اخبار اخبار تکنولوژی

موشک آمریکایی که اوکراین را از مهلکه نجات داد / عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدین_ در آخرین بررسی منتشر شده در 7 ژوئیه، اطلاعات دفاعی بریتانیا تهاجم اخیر اوکراین به کریمه را که ممکن است منجر به غرق شدن کشتی روسی روستوف روی دون شده باشد، تجزیه و تحلیل کرد. این حمله دومین حمله موفق نیروهای اوکراینی به زیردریایی روسی است. در آخرین حمله، اوکراینی‌ها از موشک‌های ATACMS عرضه‌شده توسط ایالات متحده استفاده کردند که مؤثرتر از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا بود. بر اساس اطلاعات دفاعی بریتانیا، این حمله اخیر منجر به غرق شدن یک زیردریایی روسی شد.

ارتش اوکراین مدعی شد که این زیردریایی زمانی که در بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه مستقر بود مورد اصابت قرار گرفته است. این عملیات همچنین منجر به انهدام سامانه موشکی ضد هوایی اس-400 شد.

اگر ادعای اوکراین درست باشد، غرق شدن زیردریایی روستوف یک پیروزی بزرگ برای نیروهای اوکراینی است. با این حال، اطلاعات بریتانیا نشان می دهد که بعید است این پیشرفت بر توانایی روسیه برای انجام حملات دوربرد از دریای سیاه تأثیر بگذارد. در عوض، این حمله خطرات فزاینده برای نیروهای روسی در کریمه را برجسته می کند و ممکن است روسیه را وادار کند که در هر طرحی برای استقرار مجدد نیروهای دریایی قابل توجه در منطقه تجدید نظر کند.

Rostov-on-Don که در سال 2014 به فضا پرتاب شد، یکی از چهار زیردریایی کلاس کیلویی در ناوگان دریای سیاه بود که به موشک های کروز مسلح شده است و به طور گسترده علیه اهداف در اوکراین استفاده شده است.

آیا موشک های آمریکایی ATACMS بهتر از Storm Shadow هستند؟

ATACMS (Army Tactical Missile System) و Storm Shadow دو سامانه موشکی پیشرفته با قابلیت های عملیاتی متفاوت هستند. آنها به ترتیب توسط لاکهید مارتین و MBDA توسعه یافته اند و در استراتژی های نظامی کی یف علیه روسیه نقش برجسته ای داشته اند.

ATACMS، یک سامانه موشکی زمین به زمین، توسط لاکهید مارتین توسعه داده شد و اولین بار در اوایل دهه 1990 مستقر شد. این موشک از سکوهای زمینی مانند سامانه موشکی چندگانه پرتاب M270 (MLRS) و سامانه موشکی توپخانه ای (HIMARS) پرتاب می شود. سیستم ATACMS که برای حملات دقیق دوربرد طراحی شده است، می تواند با اهداف سطحی مختلف با دقت قابل توجهی برخورد کند.

در مقابل، موشک طوفان سایه که توسط MBDA ساخته شده است، یک موشک کروز هوا به زمین است. این موشک در اوایل دهه 2000 وارد خدمت شد و برای پرتاب از هواپیما و هدف قرار دادن اهداف با ارزش در عمق خاک دشمن طراحی شد. این موشک دارای قابلیت‌های دوربرد و سیستم‌های ناوبری پیشرفته است و بر روی سایت‌های مستحکم نفوذ می‌کند. بر خلاف ATACMS که از زمین پرتاب می شود و در پرواز قابل مانور است، Storm Shadow یک موشک هوا به سطح است.

به گفته برخی کارشناسان، موشک‌های ATACMS بسیار سریع‌تر هستند و به اهدافی تا فاصله 250 کیلومتری (155 مایلی) در حدود پنج دقیقه می‌رسند. در مقایسه، Storm Shadow و همتای SCALP آن به حدود 15 دقیقه زمان نیاز دارند تا همان مسافت را طی کنند.

برخی از نویسندگان و کارشناسان استدلال کرده اند که ATACMS گزینه بهتری برای اوکراین از طوفان سایه است.

منبع: com.eurasiantimes

58322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *