خارجی فراهم کرد، اما یکی از چالش های مهم در حوزه واردات خودرو این است که خودروهای وارداتی اغلب با بنیه اقتصادی امارات سازگاری ندارند. . مردم، خریداران این خودروها اکثرا افراد با توان اقتصادی هستند که بالاتر از سطح جامعه هستند. در چنین شرایطی روز گذشته وزیر صنعت از راه حل این چالش مهم خبر داد و تایید کرد که این وزارتخانه در صدد واردات خودروهای ارزان قیمت است.

طبق مقررات واردات خودرو، دولت تنها مجاز به واردات خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از 20 هزار دلار است، اما اولویت با خودروهایی است که قیمت آنها کمتر از 10 هزار دلار است.

با توجه به این قیمت، قیمت خودروی 10 هزار دلاری به نرخ ارز بازار آزاد حدود 600 میلیون تومان است. اگر قیمت جهانی خودرو کمتر از 10000 دلار باشد، قیمت داخلی آن نیز کمتر خواهد شد.

بررسی قیمت خودروهای خارجی نشان می دهد که در دنیا خودروهایی وجود دارند که قیمت آن ها متناسب با سطح اقتصادی مردم ایران است به عنوان مثال خودروهایی در هند تولید می شوند که قیمت آنها کمتر از 200 میلیون تومان است. شرکت تاتا موتور حتی در این کشور خودرویی به نام نانو تولید می کند که قیمت آن 1800 دلار یا حدود 100 میلیون تومان است.

این اطلاعات همچنین نشان می دهد که خودروهای باکیفیتی مانند رنو کوید یا نیسان مگنت به ترتیب معادل 205 و 450 میلیون تومان قیمت دارند. البته لازم به ذکر است که قیمت این خودروها پس از واردات به کشور با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی دو برابر می شود.

به نظر می رسد در طرح جدید وزارت صنعت، این خودروها عمدتاً برای واردات خودروهای ارزان قیمت انتخاب شوند.

واردات خودروهای ارزان قیمت
عباس علی آبادی وزیر امنیت با اشاره به طرح عرضه خودروهای ارزان قیمت گفت: برای افزایش بهره وری خودروسازان داخلی باید خودروهای وارداتی ارزانتر در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از آن خودروهایی که قیمت آنها بالای 10 هزار دلار بود وارد می شد و اکنون در تلاش هستیم تا جا برای واردات خودرو با قیمت مناسب و کیفیت بالا باز شود. العبادی ادامه داد: خودروهای وارداتی باکیفیت و ارزان باعث افزایش رقابت پذیری می شود در حالی که رقابت پذیری یکی از مولفه های ارتقای کیفیت خودروها است. و سایر مولفه های تأثیرگذار برای منطقی تر شدن تولید، نه فقط خودروهای ارزان قیمت، باید فاکتور قیمت و کیفیت را در همه محصولات و کالاها در نظر بگیریم.

لیست خودروهای ارزان قیمت

در زیر نام چند خودروی خارجی ارزان قیمت آورده شده است. قیمت خودروها 60 هزار تومان دلار برآورد شده است. قیمت این خودروها با احتساب تعرفه گمرکی و سود بازرگانی پس از ورود به ایران دو برابر می شود.

220

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *