اخبار اخبار فرهنگی

میرسلیم: شاهنامه طهماسبی در دوره وزارت من به کشور بازگشت

تبلیغات بنری


به گزارش -، شاهنامه طهماسبی که حدود 20 میلیون دلار ارزش 3 دهه پیش داشت، در مرداد 1373 به ایران بازگردانده شد.دکتر شادروان حسن حبیبی، معاون اول رئیس جمهور وقت در مصاحبه ای با رسانه ها توضیح داد که چگونه شاهنامه طهماسبی به ایران بازگردانده شد که از آن به عنوان بزرگترین تبادل فرهنگی کشور یاد می شود.

از آنجایی که آقای مصطفی مرسلم در آن زمان وزیر فرهنگ و ارشاد بود، از ایشان درباره مهمترین دستاوردهای ایشان در دوران وزارت پرسیدیم.

مهمترین دستاوردی که در دوران خدمتتان در عرصه فرهنگ و هنر داشتید چیست؟

سعی کردیم فرهنگ قرآنی را با برگزاری نمایشگاه های قرآنی فراموش نکنیم که اولین آن در فروردین 1373 در تالار الوحدت برگزار شد. دارالقرآن‌ها تأسیس شد، کانون‌های فرهنگی هنری از مساجد تشکیل شد، تشکل‌های فرهنگی هنری در شهرداری تأسیس شد و نشریات دینی و مذهبی ترویج شد. علاوه بر این، شاخه های مختلف هنری البته به دقت برنامه ریزی شده بود تا به تولیدات بزرگی در سینما، تئاتر و موسیقی منجر شود. بازسازی و رونق اماکن زیارتی در دستور کار قرار گرفت و با مشارکت مردم نتایج پرباری داشت. سعی کردیم از افتخارات ادبی و فرهنگی تجلیل کنیم و آثار بسیار ارزشمند فرهنگ مکتوب را بازنشر کنیم. ما سعی کردیم زبان فارسی را حفظ کنیم و اولین قانون در این مورد را در مجلس صادر کردیم. ما امکانات گردشگری را در ایران به شکل قابل قبولی توسعه داده ایم و فرهنگ گردشگری را در یادگیری همراه با گشت و گذار و سرگرمی تشویق کرده ایم. روزنامه نگاری به شکل جدید خود بالغ شده است، در حالی که ما فرهنگ اخلاق مدار را در روزنامه نگاری پرورش داده و آموزش داده ایم. ما میراث فرهنگی را ارج نهادیم و علاوه بر شکوفایی موزه‌های موجود، چندین موزه جدید از جمله موزه تمدن دوران اسلامی و موزه قلعه فلک الافلاک را با تلاشی که برای مرمت ظروف نقره و اشیای شگفت‌انگیز از آن انجام شد، ایجاد کردیم. غار کلماکری شاهنامه طهماسبی نیز در همین دوره بازگردانده شد.

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *